Nieuwe Fiat Doblò Cargo 2014 te zien op IAA in Hannover
Op de Ram Promaster City zagen we reeds min of meer wat Fiat Professional van plan was te veranderen aan de sterke Doblò Cargo. In Hannover is op de 65ste IAA voor bedrijfswagens vanmiddag nu ook het doek getrokken van de in Turkije gebouwde Fiat. Wat we zien is een al even excentriek frontaal als die van het Amerikaanse neefje, maar je zou ook kunnen stellen dat de Fiat Doblò met unieke grille wat sneller went op het netvlies dan de Ram. Sowieso is de Doblò opnieuw een auto met een totaal eigen uiterlijk, dat niet direct aan stalgenoten als de Ducato, Fiorino of Strada doet denken.
Fiat Professional kiest niet voor niets voor Duitse bodem voor de onthulling, want de Italianen doen het verkooptechnisch bijzonder goed op deze grote markt. Fiat is zelfs de grootste importeur op de Duitse bedrijfswagenmarkt. De nieuwe Ducato zorgt ervoor dat Fiat Professional tot begin oktober volop in de kijker staat. Tegen 2016 moet het complete gamma ververst zijn, inclusief de Strada en de Fiorino. De vierde generatie Doblò is van binnen en buiten volledig vernieuwd. Voortaan heeft de LCV drie zitplaatsen, een (40%) verbeterde koppel en rijdynamiek (dankzij een nieuwe Bi-link ophanging), en een groter standaard laadvermogen. Nieuw is ook de zuinigere variant ‘EcoJet’.
De nieuwe Doblò is vanaf januari 2015 verkrijgbaar als Cargo, Combi, Pick Up en voorbereide versie voor speciale opbouw. De Doblò is er in twee varianten qua hoogte, en lengte (wielbasis). In totaal zijn circa 200 configuraties mogelijk wat basis betreft en nog eens 1000 wat alle opties betreft. De Cargo is er in diverse versies; de L1H1 met 1.3 MultiJet 2 van 75 of 90 pk (EcoJet) en de Cargo Maxi (L2H1) met 1.6 MultiJet 2 van 100 pk, 2.0 MultiJet 2 van 135 pk (Work Up), als Cargo XL (L2H2) met 1.6 MultiJet 2 van 90 pk (met gerobotiseerde automaat) en als Combi (L1H2) met 1.4 Natural Power uitvoering op CNG van 120 pk. In het interieur springt de nieuwe UConnect NAV touchscreen direct in het oog. De nieuwe Fiat Doblò is evenals de nieuwe Ducato feitelijk een grondige evolutie van de voorgaande editie.
Ik blijf erbij, facelifts is niet de sterkste kant van Fiat.
Ziet er wel goed uit dit moet ik zeggen.
Van raar bolletje naar strakke bak, zou ik zeggen Geslaagd.
Steeds voor op de tijd……. vele modellen worden in Beligië pas gekocht wanneer die niet meer geproduceerd worden ..zie eerst bravo, stylo,eerste multipla…