Fiat Viaggio hatchback bezig met laatste testfase
Inmiddels kunnen we goed zien hoe de Chinese hatchback variant van de Fiat Viaggio er zal uit komen te zien. Het blijkt een zeer nette wagen met een behoorlijk eigen identiteit. Ook kun je als je je best doet de verwantschap met nichtje Giulietta wel wat ontwaren (vooral aan de achterzijde). De hatchback zal deze maand nog debuteren op de autosalon van Guangzhou. In Zuid-Amerika circuleert inmiddels volop het gerucht dat dit model ook in de nieuwe Fiat-fabriek in de staat Pernambuco geproduceerd gaat worden als opvolger van de Bravo. Voor een productie te Cassino zijn voorlopig nog geen concrete aanwijzingen, maar gezien de plannen op de bovengenoemde markten, is de stap naar een Europese introductie uiteraard geen grote.
De Fiat Viaggio hatchback staat op het verlengde CUSW platform en zal in eerste instantie met de 1.4 TJet 120 en 150 pk, gekoppeld aan de gerobotiseerde DDCT (Alfa TCT) transmissie van Fiat Powertrain, leverbaar worden op de Chinese markt.
Voor Europa is er zeker een SW variant nodig.
Heb een gecamoufleerde hatchback versie zien rijden op Balocco twee weken geleden.
@OttoCi dat geeft toch te denken dat ze ook in Europa er mee doortesten. Is compleet onlogisch als dit puur voor de Chinese markt zou zijn. Zou zomaar eens een spontane nieuwkomer van Fiat kunnen zijn volgend jaar. Gaat dan wel ten koste van de verkoop van Giulietta en de Delta maar mss krijgen die geen directe vervangers… 🙄
Zal dan denk ik ook in Europa komen. Kan met een scherpe prijs en een aantal model varianten zeker een succes worden. Duitse merken zijn erg sterk maar ook erg duur daar aan de onderkant van de markt is dus nog wat te halen. Alfa zou in het C-segment achterwiel moeten hebben en 4wd en groter zijn als de Fiat. En dan kan Lancia daar tussen in te gaan zitten met Delta en lybra. En Alfa 5drs en coupe. Ciao Squadra
@Squadra: Ik ben groot voorstander van RWD Alfa’s, maar vind dat heden ten dage toch een beetje over the top voor een C-segmenter. Zelfs de BMW 1, de laatste der mohikanen in dat segment, zal bij de generatiewissel de switch maken naar FWD.
Ja klopt en het is ook meer een droom dan werkelijkheid. Nee de nieuwe C-segmenter van Alfa Romeo zal Fwd krijgen en ik hoop 4wd voor de motoren met meer Power. Ik denk ook dat Q4 het nieuwe Quattro moet worden in de FIAT groep. Ik zou Alfa Romeo de beste en duurste C-segmenter maken en de Fiat de goedkoopste. Zeg maar Alfa op Audi en BMW en Fiat op Skoda en Kia maar dan wel met Italiaanse flair. En dan lancia als extra sjieke troef.
Vind het wel een mooie Kia, of uh, Mazda. Maar goed, hij is met name voor China ontwikkeld, dus dan is dat misschien niet zo erg… Ben het er wel mee eens dat het voor Europa onontbeerlijk is om een SW aan te bieden. Nog steeds onbegrijpelijk dat er geen Bravo SW is, maar goed, dat is een ander verhaal.
Wat mij betreft is een achterwiel aangedreven Alfa in het C-segment niet nodig (is het überhaupt wel nodig?). Zoals al aangestipt, gaat ook BMW om bij de nieuwe 1.
Voor mij ziet het ideale C-segment van de Fiat-groep er als volgt uit:
-Fiat Bravo a la Skoda Octavia. Grote, ruime auto en goed geprijst. Zowel als liftback als SW.
-Alfa Romeo Giulietta: 3-deurs hatchback a la Stilo 3d (wat sportiever gelijnd dus, bij voorkeur met stijlloze ramen). 5-deurs hatchback, 4-deurs sedan/-coupe (als echte opvolger voor de 156 qua grootte) en een sportief gelijnde station.
-Lancia Delta: praktische, chique gelijnde vijfdeurs hatchback a la A3 Sportback (wat de huidige Delta eigenlijk al is), een sedan (voor VS) en een chique SW.
Misschien ooit, wordt ’t waarheid. Wie weet! 😀
novo uno heet hier toch ook panda. Voilà!