Fiat duidelijk naar een hoger plan ook in Europa

Fiat

Een positieve verrassing is de grondige uitbreiding van het merk Fiat, ook al zal de meeste productie niet langer in Italië plaatsvinden. In de wereld wil men tegen 2018 ruim 1,9 miljoen auto’s met het Italiaanse merk wereldwijd kunnen verkopen. Daarvan gaan een dikke 700.000 stuks in dat jaar naar onze lokale regio (EMEA). Toch wordt nog niet alles met naam en toenaam genoemd, maar we zetten voor zover mogelijk wel alvast op een rijtje voor je. De uiteindelijke exacte invulling door FCA kan dus afwijken van wat wij vermoeden. De Sedici en Bravo gaan intussen dit jaar al uit productie in respectievelijk Cassino en het Hongaarse Esztergom (Suzuki). We verwachten vervolgens hetzelfde lot voor de Lancia Delta aangezien er plaats moet worden gemaakt voor nieuwe assemblagelijnen voor Alfa Romeo.

fiat2

Fiat in Europa

2014: 500X (zie logo)

2015: C-segment sedan (‘Compact’), waarschijnlijk op basis van Viaggio. Spider (‘Specialty’) in samenwerking met Mazda.

2016: C-segment hatchback als feitelijke vervanger van de Bravo, waarschijnlijk op basis van de Ottimo. Deze komt ook als Stationwagon speciaal voor de Europese markt. Nieuw B-segment model dat nu al wordt aangeduid als de vijfdeurs 500 (‘500B’). Deze zal in Tychy of Melfi geproduceerd worden straks.

2017: C-segment Crossover op basis van de Viaggio/Ottimo. Dez zal in 2015 al als Ottimo Cross in China wordne geïntroduceerd.

2018: Nieuwe Fiat Panda.

500x

Fiat in Zuid-Amerika (Brazilië)

2014: Uno facelift.

2015: Nieuw A-segment model. Er zijn al proefmodellen gesignaleerd van deze ultra compacte goedkope auto, die in potentie in Europa nog onder Panda geplaatst zou kunnen worden (‘Topolino’). Ook volgt er een zogenaamde compacte pick-up. Gezien de aanduiding mogelijk in het C-segment, waar Fiat nog niets te bieden heeft (Op basis van de Viaggio). In het geval van een opvolger van de Strada hadden we hier de term ‘Small’ verwacht.

2016: ‘New Punto’; Belangrijk nieuw economisch model, dat technisch nog veel zal delen met de huidige Punto en in Italië als goedkoper ruim alternatief naast de Panda verkocht kan worden in Europees jasje (geproduceerd in Pomigliano). Een B-segment Crossover; we denken hierbij aan een Braziliaanse variant op de 500X in een jasje dat veel weg heeft van de volledig in Brazilië ontwikkelde New Punto. Een vervanger van de Grand Siena; nieuwe compacte sedan op basis van de Punto.

2017: Nieuwe Palio, eveneens op basis van de New Punto.

2018: Nieuwe Siena op basis van de huidige Grand Siena.

Fiat in Noord Amerika

2015: Fiat brengt de 500X naar de VS.

2016: Fiat introduceert de Spider uit de samenwerking met Mazda (‘Specialty’).

Fiat in Azië (China)

2014: Ottimo hatchback op basis van de Viaggio voor China. Punto Avventura speciaal voor India op basis van huidige Punto. Punto-update met design van de Avventura waarschijnlijk, eveneens voor India.

2015: Verhoogde Ottimo in Cross-versie (China).

2016: D-segement sedan; nieuwe grote Fiat op basis van de Chrysler 200 verwachten wij. Avventura in India wordt vervangen dankzij de introductie van een nieuwe Punto in Brazilië.

2017: De sedanversie van de nieuwe Punto uit Brazilië (‘New Grand Siena’) vertrekt ook naar India, evenals de Punto zelf.

2018: C-segment Crossover op basis van de Ottimo (‘Compact’). Deze is een jaar eerder al geïntroduceerd op de Europese markt.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Fiat duidelijk naar een hoger plan ook in Europa

  • 7 mei 2014 om 14:30
    Permalink

    Helemaal geen elektrische plannen voor Fiat. En dat terwijl ze in Californië toch die 500E hebben. Kan wel eens een verkeerde zet blijken. Althans een stap zetten richting hybride. Maar misschien komt dat nog? Fiat is zijn status als groenste autofabrikant kwijt geraakt, door de afwezigheid van dergelijke auto’s. En er lijkt een (gesubsidieerde) markt voor te zijn.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 15:10
    Permalink

    Op zich is er is bar weinig verteld over nieuwe aandrijflijnen, eigenlijk alleen die dia met de 3 alfamotoren, dus er is niet gezegd dat er niets komt. Maar ik heb ook de indruk dat men dit zwaar onderschat: Als je in 2017 met Audi wilt concurreren is het leuk dat je een 500pk 6-cilinder hebt, maar als Audi dan massaal hybride leasewagens de markt indrukt… we hebben in ons land de bijtelling, maar in heel Europa wordt het belastingregime steeds vijniger.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2014 om 17:58
    Permalink

    Alles duurt weer veel te lang en veel plannen zullen ook wel weer niet door gaan zoals afgelopen jaren.
    Heel makkelijk op deze manier om te zeggen dat in 2018 een nieuw model komt.Tegen 2017 zal hier ook wel weer een rode streep doorheen zijn gehaald.
    En inderdaad:een gemiste kans op elektrische 500 !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.