Scuderia Ferrari klaar voor succesvol seizoen 2014
Nu de eerste twee officiële tests voor het nieuwe Formule 1 seizoen zijn geweest, kijken we bij AutoEdizione even terug op hoe de Scuderia er momenteel voor staat met de nieuwe Ferrari F14 T.
Door alle veranderingen in regelgeving moeten er tijdens de voorbereidingen nog de nodigen bergen worden verzet. Technisch directeur van Ferrari Pat Fry vertelt; “Door alle veranderingen neemt het werk aan de nieuwe auto twee keer zoveel tijd in beslag, dan normaal gesproken tijdens een seizoensstart het geval is. Dat geldt overigens voor alle teams. Vorig jaar had je aan 2 uurtjes genoeg om een onderdeel te vervangen. Dit jaar zijn we daar gemiddeld 4 uur mee bezig. De reden hiervan is dat de auto’s voor het nieuwe seizoen veel meer onderdelen bevatten en er tevens minder ruimte is. Daardoor duurt alles dus langer. Ook het brandstofverbruik is dit jaar een belangrijk issue, aangezien voor 2014 is bepaald dat een team maar 100 kg brandstof mee mag nemen.”
Het nieuwe testseizoen begon eind januari traditiegetrouw op het circuit van Jerez in Zuid Spanje. Niet alle teams waren hierbij al aanwezig. Ferrari stelde hierbij als doel om alle systemen te checken op betrouwbaarheid. Vooral de nieuwe V6 turbomotor en de aandrijflijn werden hier door de Scuderia getest. Kimi Räikkönen mocht als eerste beginnen in de nieuwe Ferrari en hij zette gelijk de snelste dagtijd neer. De Fin reed in totaal 78 ronden. Het 2de deel van het weekend nam Alonso voor zijn rekening om long runs te maken en data te verzamelen over de auto. Wat opviel was dat de renstallen met een Ferrari of Mercedes voluit konden testen. Dit bleek een luxe gezien de gigantische problemen bij de Renault-teams, die niet eens aan rijden toe kwamen. Vooral Red Bull had hele grote problemen met de nieuwe auto.
Stefano Dominicali vertelde na afloop van de test in Jerez tevreden te zijn met het eerste resultaat van de nieuwe auto. “We konden gewoon ons programma doen dit weekend. We hebben al behoorlijk wat data over de nieuwe auto en krijgen nu een beeld welke kant we op moeten.”
De tweede test van het nieuwe seizoen was op het circuit van Bahrein eind februari. Renault gaf aan dat zij de problemen hadden opgelost met de nieuwe motor. Maar tijdens de eerste testdag bleek dit niet het geval. Ferrari begon de eerste testdag met Fernando Alonso. Hij reed die dag de 2de snelste tijd en 64 ronden zonder echte grote problemen. Het tweede deel van het weekend kwam Kimi Räikkönen weer in actie. Hij spinde op de eerste dag en moest toen plaats nemen in de pits. Maar op de 2de dag kon Räikkönen 81 ronden rijden zonder grote problemen. Na afloop van het weekend vertelde de Kimi dat Ferrari helemaal niet bezig is geweest met de snelste tijd en dat ze alleen maar aan de betrouwbaarheid hebben gewerkt. De conclusie die je kan maken is dat Ferrari er erg goed voor staat momenteel.
Dat kun je niet zeggen van de Renault teams die heel veel problemen kenden tijdens de test weekends. De nieuwe Renault krachtbron schijnt 35 PK te kort te komen op de nieuwe Ferrari V6 en de betrouwbaarheid is bij Renault momenteel ver te zoeken. Mercedes heeft zijn zaken veel beter voor elkaar en bleek erg snel en betrouwbaar. Fernando Alonso vertelde dat Ferrari nu bezig is met het verder doorontwikkelen van de nieuwe auto voor de eerste race van het seizoen en dat er aan snelheid nog wel wat te winnen valt. Maar ook Alonso gaf aan dat betrouwbaarheid momenteel het belangrijkste is. Op 16 maart begint het nieuwe Formule 1 seizoen te Melbourne, Australië.
We zullen toch echt nog wel even moeten afwachtten of het succesvol wordt natuurlijk. Zeer zware concurrentie wordt verwacht van alle Mercedes aangedreven wagens.
Ik hoop voor Ferrari, dat dit een top seizoen wordt.
Ik hoop ook, dat de FIA de sport een wat warmer hart gaat toedragen, er zijn veel te veel regeltjes.