Test Fiat 500L Living: Hoe mooi heel veel ruimte kan zijn
We reden met deze Fiat 500L Living inmiddels de vierde versie van de grote 500 en toch hebben we ons ondanks al onze ervaring aanvankelijk vergist. In twee opzichten zelfs, want de 7-zits Living, leek ons op het eerste gezicht -lees kijkend naar de plaatjes op internet en in de folder- niet meer dan het lelijkere broertje van de ‘L’, die bovendien toch niet heel veel praktischer kan zijn met 4352 cm lengte in plaats van 4147 cm. We zaten ernaast is onze eerste conclusie want de Living bleek met z’n verhoudingen en looks een regelrechte eyecatcher met een verbluffend praktisch talent. Een soort ideale mix tussen een Crossover en een stationwagon met in het ‘echie’ toch best een mooi voorkomen…haast mooier zelfs dan het iets kortere broertje.
[nggallery id=1023]
Onwaarschijnlijk veel ruimte biedt de Living. De hoekige hoge vorm van de 500L zorgt sowieso voor een aangenaam zeer ruim verpozen gedurende reis. De Living gooit daar een schep laadvermogen bij op. Doe de grote klep met lage drempel omhoog na het volledig wegklappen van de achterbank en de twee kinderstoeltjes, en je waant je in het bezit te zijn van een volwassen bedrijfswagen van Fiat Professional. Dat heerlijke ruimtelijke gevoel kwam bijvoorbeeld ook tijdens onze test letterlijk naar voren, toen we even iets mee moesten nemen voor iemand anders. De eigenaar van een laatste generatie C-segment Nissan Qashqai schaamde zich enigszins, toen twee bescheiden nogal hoekige meubeltjes (lang leve marktplaats!) niet achterin pasten. Nee, zelfs niet eentje! In de 500L Living pasten ze daarentegen allebei en was er met 638 liter laadruimte (minimaal 560 liter) zelfs nog speling voor veel meer spullen. Briljant? Nee, geniaal!
Daarbij levert de Living niets in aan comfortabel rijgedrag. Opnieuw betrof het de Euro 6 105 pk TwinAir (20% bijtelling) in onze test, die ons overigens steeds beter bevalt in combinatie met de ‘L’. De 500L TwinAir is met z’n zesbak makkelijk vlot op te schakelen en daarom ook zuinig te rijden. De cabine van de Living is net zo goed geïsoleerd en dus net zo stil als die van de gewone 500L en de Trekking. Het platform en de ophanging van de 500L (‘Small Wide’) is een zeer goede vinding van Fiat. Het comfort en de volwassenheid waarmee deze auto de oneffenheden in het dagelijkse wegdek wegwerkt, is namelijk simpelweg fenomenaal.
De Living is met z’n bescheiden (kunststof) derde zijruit dus een echte bagagevreter. Niets leek te gortig. Je denkt als eigenaar echt niet meer na of iets wel mee kan, maar hooguit of je luxe interieurbekleding er niet onder zal leiden. Want luxe is deze Lounge met two-tone interieur, exterieur en 17 inch lichtmetaal, wel degelijk. De achteruitrijcamera vormde daarmee het toefje op alle toeters en bellen. Omstanders zagen we dikwijls direct opkijken naar deze verschijning en dat is vrij logisch. Als je deze Living voorbij ziet rijden, zie je namelijk de ideale oplossing voor veel praktische zorgen, dat bovendien nog aantrekkelijk is vormgegeven ook. Daarmee is de Living ook nogal uniek op de markt, wat voor de normale 500L ook al enigszins gold.
Heel goedkoop is de Living van bijna 23.000 euro natuurlijk niet, maar dexe luxe 500L is uiteraard ook geen lowcost. Intussen is de degelijke Fiat wel scherper dan andere ‘ruime compacte niche’ in de markt gezet. Maar wat al met al nog meer indruk maakte, zijn de hierboven beschreven cijfers qua laadvermogen. Er leuk uitzien en intussen kunnen functioneren als een kleine vrachtwagen of grote gezinsauto, is voor ons een gouden vondst. Een mooi ruim Italiaans mirakel, waar wat ons betreft niemand neerbuigend over hoeft te doen.
[nggallery id=1024]
Een stoomboot met een koffiemolen.
Okay, wel praktisch.
In het echt is hij mooier dan op foto.
Ik vraag me wel af of 105pk wel voldoende is, vooral als de auto is volgeladen. De 2.0 diesel met 175pk gekoppeld aan een automaat zou mij een mooie combinatie lijken.
@Lusso: 100% voldoende die 105 pk, ook als ie volgeladen is. Zware aanhanger is mss een ander verhaal maar daar heb ik dan weer geen ervaring mee.
Aan voorkant,
Gaat het nog wel, maar van de zijkant…
Met 4 schoorstenen erop zou het zo 500 titanic kunnen heten.
Wel mooi gemaakte foto’s!
De 500L hergebruikt veel concepten van de Multipla: Die had ook verwijderbare stoelen en kon op die manier ook met bestelbusjes vergeleken worden. Het grote aantal passagiers is ook een herkenningspunt al is de oplossing natuurlijk geheel anders.
De Multipla werd zoals bekend erg lelijk bevonden. Ik denk niet dat de 500L Living die kant op gaat. Maar je moet ook vaststellen: Als je meer dan 5 zitplaatsen nodig hebt, dan is je keus heel beperkt. Heb je dan wel de luxe om op de vormgeving te letten?
@dmantione;
Daar heb jij een heel goed punt, wanneer je het concept op ruimte, dan is design wellicht iets van minder belang, dat snap ik!
Maar om dan wel een dergelijk concept proberen te proppen in het “500-concept”, is denk ik een krampachtige poging de 500 uit te melken. Het gevolg is dat dat er “gevoels-inflatie” ontstaat van de 500.
Kijk naar mini en met name het kritiek dat het nu te verwerken krijgt mbt het uit melken van dat concept. Mijn advies: FCA, doet dit niet! Noem het 600(misschien multipla), je verwijst nog steeds naar een leuke concept van weleer, maar het is duidelijk een stap groter/ruimer dan de 500
Op de foto’s oogt de auto nog aardig maar on het echt vind ik het niets.
Zelden zo’n draak van een auto gezien.
@ dmantione
Grand Scenic? C4 Grand Picasso? In vergelijking met een 7-zits 1.4 T-Jet gelijk in prijs, maar je rijdt niet voor l#l. De Twin-air lijkt mij echt onvoldoende voor 1300 kilo schoon aan de haak (en dus zonder extra personen/bagage…).
Onbegrijpelijk dat Fiat hieraan voorrang geeft t.o.v. een Bravo (of Giulietta) Multiwagon.
@dac1991
????
fiat500L vanaf 21.895,- 😉
citroen C4-Pic. vanaf 24.990,-
Renault Scenic: vanaf 25.990,-
@ Mirafior
Ik heb het dan ook over de 1.4 T-Jet: “In vergelijking met een 7-zits 1.4 T-Jet gelijk in prijs”.