Test Fiat 500S Cabrio: Altijd zomers en stijlvol
Dik anderhalf jaar geleden stapten we voor het eerst in de 500S. Dat was toen een diesel en onze lofzang over de kleine goeie Fiat in Sport-uitvoering, richtte zich vooral op het feit dat de 500 wat mannelijker was geworden, zonder aan schoonheid in te boeten. Het jasje, dat dankzij een introductie in de VS een aantal jaar geleden ook onze kant op is komen waaien, heeft wat ons betreft op smaakvolle wijze het gamma verbreed. De ideale 500 is voor onze (overwegend mannelijke) redactie weliswaar nog altijd de Abarth, maar helaas kunnen we ons er voorlopig niet eentje veroorloven. De 500S komt qua looks in de buurt en zou wat dat betreft dus een mooie eerste betaalbare stap in de richting van een meer ‘sportieve’ 500 zijn. De rijdynamiek is snaarstrak en dus -ondanks de bescheiden motor- de garantie op een hoop rijplezier. De looks zijn een absolute bonus en eigenlijk heeft nog geen enkele concurrent Fiat hierin serieus kunnen naderen. Omdat ook Fiat beseft dat mannen eerder de S zouden kiezen, is er ook de GQ editie voor deze doelgroep. Voor 1900 euro extra ben je in het bezit van deze geraffineerde uitvoering.
Erg sexy is ook deze 500S Cabrio in Maserati-blauwe tint (officieel Azzurro Italia) met 80 pk TwinAir Turbo. Het betreft de update van dit jaar met mooi overzichtelijk digitaal instrumentarium. Genieten van de zomer is met deze frisse verschijning niet zo moeilijk. Met een grote zonnebril op je kop, het dakje open en je handen op dat prachtige stuur, kan niemand je dat gevoel meer ontnemen. De 500 wordt nooit oud en dus is zoals we al vaker hebben gezegd enkel wat bijpunten meer dan voldoende. Bij het parkeren naast aan botox lijdende ‘nieuwe’ Mini, bekroop ons dan ook op geen enkele wijze het gevoel dat Fiat een boot heeft gemist of in slaap is gesukkeld. Het succes blijft en daarom verkoopt men ook meer 500’s dan ooit, zelfs in Nederland. De 500S is bovendien volgens de importeur de meest gevraagde uitvoering en heeft duidelijk voor een extra boost gezorgd. Deze zomer worden potentiële kopers gelokt met 1000 euro inruilpremie en een gratis pakket aan extra’s met een waarde van 1100 euro (1000 euro op de Cult).
Het onderstel van de 500S zorgt min of meer voor hetzelfde kart-achtige gevoel als in een veel krachtigere Abarth en ook het sturen verloopt nogal exact en met veel gevoel. Dat is de goede basis waarbij het rijplezier niet alleen beperkt blijft tot een mooi uiterlijk. Het interieur komt net als in een Panda of 500L erg degelijk over en is in geen enkel opzicht of in bepaalde details teleurstellend. Het is duidelijk dat we met Fiat’s mondiale winnaar te maken hebben. De TwinAir klinkt lekker donker op de 500S, wat met de sportievere einddemper te maken kan hebben die we ook kennen van de 0.9 MiTo. We waren fan van de 1.3 MultiJet diesel met 95 pk op dit model, maar ook de TwinAir krijgt ons opnieuw enthousiast. De auto is namelijk erg vlot ook al zijn er vanwege het bijtellingsverhaal wat pk’s ingeleverd (5). We merken er wat dat laatste betreft eerlijk gezegd helemaal niets van. Mocht je er toch last van hebben, ren je gewoon even naar de betere motormanagementspecialist.
De 500S Cabrio kost 19.895 euro. Dat is nog iets goedkoper dan een Cult vanwege bepaalde extra’s, maar zoals gezegd doet Fiat er in deze magere tijden alles aan om je aan een zo compleet mogelijke versie te helpen. Onze voorkeur gaat altijd uit naar de Cabrio (zoals de 500C in S-uitvoering genoemd wordt), want de vormgeving en het open rijplezier van deze specifiek 500 roept automatisch een op en top Mediterraan gevoel bij je op. Een ‘unique selling point’ van de 500, dat Fiat een aantal jaar geleden heel slim uit het verleden heeft opgehaald en nu over de hele wereld vermarkt. Zoiets kan niet opnieuw uitgevonden worden en daarom durven we stellig te beweren dat dit de leukste kleine open auto is die op de markt te koop is en dat ook zal blijven.
Maar de pk’s lonken toch en omdat dit in combinatie met de 500 erg smeuïg is, reden we afgelopen weekend in België lustig rond met een 595 Competizione. Lees onze review van dit model nu op AutoEdizione.com. Jammer genoeg was dit een gesloten model waardoor we de geur van het Vlaamse platteland nauwelijks op konden snuiven en het zalige geknetter van het Magneti Marelli ‘Record Monza’ uitlaatsysteem vooral goed hoorbaar was voor omstanders. Gelukkig mogen we dit volgende maand weer goed maken, wanneer we in het kader van 100 jaar Maserati in de 695 Abarth Edizione Maserati stappen voor onze special. Zal dat dan het ultieme op 500-gebied zijn, of betaal je gewoon veel voor de vermelding van dat prestigieuze merk uit Modena?
[nggallery id=1056]
De 500 is inderdaad een instant klassieker geworden. Hopelijk draait hij nog een hele tijd mee.
Ik kijk al uit naar die 500 Edizione Maserati. Mijn Alfadealer heeft trouwens nog twee Mito’s Maserati staan; Heel mooi.
@Lusso: waren de mooie blauwe MiTo’s Maserati niet bedoeld als vervangende wagen voor Maserati-klanten die hun auto in onderhoud hadden? Ik kan me herinneren dat we daar ook ooit foto’s van hebben gemaakt en over hebben geschreven.
Lijkt me inderdaad zo @Lancia4Ever. 😉
Maar het waren idd fantastisch mooie MiTo’s. :-p
@Lancia4Ever
Klopt inderdaad. Ik weet ook niet hoe hij er juist is aangekomen, maar hij heeft er nu twee te koop staan. Interesse? 😉
Prachtige kleur! Ik ga me er ook zo ééntje bestellen. Zal dan wel geen 500C zijn wegens het ontbreken van een achterklep. Een gewone driedeur is toch net even praktischer voor dagelijks gebruik. De voorkeur gaat uit naar een 500S 105pk