Voorbereidingen nieuwe variant Panda in Pomigliano?
Gisteren werd de nieuwsgierigheid van Fiat’s medewerkers in Pomigliano d’Arco -waar de Panda geassembleerd wordt- flink gewekt. Er is namelijk begonnen met de opbouw van wat een kopie lijkt van de assemblagelijn die momenteel ook al in Melfi wordt opgezet. Er bestaan verschillende opvattingen hierover, maar de meest geloofwaardige is toch die van een uitbreiding van het Panda-gamma. Fiat kondigde onlangs al aan dat dit een van de belangrijke nieuwkomers wordt voor het moedermerk. De nieuw op te zetten productielijn lijkt dus op het model dat straks ook de 500X, Jeepster en nieuwe Punto zal gaan bouwen. Pomigliano hanteert sinds de komst van de Panda een flexibele hoogwaardige werkwijze, waardoor gemakkelijk ook nieuwe modellen binnen afzienbare tijd geassembleerd kunnen worden. Dat geldt vanaf zomer 2014 overigens ook voor de faciliteit in San Nicola di Melfi.
Ondertussen komen helemaal uit Brazilië geruchten binnen, die misschien wel net zoveel met het bovenstaande nieuws te maken hebben. Men verwacht daar namelijk de terugkeer van de Fiat Elba op basis van de Uno. Deze zal op hetzelfde verlengde platform komen te staan als de nieuwe kleine bedrijfswagen Fiorino. De naar het Italiaanse eiland vernoemde Elba was jarenlang de stationwagon variant van de in Brazilië geproduceerde Duna (op basis van de Uno MK1). Deze werd in de jaren ’80 eveneens in Italië verkocht en vormde een ideale lowcost in die tijd (al bestond dat fenomeen uiteraard nog niet echt). Het is heel goed mogelijk dat de grotere stoere Panda -alvast geheel symbolisch ‘Pandone’ genoemd- die Fiat in gedachten heeft, net zo’n verhouding tot deze Elba zal hebben, als de Panda dat reeds heeft tot de Braziliaanse in 2010 geïntroduceerde Uno. Het zou opnieuw een enorme kostenbesparing met zich meebrengen. In Brazilië denkt men dus al te weten hoe dit economische ruimtewonder op de lokale markt zal gaan heten en ook hoe deze eventueel wordt vormgegeven (zie reconstructie boven). Wij fantaseren vast over een 4×4 met Europees jasje.
Zal wel weer één of ander zwak aftreksel worden.
Als ze nu een eerst met een knappe motor komen, zoals een 1.4 ltr Turbo met 135 pk.
Want de Panda’s met 2 cilinder grasmaaier motor zijn bijna niet te slijten, het is ongelofelijk hoeveel er te koop staan. (nieuw en 2de hands)
Ik mag toch hopen dat wij zoiets in Europa niet gaan krijgen. Wat een gedrocht. Ik vind de gewone Uno (in tegenstelling tot het origineel) al niet om aan te zien en deze dus ook niet. Een uitvergrootte Panda zie ik ook niet zitten. De huidige Panda is namelijk al te groot.