Rij-impressie Fiat 500L Trekking: Mooiste in z’n soort

500L Trekking

De Fiat 500L Trekking, het model dat bij verrassing een jaar geleden plots in de VS te zien was en niet bij ons, is inmiddels overal te krijgen. We reden er mee deze herfst, wat alweer de derde 500L ervaring is voor ons. We houden om heel veel redenen toch erg van deze auto, ook al kun je ‘m vanwege z’n grote praktische talent ook als van alles betitelen wat niets met absolute Italiaanse schoonheid te maken heeft. Veel ruimte gaat nu eenmaal niet samen met 100% elegantie zoals wie die kennen van het kleinere succesvolle zusje. Toch kun je wat de looks betreft echt wel enthousiast worden van de 500L Trekking. ‘Mooi geel is niet lelijk’, is voor ons sinds het maken van deze impressie ook een uitdrukking, want wat vormen deze milde toon geel en witte accenten een schitterend contrast met de donkere seizoenstinten op ons pad. De kleur is dus al even geslaagd, ware het niet dat we onderweg een DS3 en een Mini tegemoet reden met nagenoeg dezelfde combi…

[nggallery id=1014]

Alle fabrikanten maken hetzelfde en de automarkt is in diepe crisis. Dat zou een naargeestige conclusie van ons kunnen zijn, maar laten we het a.u.b. bij de feiten houden. Fiat heeft met het concept 500L een briljant ruimteconcept gebouwd van topkwaliteit. De Fiat uit Servië is in geen geval een grijze muis en blijft verbazen op het gebied van comfort. Geen wonder dat de 500L in eigen land met stip de top 5 is binnengekomen dit jaar. De verkoopcijfers nemen gestaag toe voor het eerste model op het nieuwe ‘Ellezero’ platform. Het recente nieuws over nieuwe motoren met 120 pk op benzine en diesel onder deze kap, zijn daar een direct gevolg van en maken ons nieuwsgierig. De Trekking met de fijne 120 pk 1.4 viercilinder TJet is bijvoorbeeld een zeer aanlokkelijke gedachte. Hoewel we het geel erg leuk vinden zou onze keuze uitgaan naar ‘Nero Cinema’, wit dak en donker grijs getinte versie van deze prachtige 17 inch velgen, gecombineerd met deze krachtbron die nog maar een week geleden debuteerde op de Trekking.

500L Trekkingb

De 500L Trekking is nog niet de 4×4 die Fiat eind volgend jaar mag verwachten uit Melfi (500X), maar dat gevoel geeft ie je wel een beetje dankzij de handige Traction+ die we uit Alfa’s kennen als Q2. Deze is bij de versnellingspook in en uit te schakelen. De instap is duidelijk ietsjes hoger en het design van het kunststof rondom geven de 500L net dat tikje extra dat de standaardversie niet heeft. De combinatie met de 105 pk sterke TwinAir kan voor wie houdt van sportief rijden een ongelukkige zijn, maar het sterke blokje levert ruim voldoende comfort en is prima vlot op te schakelen en voldoende zuinig te rijden. Een prachtvinding dus van FPT die zeer betrouwbaar blijkt te zijn bovendien. Fiat bouwt deze motor in het Poolse Bielsko Biala, waar de Torinese producent vroeger ook auto’s samenstelde. Zuinig rijden werd trouwens nog makkelijker dit keer met de Trekking, dankzij Fiat’s aanwezige software Eco:drive. Direct af te lezen en makkelijk in te stellen via het Uconnect scherm in de middenconsole.

500L Trekkingc

De Fiat 500L Trekking geeft ons net als bij de Panda 4×4 een mooi compact SUV gevoel, maar dan met zeer veel ruimte en glas rondom. Dat laatste maakt zoals we al vaker hebben gezegd van de 500L een uniek concept en een machtig prettige auto om mee te rijden en te bezitten. Met parkeersensoren, slim ‘Citybrake-control’ systeem, en automatisch dimmende binnenspiegel zoals op de versie die wij reden, is de 500L ook zeer rijk. Een complete Trekking zoals deze kost 24.445 euro.

[nggallery id=1015]

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Rij-impressie Fiat 500L Trekking: Mooiste in z’n soort

  • 12 december 2013 om 11:57
    Permalink

    Nou nou jongens. Mooiste..? :D. Nee ik geef toe, als Trekking is de 500L veel beter te pruimen. Ook past het ‘bi-colore’ idee beter bij de Trekking dan de gewone versie. Het extra plastic maakt de 500L i.i.g. een stuk stoerder en lijkt ‘ie minder iel en hoog.
    Het werd tijd dat Fiat zich eens in dit segment ging storten. Deze 4×4 ‘wannabees’ beginnen heel erg populair te worden in Europa, zeker in dit segment. Ben benieuwd of je ‘m veel gaat zien. Hij lijkt me toch wel wat aan de prijzige kant namelijk.

    Beantwoorden
  • 12 december 2013 om 15:58
    Permalink

    Leuke uitvoering zo’n Trekking in geel met wit. Zou ‘m zelf met de 1.4 T-Jet bestellen, meer fun!

    Beantwoorden
  • 16 december 2013 om 08:50
    Permalink

    dac1991 schreef o.a. : “en lijkt ‘ie minder iel en hoog”
    De gewone 500L vind ik helemaal niet ‘iel’ lijken.
    Ik heb hem onlangs naast een Skoda Roomster gezien (ook een schoonheid volgens sommigen :mrgreen: ) en daar lijkt de 500L een mastodont tegen.
    Alhoewel de lengte en hoogt bijna gelijk zijn. Breedte heb ik niet kunnen inschatten, maar de 500L lijkt wel breder.
    De Roomster is eerder “iel” naast zo’n 500L.
    Zelf hebben we sinds 2007 een Roomster (vandaar mijn oog voor die miskende en soms verguisde Skoda 😀 ), maar of de 500L de vervanger zal zijn weet ik nog niet.
    Veranderde familiesituatie wat betreft vakanties en het mag misschien wat kleiner (Y 5p ? of Delta ?).
    Moeder de vrouw betaalt, ik moet haar “enkel” kunnen overtuigen…. 😉

    Beantwoorden
  • 31 maart 2014 om 13:06
    Permalink

    Zojuist eindelijk de 500L Trekking 1.6 16v MJTD 120 gekocht, in Sorrento geel/bicolore wit en glasdak, met zwart/bruin interieur 🙂

    Al die tijd gewacht tot er eindelijk een krachtigere motor beschikbaar kwam in de 500L.

    Met de 1.6 MJTD voelt de L ineens lichtvoetig aan en komt de auto eindelijk tot recht.

    We konden alleen de 105 pk Diesel-versie rijden en die was al overtuigend genoeg, we laten ons over 2 maanden verrassen door de 120pk.

    Lang getwijfeld of het Toscana groen of Sorrento geel moest worden, of de nieuwe kleur Venezia blauw. Toch bij geel gebleven. Het maakt de auto optisch groter en onderstreept het Trekking-karakter naar onze mening beter. Maar… groen staat hem ook erg goed.

    Bij elke proefrit is me telkens weer opgevallen hoe stil de auto is, hoe veel groter de L is als je van de foto´s kunt vermoeden en hoe doordacht de L is, Fiat weer aan veel kleine details gedacht heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.