Mirafiori maakt zich op voor productie luxe auto’s
De grote Fiat-fabriek in Mirafiori (Turijn) zal in combinatie met de toeleveringsindustrie in Grugliasco zich vanaf dit najaar voorbereiden op de opstart van de productie van luxe personenauto’s. Wat eveneens in Grugliasco in de voormalige Bertone-fabriek reeds met succes gebeurt, zal nu ook realiteit worden in de oude kraamkamer van Fiat. ‘Il Polo del lusso’ wordt dit in Turijn ook wel genoemd oftewel de industriële eenheid voor de productie van luxe auto’s.
Het is zeker niet de eerste keer dat Fiat haar Noord-Italiaanse activiteiten wilde concentreren op de productie van wat ook wel premium producten worden genoemd. Vanaf de jaren ’80 werd onder Vittorio Ghidella steeds meer massaproductie van goedkopere auto’s richting zuiden verplaatst. Mirafiori produceerde toen bijvoorbeeld de succesvolle Lancia Thema (zie foto; destijds was Lancia Fiat’s meest lucratieve luxemerk) en Arese de Alfa Romeo 164. Vanaf de jaren ’90 werd er veel geschoven met productielocaties en kwamen fabrieken rond de Piemontese hoofdstad op de tocht te staan. Chivasso en Rivalta moesten uiteindelijk het onderspit delven, maar ook in Mirafiori (foto) voelde men uiteindelijk jaren lang de gevolgen van verregaande bezuinigingen.
Tot dit jaar, wanneer ook het hart van de Italiaanse auto-industrie het roer definitief om zal gaan. FCA heeft een verlenging van de sociale regeling voor haar thuis zittend personeel aangevraagd tot september 2015. Tegelijkertijd maakt het kenbaar dat dit niet zonder uitzicht op verbetering zal zijn, maar dat het een investering zal starten waarbij de fabrieken in Mirafiori en Grugliasco (productie van chassis’) intern totaal herzien zullen worden volgens de hoogste standaard. Enkele jaren geleden zijn de assemblagehallen met het oog op dit plan reeds ontdaan van de oude voorzieningen en werden de vloeren vervangen door nieuwe. Fiat geeft aan dat gedurende dit jaar de aanpassingen de productie van MiTo (Mirafiori) en de chassis’ voor Maserati (Grugliasco) niet zal belemmeren.
In Mirafiori zal vanaf eind 2015 gestart worden met de eerste proefproductie van de SUV van Maserati. Vervolgens zal in een later stadium ook gewerkt worden aan de productie van een nieuwe GT van Maserati en een topmodel van Alfa Romeo. Deze laatste twee komen mogelijk op dezelfde assemblagelijn tot stand. Op de langere termijn wordt ook gedacht aan een grote SUV voor Alfa Romeo. Al deze producten moeten Fiat helpen aan de export van hoogwaardige producten, wat de concurrerende capaciteit van Fiat vanuit Italië moet helpen herstellen. FCA zegt met deze uitbreidingen op termijn het gehele huidige personeelsbestand weer ten volle te kunnen benutten.
Om hoeveel werknemers gaat het dan juist? Ik denk niet dat deze nicheproducten er voor kunnen zorgen dat er evenveel werknemers als in de hoogdagen terug aan de slag kunnen.
In de hoogtijdagen waren het er veel meer Lusso 🙂 , maar alle bovengenoemde modellen samen zorgen dat in 3 fasen alle werknemers uit de tijd dat er nog gewerkt werd (eind jaren ’90, begin 2000), rond de 7000 in totaal (in Turijn) weer aan de slag zijn. Zie;
http://www.autoedizione.nl/twee-assemblagelijnen-3-modellen-mirafiori/
Vroeger waren het er veel meer, maar had je ook meer personeel nodig om 1 auto te bouwen. Productiviteitstoename is een belangrijk onderdeel van economische groei. Als we met het verleden vergelijken, dan is het zinniger naar de aantallen geproduceerde auto’s te kijken, maar ook dat is lastig, want een geproduceerde Ghibli levert de regio meer op dan een Ritmo destijds. Desondanks geldt voor veel toeleveringsindustrie toch de wet van de grotere aantallen: Voor de fabrikant van de bougies, de accu of het kofferbakmechanisme maakt het weinig uit of ze in een Panda of Ghibli verwerkt worden.