Fiat Pomigliano week dicht door slechte markt
Als Fiat op ons continent zelfs de productie van z’n best verkopende auto moet stilleggen, is het eens te meer duidelijk dat de markt nog altijd in zeer zwaar weer zit. Vooral voor de Italiaanse autobouwer is dit voelbaar, aangezien de belangrijke thuismarkt nog het meest in het slop zit. Morgen zal officieel bekend worden gemaakt dat de productie van de Panda van 7 tot 11 oktober stil zal komen te liggen. Zo’n 3100 werknemers zullen gedwongen herfstvakantie moeten nemen. De verkoop van de Panda heeft de laatste maand een behoorlijk afname gekend, wat bovenop de marktcondities ook met de zomervakantie te maken heeft.
Het houdt voorlopig niet over voor Fiat, dat pas bij een volledige overname van Chrysler (wat nu verder weg lijkt dan gewenst) weer de ruimte zal voelen om perspectiefvolle toekomst zeker te stellen. Vooral nu ook de Braziliaanse markt het de komende jaren naar verwachting een stuk rustiger aan zal gaan doen, wordt het voor Lingotto pure noodzaak om de vleugels zo wijd mogelijk uit te kunnen slaan, tot in Azië aan toe.
Als ik naar de Nederlandse cijfers kijk dan is er meer aan de hand dan een slechte markt en een zomervakantie.
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013
De Volkswagen Up als directe concurrent laat bijvoorbeeld een enorme stijging zien, terwijl de Panda in elkaar stort.
Dat is niet omdat meer mensen een up willen (wat overigens veel minder auto is), maar omdat die bijna gratis worden weggegeven. Die krijg je bij een zak chips tegenwoordig. Maar gezien de geringe verkoopaantallen van dat rothok in Italië is dit lang niet grootste oorzaak en dus te verwaarlozen. 500 en Panda doen het nog altijd beter dan driemaal rijdende magnetron van VAG.
C’mon, 2 panda’s bij één zak chips.
BTW, 500 blijft een sterk nummer
Lancia4Ever
Het zijn 2 problemen eigenlijk 1 is de Twinair motor ik vind hem fantastisch maar een hoop mensen vinden hem bij de Panda erg brommerig. 2 is inderdaad de extra marge die erbij de VW Up op zit iets van € 1.500 euro de SEAT MII en SKODA hebben dit niet en dus verkoopt VW meer auto’s. Zo zie je hoe VW omgaat met zijn eigen merken. Daarom wil ik echt nooit dat Alfa Romeo bij VW zou komen das gewoon einde merk.
Ciao
Squadra 8)
De Twinair zou een voordeel moeten zijn. Vergelijking:
http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=65938&id2=66797
Als je zo’n beetje alle cijfers kwa prestaties en verbruik/CO2 bekijkt dan zie je dat de Twinair dat Up-motortje op alle punten de baas is.
Dit toont echter ook het probleem aan: De Panda stoot weliswaar iets minder CO2 uit dan de Up, doch het verschil is minimaal. Dat betekent dat het zich niet uit in een verschil in belasting, waarmee de prijsdumpingstrategie van Volkswagen mogelijk wordt gemaakt.
Maar is die kattebak niet gewoon een veel kleinere auto? Dacht ’t wel.
Het verbaasd me dat die soepblikken geen treksluiting hebben!!en de naam Up is om te zien waar de bovenkant zit.