FCA verkoopcijfers maart 2014
De resultaten in maart waren voor FCA behoorlijk om over naar huis te schrijven. Niet alleen deden de Italiaanse merken het eindelijk weer wat beter op de belangrijke thuismarkt en andere Europese markten, ook de resultaten in de VS (+13%), Canada (+2%) en BraziliĆ« (53.776 eenheden en 23% marktaandeel in maart), waren bijzonder goed. FCA ziet over de derde maand in eigen land een toename van ruim 3% en verkocht in totaal 39.277 auto’s. Het marktaandeel van Lingotto nam iets af ten opzichte van vorig jaar en kwam uit op 28,21%. De markt als geheel groeide met 4,96% ten opzichte van vorig jaar.
Fiat deed het als merk bijna net zo goed met een toename van bijna 4%. Fiat verkocht in totaal 29.565 auto’s (marktaandeel vanaf januari gezien van 21,3%). De Panda ging uiteraard weer aan kop, dit keer met 9633 eenheden. Verrassende tweede is nu de 500L, die met 7069 stuks de Punto van de tweede plaats stoot. Ook de 500 verkocht beter en komt op de derde plaats van de nationale ranglijst uit met 5356 eenheden. De steeds oudere Punto komt dit keer op de vierde plaats terecht met 5128 stuks.
Lancia is de enige binnen FCA die een afname noteert deze maand met -6,58% en 5463 verkochte eenheden (marktaandeel vanaf januari gezien van 4,13%. De Ypsilon is de nummer vijf van het land met 5037 stuks. Alfa Romeo mocht op de thuismarkt eindelijk een klein plusje noteren ten opzichte van maart 2012 (+ 1,44%, marktaandeel vanaf januari gezien van 2,14%). De Giulietta 2343 keer verkocht en de MiTo 875 maal. De 4C ging 23 keer naar een Italiaanse klant. Maserati groeit opnieuw en verkocht 121 auto’s in eigen land. De Ghibli is met 104 eenheden, de populairste in het exclusieve F segment. Ferrari verkocht 29 auto’s. wat zowaar een paar meer zijn dan vorig jaar maart. Achttien stuks waren een 458.