Fiat binnen EU ook in november afhankelijk van export
De reeds hier weergegeven graatmagere resultaten van Fiat op de thuismarkt, drukken uiteraard ook zwaar op het Europese resultaat van de groep. Er is weliswaar groei op grote markten als Frankrijk, Groot BrittanniĆ« en Spanje, maar in eigen land is er nog altijd de zwaarwegende consequente krimp van de markt. In de EU werden door Lingotto in november in totaal 55.600 auto’s verkocht, wat 5,8% minder is dan in de elfde maand van 2012.
De behoorlijk sterke groei op de Britse en Franse markt, is zelfs opmerkelijk en vormt een steun in de rug van de leiding van het moederconcern, dat koos voor vergaande bezuinigingen en sterk selectieve investeringen. De Fiat 500 en Panda zijn een vaste waarde, maar ook de Lancia Ypsilon is groeiende met een +21,7% gedurende de afgelopen maand. Jeep wint ook een procent dankzij de grote Grand Cherokee (2300 auto’s in november en circa 10.500 vanaf januari). Fiat verkocht als merk bijna 43.000 auto’s en ziet ook steeds meer 500L modellen over de toonbank gaan. Daarvan werden de vorige maand 6100 verkocht (marktaandeel in het segment van 17,7%).
Lancia verkocht in totaal 5700 auto’s wat wel een afname is van 13,6% ten opzichte van vorig jaar. In Frankrijk groeit Lancia echter met 39,7%. Van januari tot nu toe zijn er in Europa rond de 69.000 auto’s verkocht. Alfa Romeo heeft het een stukje moeilijker met rond de 60.000 stuks (rond de 4500 in november). Maserati (foto) verkocht op ons continent 256 auto’s in november (inclusief Ferrari) en 3715 stuks vanaf januari gezien.
Wat een dieptepunt voor Alfa…