FCA verkoopcijfers januari 2014
De eerste verkoopmaand van 2014 verliep voor Fiat Chrysler Automobiles op de Italiaanse thuismarkt vrij dramatisch en was overzees opnieuw een succes. Dat de automarkt in Italië iets aantrok met +3,24% en 117.802 verkochte auto’s, kon marktleider (28,4% marktaandeel) FCA zelfs niet helpen, dat als groep een -2,3% noteerde en een verkoopaantal van 33.453. In de VS verkocht het merk Fiat in januari daarentegen bijvoorbeeld zelfs 29% meer met 3.222 eenheden. De Abarth-versies blijven ook zeer gewild met een toename van maar liefst 59% ten opzichte van januari 2013. Ook in Canada boerde FCA goed met 17698 verkochte auto’s (+4%).
De populairste Fiat in Italië was uiteraard weer de Panda met 8379 eenheden. Het merk Fiat noteerde echter een afname van -4,29% met in totaal 24.712 verkochte eenheden. De Punto is de nummer twee van het land nog altijd met 5742 stuks. De 500L is ook populair met 4525 stuks, tevens de populairste diesel van het land. De 500 komt op 4005 stuks.
Lancia zit alleen met de Ypsilon (5188 stuks) bovenin en verkocht in totaal 5664 auto’s wat zelfs een toename is van +13,71%. De Voyager MPV had met 81 stuks geen slechte maand. Alfa Romeo kent de grootste diepten en verkocht slechts 2405 auto’s (-14,44%). Daarvan waren 1635 stuks een Giulietta en 761 een MiTo. Maserati doet het goed en staat in het hoogste segment nu zelfs eerste met 109 verkochte Ghibli’s en 122 eenheden in totaal. Ferrari verkocht 27 auto’s, wat min of meer gelijk is aan vorig jaar januari.
Ik zie in Nederland wel een in lichtpuntje:
http://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2014/02/merken-pc-ytm-01-2014_1.pdf
Pagina 1 vergelijkt met vorig jaar. Dramatische terugvallen die veel slechter zijn dan de 7% krimp van de markt. Pagina 2 vergelijkt met december, en dan zien we een ander beeld: Fiat, Lancia, Alfa allemaal meer auto’s verkocht. Fiat klimt zelfs twee plaatsen op de ranglijst. Als je bedenkt dat iedereen in december nog rap een auto op kenteken wil hebben om in het oude belastingregime te vallen, dan is dat netjes.
Mogelijk werpen de recente reclamecampagnes rond de Punt en Mito hun vruchten af.
Nog even voor diegene die het nog niet wisten; de import van de delta is gestopt. Je kunt nu alleen nog winkeldochters krijgen…Dat gaat ook al niet helpen.
En schiet eens op met die TCT op meer Alfa modellen! Zelfs die paar modellen die er zijn, baten ze niet uit.
Ik heb de Giulietta hoog op de leaselijst staan, maar wel met TCT (vanwege het file gez**k hier). Dan kun je alleen bij de 170 pk terecht. Zonde, waarom niet op de 150 pk en de 1.6 Jtdm?
@ dmantione
hulde voor de ras-optimist:
http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/Personenautoverkopen%20december%202013.pdf
Wat ik daaruit lees: De 500L lijkt een flop in Nederland… en ze willen dus de 2,5 maal beter verkopende Punto vervangen door nog een uitmelk 500-variant… goed bezig daar!
@dmantione
De Punto wordt nog lang niet vervangen en er komt een model bij..verwacht dus een groei van het aandeel Fiat in Italië 😉 en de NL markt??…tjsa..wat is de NL-markt?
Dat is grote kul. Nederland haalt de top 5 van grootste automarkten niet, maar is beslist geen kleine automarkt. Een in Europa actieve autofabrikant neemt ons land maar beter serieus.
Verbaast het iemand dat de 500L / Living een flop is? Dan moet je echt een roze FIAT bril 8) op hebben. Ik ben al 28 jaar liefhebber van alle merken uit Italië, maar ik herken nog wel de misbaksels. De 500L is er één en de 500 living is nog een slag erger.
Praktisch, value-for-money, blabla…dat was de Multipla ook… 😆
Hier is de Bovaglijst van januari:
http://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/Personenautoverkopen%20januari%202014.pdf
… met eigenlijk een heel ander beeld: De 500L stond afgelopen maand ruim boven de Punto.
langzamerhand wordt de italiaanse auto een uitstervend ras, minder dan 4% van de totale markt in jan14, bij elkaar evenveel als de Kia Picanto! lichtpuntje: 3 AR 4C(?) op kenteken!!