Fiat voor opvolger Scudo van PSA naar Renault

scudo1

Fiat Professional gaat voor de bouw van een nieuwe lichte bedrijfswagen in zee met het Franse Renault. Oude geruchten waar we eigenlijk geen stuiver mee voor zouden geven, blijken dus soms op waarheid te zijn berust. Vorige zomer schreven we namelijk dat Renault in dit kader ook al de partner van Fiat zou zijn voor een nieuwe onderneming op Russische bodem, waar de Fransen al behoorlijk actief zijn.

Volgens de informatie die gisteren naar buiten is gekomen, zou het om de bouw van een nieuw voertuig gaan van het formaat Scudo vanaf de tweede helft van 2016. Dat laatste past precies in het reeds bekende feit, dat over twee jaar gestopt wordt met de noordelijke alliantie tussen Fiat en PSA in Valenciennes, oftewel Sevel Nord. Deze samenwerking die begin jaren ’90 vorm kreeg, komt vooral te vervallen doordat PSA wil snijden in de investeringen rond de Noord Franse fabriek. De samenwerking met PSA vanuit de fabriek in Atessa (Sevel Sud) en Bursa (Fiat Fiorino) blijft intussen springlevend.

Renault als partner evenals PSA. Dat bewijst dat Fiat Professional een behoorlijke reputatie heeft op het gebied van lichtere bedrijfswagens. Het design van het nieuwe model komt dan ook uit Turijn, waarbij de Italiaanse variant sterk op de vormgeving van de nieuwe Ducato geïnspireerd zal zijn. De platformtechniek komt intussen uit Frankrijk. Of de productie behalve in Frankrijk ook inderdaad in Rusland zal plaatsvinden is niet bekend, maar ook niet aannemelijk gezien de huidige politieke situatie.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Fiat voor opvolger Scudo van PSA naar Renault

  • 23 juli 2014 om 08:47
    Permalink

    Staat ook hierboven vermeld 😉 Bovendien is dat een nadeel? Fabrikanten shoppen toch zoals het hen uitkomt? De ene keer heeft men snel koetswerk nodig van een ander, de andere keer de techniek. Ik verwacht dat het een manier is om de markt dicht te spijkeren. VAG krijgt het alleen maar moeilijker in deze sector. Opel en PSA shoppen al voor Fiat techniek, wat er ook mee te maken heeft denk ik.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2014 om 11:02
    Permalink

    Uiteraard…aangezien VAG de Europese markt domineert, die markt waar Fiat ooit de grootste was en de Italiaanse firma eigenlijk een behoorlijke status zou moeten genieten, maar wat mede door eigen toedoen en dat van de Italiaanse overheid een gemiste kans is geworden, waardoor de status van producerend Italië als economische grootmacht binnen de EU slechts eentje is om van te dromen.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2014 om 11:33
    Permalink

    Ja Lancia4Ever, those werd the days. En ondertussen rinkelt in Wolfsburg de kassa.

    En overigens domineren neem ik ook met een korrel zout, zeker zo lang de meest verkochte auto ter wereld een Toyota is. Daarbij doen ze in Stuttgart ook goede zaken. Etc, etc.

    Kortom, die VAG fobie begint langzaam grotesk te worden.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2014 om 12:25
    Permalink

    Ben het wel eens met niccolo. VW staat nu op de top en kan eigenlijk alleen nog maar dalen. Daarnaast is VW helemaal niet zo’n grote jongen in bedrijfswagenland. In NL mag misschien VW een hele dominante positie hebben, in Europa is het niet zo’n grote speler. Dat zijn met name Renault, PSA en, jawel, Fiat.

    Beantwoorden
  • 23 juli 2014 om 19:22
    Permalink

    Erg vreemd aangezien er ook al een Opel/Nissan variant van deze bus bestaat. Graag wel met Fiat motoren/bakken erin dan.

    Trouwens dacht dat de nieuwe Scudo min of meer veel zou delen van nieuwe Dodge/Chrysler mpv’s

    Beantwoorden
  • 24 juli 2014 om 22:04
    Permalink

    Ik denk dat dit een Fiat wordt waarin ik niet gezien wil worden!!
    De grootste klant van de wegenwacht 😈

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.