Reïncarnatie van Moretti is een elektrische auto
De rijke historische bron aan Italiaanse carrosseriebouwers inspireert nog dagelijkse talloze ontwerpers uit heel de wereld. Zo heeft de getalenteerde Britse student Brian Males, deze opmerkelijke ode gebracht aan het Torinese Moretti, wat we echt het vermelden waard vinden. De elegante koetswerken van het door Giovanni Moretti opgerichte bedrijf, maakten vooral van alledaagse succesvolle Fiat’s (600, 850, 124, 128, 125, 127) uit de jaren ’60 en ’70, compleet nieuwe en stijlvolle creaties, en zijn vandaag nog erg gewild onder Fiat-verzamelaars. Alfisten kennen Moretti misschien van een experimentele Giulietta Stationwagon (Folk) uit 1978.
Maar Moretti bouwde begin jaren ’50 ook onder eigen naam een aantal auto’s en huurde toen zelfs grote ontwerpers in als Zagato en Michelotti. Males ging voor de inspiratie voor zijn tekeningen van de ‘EGS’ terug naar die tijd en baseerde zijn idee op de Gran Sport Berlinetta 600 en 750, waarvan ook een open Barchetta bestond en zelfs een Giardinetta met houten zijkant. Het elegante en tevens wat spartaanse karakter van de zeldzame coupé (foto boven), is door de jonge designer doorvertaald naar een vooruitstrevend ontwerp, met toch duidelijke klassieke elementen. Modern is ook het idee voor een elektrische aandrijving. Ook prijkt op de carrosserie weer het mooie rode logo van de firma uit 1925, die van oorsprong gemotoriseerde driewielers en motorfietsen bouwde. Moretti bloeide na de oorlog weer op en keer terug met een eigen lichte sportwagen, waarmee ook deel werd genomen aan de Mille Miglia. Reeds voor de oorlog bouwde Moretti al een eerste auto met 500 cc motor. Eind jaren ’40 vormde de chique 350 (Cita) serie het vervolg op autogebied (foto onder). Moretti kon als firma nauwelijks overleven tijdens de laatste 10 jaar en sloot in december 1989 uiteindelijk de poorten.
Giovanni Moretti (hier poserend) won in 1948 een prijs voor zijn elegante 350 ‘Cita’