Ingekorte Ghibli herkenbaar als Alfa Romeo ‘Progetto 952’

Giulia scoop3

De ingekorte Ghibli is opnieuw gespot en laat nu iets duidelijker zien dat dit project niets met een Maserati te maken heeft, maar met de ontwikkeling van een nieuwe Alfa Romeo die door de media al langere tijd als de ‘Giulia’ wordt aangeduid. Terwijl de naamgeving nog net zo geheim is als de vormgeving, zien we nu dus heel duidelijk dat ons sterke vermoeden van weleer lijkt te kloppen.

Giulia scoop4

Giulia scoop5

Progetto 952 is de naam van de nieuwe D-segment Alfa Romeo met achterwielaandrijving. In het interieur zien we de bevestiging van deze naam en hoe op vakkundige wijze een tijdelijk dashboard is gebouwd. De 900 aanduidingen klinken voor iedere Alfista als muziek in de oren, omdat het duidt op een nieuw hoofdstuk in de roemrijke geschiedenis van ‘il Biscione’. De 159 had als voorganger projectnaam 939 en de Giulietta 940. Een opvolger van de 159 stond al voor de overname van Chrysler door Fiat op de agenda (Progetto 944) maar stierf om tactische redenen een vroege dood. Dat geldt overigens ook voor de ontwikkeling van een nieuw vlaggenschip dat voor langer tijd in de koeling is verdwenen (Progetto 941).

Giulia scoop2

De ventilatieroosters herkennen we alvast uit de Ghibli (al zijn ze daar niet centraal gepositioneerd maar aan de flanken) en het stuur lijkt technisch gezien te zijn afgeleid van die van de Jeep Cherokee. Alleen de afdekkap is geleend van de Amerikaanse D-segment SUV op Fiat’s CUSW platform.  In centrum zien we Alfa’s DNA ‘manettino’. Aan de voorkant zien we hoe de luchtinlaat van de aanstaande Alfa Romeo een heel andere is dan die van de Ghibli. Stipjes op de carrosserie rond de grille lijken de vorm van een ‘Scudetto’ aan te duiden. Kortom hier zien we overduidelijk de D-segment Alfa en ook de mensen van Fiat lijken ietwat hun best te doen om dit enigszins aan de wereld duidelijk te maken.

Giulia scoop

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Ingekorte Ghibli herkenbaar als Alfa Romeo ‘Progetto 952’

  • 28 augustus 2014 om 16:57
    Permalink

    Je hebt nog geluk dat je 3 jaar tijd hebt. Ik moet binnen ongeveer een jaar m’n Delta vervangen en hoop ten zeerste dat de Giulia tegen dan toch ten minste bestelbaar is (liefst in sedan, dewelke gelukkig wss eerst zal beschikbaar zijn)… Indien niet, tja, wat dan?

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2014 om 21:44
    Permalink

    @ML_A Dit is ook gewoon een Maserati-koetswerk waar je naar kijkt.. Enkel onderhuids is het reeds een Alfa, maar nog niks ’that meets the eye’. 😉

    Beantwoorden
  • 28 augustus 2014 om 22:13
    Permalink

    @dietje91 Ok, ok, is dat dashboard ook een mock-up? Ik herken ook daar geen Alfa in als 156/159 met hun fraaie ronde diepliggende meters. Dit is niet echt overtuigend anders dan de gemiddelde middenklasser … Maar we wachten geduldig af op de échte onthulling! 😉

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2014 om 08:13
    Permalink

    @ML-A Tuurlijk wel. Zoals gezegd in het artikel wordt alles gebruikt uit andere FCA-producten. Koetswerk is van Ghibli, ventilatieroosters komen van Ghibli, stuurwiel komt van Cherokee,… Dat haalt echt het eindproduct niet hoor, geloof me. Tuurlijk zal er her en der wel wat uit de Fiat/Chrysler-stallen geplukt worden (ik denk aan knopjes om de ruiten te openen bvb), maar deze mule dient enkel en alleen om onderstel enzovoort te testen en nog helemaal niet om interieur ofzo. 🙂

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2014 om 15:23
    Permalink

    @alfaspeed
    Als hij er zo uit komt te zien dan is het een waardige 159 opvolger wat betreft een krachtige uit straling. Doe mij er dan maar 1 in metallic alfa Rosso. Nu wilde ik geen lease omdat ik dan mijn 159 moest verlaten en wie wel dat nu als je er geen waardig ander voor inde plaats kunt krijgen dan nog maar een paar jaartjes doorbijten. 😀

    Beantwoorden
  • 29 augustus 2014 om 22:30
    Permalink

    @alfaspeed

    Ik vind hm wel wat weg hebben van de ghibli maar dan beter de willen zijn wel wat overdreven groot. Een soort ghibli gemixt met de pandion. Als ze dit zo op de markt zetten en dan krijgen bmw en audi serieus competitie. Grootste punt is marketing want laten we wel wezen audi is niks vergeleken met andere merken als het gaat om rij eigenschappen en d betrouwbaarheid is ook matig maar de marketing is steen goed. De marketing machine van VAG is hun troef iets waar de Italianen erg zwak in zijn.

    Er moet naast modellen aanbod hard gewerkt worden aan een positief merk beeld kwaliteit tegen een goede prijs met een goede rest waarde.

    Beantwoorden
  • 10 september 2014 om 20:38
    Permalink

    Introductie/presentatie van “de nieuwe Alfa” is op 24 juni 2015. Volgens SM in de persconferentie van vandaag.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.