Patenttekeningen Fiat 500X bewijzen exportplannen naar China
Dat de Fiat 500X een belangrijke export product moet worden uit de fabriek van Melfi was al duidelijk, maar dat China ook auto’s uit Italië gaat ontvangen was nog niet echt bekend. De patenttekeningen die eind vorige maand op internet verschenen lijken dat toch te bevestigen, aangezien deze in China opdoken en van een Chinees bureau afkomstig zijn. Een Chinese productie van exact hetzelfde model lijkt ons erg onwaarschijnlijk en in het nadeel van de SATA fabriek in San Nicola di Melfi, die dit model vrijwel zeker ook voor de Amerikaanse markt gaat bouwen.
De vijfdeurs Fiat die veel techniek deelt met een kleine Jeep uit dezelfde fabriek, heeft een heel eigen voorkomen die we al kennen van de ‘sneak peek’ anderhalf jaar geleden in Turijn (foto onder). De Fiat 500X wordt een ruime Crossover met voor- of achterwielaandrijving. Het nieuwe model in de 500-lijn zal dit jaar in Parijs getoond worden en dit najaar in productie genomen worden.
Wil nog niet zeggen dat de X geëxporteerd wordt. Waarom is lokale productie onwaarschijnlijk? Import lijkt me veel te duur hoge door importheffing.
weet bijna zeker dat deze niet in China geproduceerd gaat worden omdat in Guangzhou in eerste instantie alleen C segment en hoger geproduceerd zal worden. Gaat ook ten koste van productie in Melfi en dat is niet de bedoeling. Bravo, Freemont en 500 worden ook geïmporteerd daar dus. Dat Melfi zoveel mogelijk voor export zal produceren (ook 500X) is bekend en pure noodzaak bovendien anders blijft de tent alsnog meer dicht dan open. 500X wordt een internationaal belangrijk model evenals de kleine Jeep.
Wat wordt de retourvracht van dat schip ?
à propos, waar zijn plaatjes van de JEEP variant op dit thema gebleven?
http://www.autoedizione.nl/fiat-melfi-bijna-klaar-voor-nieuw-productief-tijdperk/
Het lijkt me echt sterk dat ze deze auto, als ze ‘m dus in China willen gaan verkopen, niet in China zelf gaan bouwen. Auto’s die buiten China worden geproduceerd zijn peperduur. Buiten China produceren lukt je dus alleen als je Maserati, Ferrari of Mercedes-Benz heet. Niet als je naam Fiat is. Voor Melfi heeft ’t ook weinig zin, omdat ze er dan in China, bij wijze van spreken, 5 stuks per jaar weten te verkopen. Daar kan de schoorsteen in Melfi ook niet van blijven roken.
Tja, als het lukt de 500 naar China te exporteren, dan moet het met de 500X zeker lukken.
Ik denk dat verkoop van de 500X in China niet het probleem is, Fiat moet juist aan de bak in China. Export vanuit Italie zal ook niet de eerste keus zijn, maar er moet geproduceerd worden. De strategie, zoals die bij monde van Olivier Francois (nov.’13) uitgevoerd zou kunnen worden, is dat de 500 en de Panda als twee parallellen verder geëvolueerd worden(tweeledig model strategie), voor twee separate doelgroepen. Het vertrek van de Bravo en Punto is daarmee een kwestie van tijd(ook in naam). Een nieuwe ‘Punto’ 500 subcompact die tussen de 500 en 500L komt te liggen en een ‘Bravo’ compact auto (Panda L). Men zou kunnen aannemen dat elke nieuwe 500 variant in Polen en/of Servie(behoudens Melvi) wordt gemaakt en elke Panda variant(w.o. opvolger Bravo) in Italie. Misschien tzt nog meer Amerikaanse productie in Italie ??? Dan is nog de hamvraag hoe krijgt SM de fabrieken vol met productie.
Dat lijkt me paradoxaal: Op de 500 zit meer marge dan de Panda. Waarom de Panda-afgeleiden dan in de landen met hogere lonen produceren en de 500-afgeleiden in landen met lage lonen?
Hoe krijgen ze de fabrieken vol: Dat is met Alfa Romeo en Jeep! en misschien ook wel Maserati, er zou een kleine coupe komen als tegenhanger van de Jaguar F-type en natuurlijk de SUV. Er is ook sprake van een Alfa 6C Coupe.
Ciao
Squadra