Onrustige week voor Fiat in VS ondanks goede verkoopcijfers
De goede verkoopcijfers van Fiat in de maand mei op de Noord-Amerikaanse markt (+11% in de VS en +12% in Canada), konden een neergang op de Milanese beurs de afgelopen dagen niet tegenhouden. Daaraan ligt onder andere een onenigheid tussen Marchionne en het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) ten grondslag. Eerder deze week werd door deze organisatie namelijk aan het management van Fiat-Chrysler gevraagd, om maar liefst 2,7 miljoen exemplaren van de Jeep Grand Cherokee en Liberty -die tussen 1993 en 2004 zijn gebouwd- terug te roepen wegens een te korte afstand tussen de benzinetank en de achterbumper. Deze zeer discutabele eis komt overigens van een instituut die de Fiat 500 ook niet al te veilig achtte, terwijl een andere erkende instantie, de compacte Italiaan de maximale score gaf…
Of achter dit instituut een onzichtbare vijand van Chrysler schuilgaat laten we even in het midden, maar Fiat SpA reageert vandaag in een persbericht alvast afwijzend, door te stellen dat het onderzoek van NHTSA ontoereikend is en dat de auto’s absoluut niet onder de norm zitten qua veiligheidseisen. Deze afwijzing zorgt voor nogal wat reuring, aangezien sinds de nodige grote terugroepacties van Toyota in de VS, geen enkele fabrikant meer een dringend advies heeft durven negeren. Overigens roept Chrysler de komende tijd wel een bepaald aantal Jeeps terug, wat echter geheel los staat van deze zaak.
En alsof dat nog niet genoeg is, verkocht de enige andere aandeelhouder in Chrysler dan Fiat -VEBA- vandaag ook nog 20 miljoen aandelen in GM. Dit is volgens analisten onlosmakelijk verbonden met een aanloop naar een sterkere onderhandelingspositie, tijdens de aanstaande verkoop van het overige aandeel Chrysler aan Turijn. Het fonds VEBA bezit 11% van de kolos General Motors en 41,5% in Chrysler. Kortom deze week biedt de leiding van Fiat voldoende stof tot nadenken en zorgt voor een pittige koersdaling op de handelsbeurs.
Is het niet gunstig voor de kopende partij, als de aandelen in waarde zakken?