Test Lancia Voyager S: Einde van een tijdperk?
Eind vorig jaar reden we voor het laatst een nieuwe Lancia en spraken we vooral over de toekomst van het merk in plaats van ons te concentreren op de ‘S’ versie van de Ypsilon. Dat was tijdens onze test van de Delta S (by MOMODESIGN) bijna een jaar geleden nog niet het geval. Er kan dus veel veranderen in een jaar tijd, want tijdens het rijden van de Voyager S, denken we bij het horen van hoofdletter die voor sportiviteit moet staan alleen nog maar aan; S…topt het prachtige Lancia?!? Genoeg luxe en comfort om dat eens rustig te overdenken, want wat is de Voyager -ondanks dat het geen Lancia is maar een in het Canadese Windsor gebouwde Chrysler (Town & Country)- een eigenzinnig concept van rijgenot. Een perfecte basis dus om het over Lancia te hebben. Want erg comfortabele luxe van dit merk dateert alweer van de mislukte maar oh zo mooie en unieke Thesis uit 2002 (foto onder). Oké, de prachtige Delta Executive van alweer 4 jaar geleden kwam ook al flink in de buurt van wat we van een echte Lancia mogen verwachten. Hoe dan ook, of we het onmiskenbare DNA van Italiaanse luxe ooit echt in volle glorie terug gaan zien, is nu maar zeer de vraag. Een paar jaar geleden werd zelfs nog de verwachting gewekt dat de stijl van Lancia, model zou staan voor het nieuwe Chrysler. Modellen op Chrysler-basis vormden slechts een tijdelijke overgang. De opvolger van de 300/Thema bijvoorbeeld, zou die nieuwe stijl heel goed kunnen introduceren.
Terug naar de Voyager S: Het doorvoeren van de hoofdletter ‘S’ op heel het gamma, was voor ons amper een jaar geleden een laatste strohalm wat betreft een toekomst gerichte indicatie voor het merk. Meer sportiviteit gecombineerd met subtiele luxe? Maar inmiddels waren de signalen uit Turijn en Detroit alles behalve een bevestiging rond enig toekomst gericht denken. Lancia wordt niet langer openlijk met luxe noch sportiviteit geassocieerd, door de marketing mensen van het merk. Alleen het modieuze ‘fashion’ mag nog worden genoemd in verband met de Ypsilon. Ook grote auto’s worden taboe en de Thema is inmiddels met stille trom vertrokken. De open Flavia was misschien wel de grootste inschattingsfout en verdween zo snel, dat niemand meer weet dat ie er ooit was. De Voyager is de Voyager en blijft als vreemde eend in de bijt nog gewoon verkrijgbaar, voor die enkele Europeaan die er (al jaren) bij zweert. Dat laatste is overigens begrijpelijk, want de gemakken die dit model kenmerken, zijn bijna grenzeloos. In een eerdere test van ons werd dit reeds duidelijk. Overigens is het verschil met het model zonder ‘S’ nauwelijks waarneembaar.
De Voyager is in alles vinden wij een kwestie van genieten. Enkel de kwaliteit van bepaalde kunststof delen in het interieur, zoals rond de volledig wegklapbare stoelen (Stow ’n Go®), komt op ons wat ‘dun’ over. Dat een MPV als deze in een handomdraai in een zeer ruime bestelwagen om is te toveren en vervolgens net zo comfortabel rijdt als een E-segment sedan, bleven we elke kilometer als een beetje magisch ervaren. De Italiaanse 2.8 VM diesel is erg aangenaam qua verbruik, vermogen, koppel en geluid. De Voyager is met z’n volledig elektrisch te openen achterportieren een plezier voor wie van een vorm van luxe houdt, die lang niet iedereen bezit. Wat dat betreft is de Voyager misschien nog wel meer dan de Phedra ooit is geweest, een echte Lancia (behalve qua uiterlijk). Het doordachte karakter van deze MPV der MPV’s past eigenlijk helemaal binnen de merkidentiteit van het nu volledig weggecijferde mooie merk uit Turijn.
We schreven al eens dat de opvolger van de Voyager dit jaar al klaar zou zijn. Dat blijkt te kloppen, want deze week nog liet Marchionne doorschemeren dat de nieuwe ‘Minivan’ productierijp is en dat hij het exclusief aan de Italiaanse premier Renzi heeft getoond. Gesignaleerde testexemplaren met onderhuids de definitieve carrosserie bevestigen dat (foto boven). Het debuut moet ergens volgend jaar plaatsvinden en is in de VS en Canada een erg belangrijke gebeurtenis, gezien het belang van dit segment in die landen. Bij ons is en blijft het een niche. Dat was al zo tijdens de ‘Z’ (Zeta), de Phedra en nu de Voyager. Maar of het nieuwe model ook deze inmiddels 30 jaar oude traditie onder naam Voyager, op het Europese continent zal voortzetten (en onder de naam Lancia) is vooralsnog niet duidelijk. Het model zoals wij die reden is in Nederland te bestellen voor 67.690 euro. Naast de ‘S’ is de diesel ook verkrijgbaar als Silver en rijkere Platinum. De 3.6 V6 benzine is alleen als Silver te krijgen.
[nggallery id=1064]
Lancia is dus niet langer openlijk een internationaal merk en verliest 6 jaar na het debuut van de goed bedachte Delta, ook een plek in het luxere middensegment. Daar waar Lancia -vinden wij- óók heel erg thuis hoort. Op het internet worden de protesten onder liefhebbers inmiddels luider en luider. Dit jaar werd het merk dat volgens Marchionne te weinig internationale aantrekkingskracht heeft (maar intussen wel een veel rijkere geschiedenis kent dan de meeste andere merken) enkel voorzien van een blik smaakjes op basis van de Ypsilon. Daarboven houdt alles bijna op te bestaan. De Voyager blijft leverbaar, terwijl de jongste versie van de Delta (S by MOMODESIGN en MY2014) nog maar mondjesmaat leverbaar is en de productie in Cassino reeds sinds augustus is beëindigd, volgens de laatste berichten. Een gerucht dat Lancia slechts tijdelijk op een laag pitje is gezet, is voorlopig het enige eenzame geluid dat we ergens wisten op te pikken, maar zien we nog nergens opnieuw opduiken. Wel zijn de tests met een nieuwe (snellere) versie van de Ypsilon (HF?) na de zomerstop weer hervat. We vrezen dat het sowieso nog lang stil zal blijven rond Lancia. Vooral zolang de voor Lancia zo belangrijke Italiaanse markt nog niet aantrekt. Lancia; het merk dat op z’n best zelfs in één adem met Ferrari werd genoemd qua prestige (D50, Stratos en Thema 8.32, video onder).
[nggallery id=1063]
Sorry, qua prestige vergelijkbaar met Ferrari? Die fantasie gaat me toch echt veel te ver.
Ho, ho! Lancia zal aanwezig zijn in Parijs. Een ‘dood’ merk zou daar niet geplaatst worden. De aanwezigheid is wat mij betreft dan ook een (voorzichtige) hint naar het ijskastprincipe van Lancia; zodra er weer geld is, komen er weer nieuwe Lancia’s.
Ik heb overigens zelf door de V.S. gereden met een recente Town & Country: fantastische bak. Inderdaad de deuren open met een knopje, ideaal in warm weer: als je instapt is het nooit zo heet meer. Daarbij is het beduidend milieuvriendelijker dan airco’s die met een timer werken.
Ondertussen hebben wij al 120.000 probleemloze kilometers afgemaald in de bijna door iedereen verguisde Thema. De auto is betrouwbaar, comfortabel en zuinig voor een 2 ton auto (1 op 14). De styling is inderdaad te weinig Lancia, maar dat kwam ook omdat het allemaal zo snel moest gaan. In ieder geval is de basis uitstekend en het is dan ook zonde dat het plan om Lancia en Chrysler te laten samenwerken niet verder wordt uitgewerkt. Ik vraag mij af wat ze met de opvolger van de Voyager gaan doen in Europa.
Dat hier nog steeds mensen rondlopen die LANCIA niet op waarde weten te schatten!! Het leveren van een technisch hoogstaande F1 auto aan Ferrari zelf in de jaren ’50, Rally-geschiedenis schrijven met de onwaarschijnlijke Stratos (met Ferrari-motor) en een geraffineerd modern vlaggenschip bouwen als de Thema 8.32 met Ferrari-motor waar heel Italië vol trots over sprak. En dat dan nog als fantasie wegzetten dat Lancia bovenin het vaandel der Italiaanse automobiel geschiedenis thuishoort!? Wat is dat? Jaloezie van een Alfist?? 👿
Ik hoor wat je zegt Lancia4Ever. Het waren hele mooie tijden en niks jaloezie. Het punt is, het WAREN mooie tijden maar de wereld is echt veranderd. Een paar toppers (in 50 jaar) is niet voldoende om te blijven bestaan. Anders gezegd: de wereld zit niet meer te wachten op Lancia.
Je hebt gelijk ben ik bang, maar wat het bestaansrecht betreft;
VW, Kia, Audi, Hyundai, Volvo, Opel, Peugeot, etc…….merken met meer bestaansrecht? ….Dacht het niet!