Fiat lijkt aanloop te nemen tot volledige overname Chrysler

Marchionne Detroit

Het is onrustig in Detroit en koers van Fiat schiet vandaag omhoog. Dat kan slechts één ding betekenen, namelijk dat Fiat op weg is naar een totale overname van het Chrysler-concern. De positieve noot van de huidige eigenaar van het overige aandeel, was er eind vorige week niet voor niets. Inmiddels klinken ook de eerste bedragen door de wandelgangen over de marktwaarde van het concern na de volledige overname. Het gaat om een grootschalige operatie met een waarde van een slordige 20 miljard dollar. Fiat is daarmee helemaal terug op het toneel van de grote jongens, aangezien het gigantische GM bij de beursgang van 2010 23 miljard dollar als algeheel prijskaartje meekreeg.

De Wall Street Journal schreef zaterdag over een klus met best wel wat haken en ogen, maar dat zeker niet van een onmogelijk karakter is of waar Fiat zich dus mogelijk aan zou kunnen vertillen. Voor CEO Sergio Marchionne moet dit hoe dan ook de vooravond zijn, van het belangrijkste moment uit zijn carrière. WSJ noemt de Italiaanse directeur in deze context, daarom ook een vastberaden alleskunner. In verband met de op handen zijnde overname worden nu Goldman Sachs, Bank of America, Deutsche Bank en nog enkele andere instituten genoemd. Na de uitspraak van de rechter over de waardebepaling volgende maand, zal een eerste 3,3% van het overige aandeel (41,5%) door Lingotto aangekocht worden.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Fiat lijkt aanloop te nemen tot volledige overname Chrysler

  • 27 mei 2013 om 13:47
    Permalink

    Voor het totale concern zou dit heel goed nieuws zijn, want het is de enige manier om als autofabrikant te overleven: experts, onder wie ook Marchionne zelf, verwachten dat er in de nabije toekomst nog maar plek is voor een stuk of 6 autoconcerns, de rest zal te klein zijn om te overleven. Immers, de technologische ontwikkelingen en de steeds kortere levensloop van modellen vergen steeds grotere investeringen. Met het delen van motoren, platforms, etc zal het Marchionne lukken om Chrysler en Fiat winstgevend te maken/houden. Helaas kan het bijna niet anders dan dat Lancia hiervoor opgeofferd wordt, het kost veel hoofdbrekens, is structureel verliesgevend, en het maakt minder dan 1% uit van het totale productieaantal. Bij Alfa zal het doek vallen voor wat bedoeld was als volumemodellen zoals de Mito en de Guilietta, het zal utsluitend nog winstgevend nichemodellen kunnen leveren, zoals de 4C, de nieuwe Spider etc. Is dat erg? Ja, want het einde van een tijdperk. nee, want zonder de overname van Chrysler was het hele concern misschien wel verdwenen.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2013 om 14:02
    Permalink

    @mareblu eens met het eerste gedeelte, maar niet wat betreft Lancia en Alfa Romeo in de lagere segmenten. Ze zullen door de schaalvergroting namelijk ook wat het Label Lancia (dat Chrysler in EU vervangt) en de meer Europees gerichtere modellen van AR betreft, het een en ander meer rendabel kunnen vermarkten.

    Lancia>
    A en B-segment gedeeld met Fiat
    C en D-segment gedeeld met Chrysler/Dodge/Alfa Romeo/Fiat
    E-segment Voorlopig geen opvolger maar eventueel gedeeld met Chrysler/Maserati/Alfa Romeo/SRT

    Alfa Romeo
    B-segment gedeeld met Fiat/Lancia-Chrysler
    C en D-segment gedeeld met Fiat/Lancia-Chrysler/Dodge/Maserati (unieke techniek gedeeld met SRT)
    E-segment gedeeld met Maserati/Chrysler

    Speciale modellen gedeeld met Mazda/SRT/Maserati

    C en D segment zullen in de VS, Italië en China stilaan weer steeds belangrijker gaan worden en dus maakt Lancia nog altijd deel uit van de toekomstige strategie en zal Alfa Romeo ook naar onderen toe het gamma blijven aanvullen. Overigens kloppen je cijfers over Lancia niet; De 6% marktaandeel in Italië kun je niet wegzetten als slechts 1% totale productie wereldwijd. 7000 auto’s per maand in EU is niet iets om over boord te gooien. Lancia is een sterk label in het thuisland en zal daarom (gelukkig) nooit afgeknepen worden.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2013 om 18:28
    Permalink

    20 miljard voor ongeveer 40% van de Chrysler aandelen? Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Overigens, dat Fiat “zich eraan zou kunnen vertillen” terwijl het gelijkertijd een actie “met een niet onmogelijk karakter” genoemd wordt, dat begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2013 om 22:11
    Permalink

    De huidige marktwaarde ligt nog onder de 7 miljard euro… zeg 10 miljard dollar. Dan moet de koers nog een factor 2 omhoog om de 20 miljard te halen. Dan zou het aandeel dus nog een keer over de kop moeten gaan. Maar… een beurswaarde van 4 miljard (euro) was krankzinnig, 7 miljard voor zo’n bedrijf noem ik nog altijd zwaar ondergewaardeerd. Er is goed potentieel voor verdere stijging.

    Beantwoorden
  • 30 mei 2013 om 09:43
    Permalink

    Vandaag in het nieuws: FIAT is bezig met een groep banken met het voorbereiden van een financiering van 10 miljard dollar (kleine 8 miljard Euro) voor de overname van Chrysler PLUS het herfinancieren van de bestaande schulden van zowel FIAT als Chrysler.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.