‘Alfa Romeo Project’ blijft tot op het laatst ultiem geheim

alfa secret1

Na recente geruchten over productiedata en de (opnieuw uitgestelde) komst van nieuwe modellen voor Alfa Romeo, hebben we besloten ons vooral te richten op de feiten die momenteel achter de schermen gelden. In Modena werkt nabij de Maserati-fabriek aan de Viale Ciro Menotti namelijk een dreamteam van circa 80 man aan de blauwdruk van het nieuwe Alfa Romeo. Zij doen dit onder leiding van de Fransman Philippe Krief, die als enige eindeverantwoordelijkheid draagt richting CEO Harald Wester. Elk van hen heeft op papier een zeer strikte zwijgplicht ondertekend, een zogenaamd “confidentiality agreement”. Het zijn min of meer dezelfde mensen die ook voor Maserati aan nieuwe technische structuren werken voor seriematige productie in fabrieken zoals die in Grugliasco en Cento (VM Motori) en straks ook Mirafiori. Het communiceren over Alfa Romeo doet dit dreamteam met een apart mailadres dat na het apenstaartje eindigt op ‘arproject.com’.

alfa secret

Eerste vrucht is uiteraard de 4C, maar dat is slechts in het klein wat straks ook met minder exclusieve producten en op veel grotere schaal, maar met hetzelfde gedachtegoed vermarkt zal worden. Tijdens het werken aan ‘Progetto Alfa’ zijn vooral de lijntjes met VM Motori, Magneti Marelli en Comau erg kort. Het merk dat afgelopen jaar onder het dieptepunt van 100.000 eenheden (voor het eerst sinds 1969) zakte moet met investeringen van 4 tot 5 miljard, tot een veel grotere omvang worden teruggebracht op internationaal niveau. Sommigen spreken over de ambitie om uiteindelijk een productie te bereiken van 700 tot 800 duizend Alfa Romeo’s op jaarbasis. Iets dat enkel met de juiste mate van continuïteit en capaciteit bereikt kan worden.

alfa sedan

De verwachting is dat het eerste offensief van 7 modellen start met een sedan/Sportwagon en een SUV. Voor die laatste liggen al ver uitgewerkte ideeën al 10 jaar in de la. Het project van de Kamal kostte reeds 85 miljoen euro en is uitgegeven in een tijd dat Fiat bijna failliet ging. Later volgen nog andere modellen als een compacte Crossover, een groot topmodel en een Spider. Het speciaal ontwikkelde platform voor dit project (Giorgio), moet mondiaal profijt opleveren voor het gehele grotere middensegment van FCA. Onderin delen opvolgers van MiTo en Giulietta compactere platformtechniek, dat reeds volop beschikbaar is binnen het concern. Hoewel Alfa Romeo zich openlijk wil positioneren naast kolossen als Audi en BMW, is het de verwachting dat qua aantallen en prijsstelling veel eerder een merk als Volvo een directe opponent vormt. De grootste uitdaging ligt echter in het uitrollen van een degelijk commercieel netwerk op markten waar Alfa Romeo niet of nauwelijks aanwezig is. Maar alle begint uiteraard met het uitrollen van de productie over de diverse fabrieken. Wat dat laatste betreft, is naast de bekendmaking van het aantal modellen op 6 mei aanstaande, ook meer inzage in de hoeveelheid te investeren dollars voor Alfa Romeo minstens zo gewenst, willen we een idee hebben waar FCA daadwerkelijk aan zal werken de komende jaren.

Deel dit artikel:

20 gedachten over “‘Alfa Romeo Project’ blijft tot op het laatst ultiem geheim

  • 26 maart 2014 om 21:17
    Permalink

    En oh,

    Wat worden directe concurrenten zenuwachtig!
    Iedere zichzelf respecterende autoliefhebber heeft AR gemist, het laatste decennia, daar hebben een aantal concurrenten terecht hun voordeel meegedaan op deze competetieve markt, maar die zitten nu echt niet lekker, wetende dat er van alles gebeurt achter de schermen.
    Persoonlijk vind ik het wachten op de het eerste echte nieuwe model sinds jaren, de 4C, de moeite waard geweest, niet alleen een ubergeile wagen, maar ook een lifestyle is gecreeerd en financieel ook nog eens relatief laagdrempelig(relatief he: dus niet voor mijn bescheiden beurs 😥 )

    Beantwoorden
  • 26 maart 2014 om 22:12
    Permalink

    Mooi om dit te lezen. Het uur U nadert gestaag. Ik zit al op het puntje van mijn stoel…een revival van het echte Alfa is iets waar ik -en met mij vele mede Alfisti- al jaren naar uitkijken!

    Beantwoorden
  • 26 maart 2014 om 22:29
    Permalink

    arproject.com is op 7 juli 2013 geregistreerd door een internetbedrijf uit Bergamo. De e-mail wordt afgehandeld door mx1.ex2007.fiatgroup.com, waarmee het verband bevestigd is. Waarschijnlijk is dus vorige zomer het moment dat er iets gestart is.

    Opzoeken van de geografische locatie van mx1.ex2007.fiatgroup.com leert dat deze computer in de buurt van Salerno moet staan. Zegt niets natuurlijk, maar het zou leuk geweest zijn als er Modena uit was gerold. Maar helaas.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 08:54
    Permalink

    Link: http://whois.domaintools.com/arproject.com

    Dan op server stats klikken.

    Server Data
    IP Address:195.110.124.133 Reverse-IP | Ping | DNS Lookup | Traceroute Whois Server:whois.register.itASN:Italy AS39729 REGISTER-AS Register.IT S.p.A. (registered Apr 18, 2006) IP Location: ➡ Italy – Lombardia – Milano – Dadanet Italia Response Code:200Domain Status:Registered And Active Website

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 08:56
    Permalink

    CRF Elasis in Pomigliano is samen met die in Orbassano Turijn het grootste technisch ontwikkelingscentrum van Fiat. Ik denk dat daar ook veel plaatsvindt.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 09:23
    Permalink

    Nog te noemen is dat er ook een kort lijntje naar Ferrari is. Zoals nu ook al bij Maserati zal Ferrari een duidelijke rol gaan spelen bij de ontwikkeling van benzinemotoren.
    😆
    Ook interessant is om te weten dat een mondiaal een combinatie JEEP-ALFA ROMEO gaat komen.
    😆

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 09:42
    Permalink

    dmantione

    Waar die binnenharkende Microsoft Exchange server 2007 Staat maakt niet uit.
    Ze lopen wel een beetje achter met hun IT zo te zien

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 10:11
    Permalink

    Natuurlijk maakt het niet uit, maar wel is een aanwijzing hoe grootschalig één en ander is opgezet.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 10:12
    Permalink

    @Alfabruur: Die informatie is ruis, dat ip-adres is een server van dat internetbedrijf uit Bergamo. Het is een lege webserver. Je moet naar het ip-adres van de mailserver voor het domein kijken.

    Beantwoorden
  • 27 maart 2014 om 17:15
    Permalink

    Sniff Petrol is weer briljant deze week:

    Alfa announces new app

    Alfa Romeo has announced a new app that will allow its fans to keep track of whatever the Italian car maker’s half arsed plans are today.
    Called iNdecision, the new app is centred around a homepage on which Alfa can proudly declare its new plans for the future and then immediately announce that it has cancelled them. ‘This will be the only place to get immediate news about the twentieth redesign of the new Giulia saloon, even though it hasn’t even been announced yet,’ boasted Alfa’s senior app developer, Signor Appdevelopore. ‘Our aim is to have minute-by-minute updates of our plans to create a new sports car, then to not do that, then to start talking about a rear-wheel-drive saloon, then to cancel that and talk about a new hatchback, then to cancel everything and start again.’
    However, the new app isn’t just about keeping track of Alfa’s apparent inability to know what the fuck to do with itself, as Appdevelopore explains. ‘Using this application, you will also be able to browse our current mainstream range including the MiTo, the Giulietta… erm… the MiTo… umm… did I mention the Giulietta already?’
    The Alfa iNdecision app will be available for download only in America, no wait, only in Europe, or at least it will be developed in Europe, but it will be mainly focussed on America, or maybe China, no wait, it’s all about being Italian, or maybe there will be a new strategy for it but they’re waiting for a sweater wearing lunatic to decide what it is this week.
    The new app has been cancelled.

    Beantwoorden
  • 28 maart 2014 om 16:29
    Permalink

    @ilfiammingo
    Je naam klinkt als ziek flamingo en eerlijk gezegd, dat is je bijdrage ook. Als dat het maximale is waarmee je ons kan vervelen, dan zou ik zeggen, verveel een ander.

    Beantwoorden
  • 29 maart 2014 om 15:03
    Permalink

    @henk

    Zoek de betekenis van het woord satire eens op.
    En zoek dan meteen ook eens in een woordenboek Italiaans-Nederlands de betekenis van Il fiammingo op.

    Beantwoorden
  • 31 maart 2014 om 00:06
    Permalink

    @henk

    Il fiammingo is een vriendelijke alfistische zuiderbuur dus..

    Waar heb jij eigenlijk lezen en schrijven geleerd? Dat vraag ik me af. Veel school heb je volgens mij niet gehad.. Heb je de betekenis van het woord satire al opgezocht? Of wordt dat te moeilijk? Verder ben je nogal agressief in je postings, zo zijn de onze in ieder geval niet bedoeld.

    Laten we elkaar in de waarde laten en satire (daar is het weer..) moet kunnen.

    Succes bij de verwerking!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.