Alfa Romeo Arna en Fiat Duna op lijst historische auto’s
De Italiaanse nationale automobielclub ACI (l’Automobile Club d’Italia) is onlangs begonnen met het opstellen van een lijst automodellen uit het verleden, die min of meer het predicaat cultureel erfgoed hebben meegekregen. Het ACI doet dit reeds jaren wat de meer zeldzame vaak sportievere auto’s betreft, maar heeft nu ook de nodige ‘youngtimers’ genomineerd. Auto’s die nog maar een jaar of 20 geleden het straatbeeld vulden, maar die vooral sinds de nodige sloopregelingen inmiddels een zeldzaamheid zijn geworden. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan de Alfa Romeo 155, 33, 164 en de inmiddels antiekere 6 (‘Sei’), Alfetta, Sud, 90 en 75. Wat Fiat en Lancia betreft staan namen als de Croma, Tipo, Tempra, Uno, Ritmo, 124 en K, Thema, Prisma, Delta, Beta en Gamma op de lijst.
Niemand verwachtte echter dat het zo serieuze ACI ook modellen als de Fiat Duna en Alfa Romeo Arna zou vermelden. Twee auto’s die reeds in de jaren dat ze gebouwd werden een eigen status kregen, namelijk die van nationaal ‘lelijk eendje’. De Arna en de Duna stonden garant voor duizend en een grappen (foto onder) en werden vooral enkel gekocht door mensen die zich daar niet druk over maakten. Tot op de dag van vandaag passeren deze auto’s, vanwege hun afwijkende karakter, zo nu en dan de revue. Wat dat betreft heeft het ACI een goede keuze gemaakt, want dan kun je toch wel spreken van een historisch feit in de automonielgeschiedenis.
De Arna is inmiddels bijna een cultwagen geworden binnen Alfa-kringen. De voor veel Alfisten ‘schandelijke’ keuze om met plaatwerk van Nissan een nieuwe kwaliteit neer te zetten, heeft nooit het roestdebacle van de AlfaSud ook maar enigszins weg kunnen poetsen. Hoewel mensen het rationeel een vlek op de rijke geschiedenis vinden, erover uitgesproken raken doet men niet gauw. Fiat liet in de succesvolle jaren ’80 een sedan en stationwagon versie van de Uno uit Brazilië overkomen. Hoewel de Duna uit Belo Horizonte in eigen huis absoluut niet op de lachspieren werkte, was dat in Italië wel heel anders. Vooral de sedan is zelfs tot op de dag van vandaag een spreekwoordelijk begrip, precies zoals in ons land vaak een Lada wordt aangehaald.
In Italië is er momenteel veel kritiek te lezen over de vermelding van deze modellen, maar wat ons betreft is het gezien de vreemde soort van fascinatie die we voor dit soort vreemde eenden hebben, zeker een goede zet geweest van het ACI. Bepaalde clubs die er rond deze modellen bestaan, denken daar bovendien net zo over.
Iemand kon het niet laten om bij deze verkoopadvertentie voor een Fiat Duna een grap te schrijven: TE KOOP: Fiat Duna 98000 km, eerste eigenaar. Graag bellen tijdens etenstijd.
“Hé Jan…eet gerust verder hoor”
Alleen erg jammer dat ze auto,s als de Lancia Flavia en Flaminia geheel waren vergeten te noteren.