Fiat Panda Cross knipoogt naar Audi als de echte ‘Quattro’
Dit weekeinde staat bij Fiat in het teken van de lancering van de aantrekkelijke nieuwe Panda Cross. De meest niche denkbare Panda heeft in onze ogen een grote aantrekkingskracht en is een ware uitvinding dankzij z’n verrassende Off-road capaciteiten die reeds werden bewezen door de normale 4×4. De campagne rond dit nieuwe model mag er ook zijn en laat zien dat een kleine auto als deze best groot mag denken. Vorig jaar werd met dezelfde insteek nog een heuse monstertruck bedacht en nu zien we onder andere mooie beelden hoog in de bergen van een fel gele Cross die van wanten weet. Fiat geeft de campagne de originele titel ’tested by nature’.
Maar er is ook nog een vrolijk spotje met een chauvinistisch tintje dat sinds gisteren op de buis is verschenen. Omdat het nogal Italiaans klinkende woord ‘Quattro’ in relatie tot vierwielaandrijving vaak in één adem met Audi wordt genoemd, heeft het marketing team uit Ingolstadt onlangs hier handig op ingespeeld door beneden de Alpen een campagne te starten met de titel “Italia. Land of Quattro”. Koren op de molen voor de creatieve breinen van Idependent Ideas, die met “Italia. Land of Panda” komen als tegenpool. Gevat en toch smaakvol vinden wij, want de Panda is immers Italië’s nummer 1 en dus is de titel zeer gepast. Ook is de term ‘Quattro’ met betrekking tot vierwielaandrijving net zo goed ‘eigendom’ van de Italiaanse merken. Het spotje begint met de tekst; Zelfs in het Duits zegt men dat dit het land is van de ‘Quattro per Quattro’ (met Duits accent uitgesproken), wat een letterlijke knipoog is naar de commercial van Audi. De productie van dit grappige spotje komt op naam van Filmmaster en de regie op die van Alessandro Pacciani.
schitterend