Fiat groep op -9,8% in eerste positieve maand Europese markt
Voor het eerst in 19 maanden zien we op de Europese automarkt een lichte groei van +1,8%. Fiat Group Automobiles kan daar nog niet in mee (-9,8%) door de last van een zeer zwakke Italiaanse markt, al zijn er ook wel enkele lichtpuntjes te melden. Zoals bijvoorbeeld het marktaandeel van de Italiaanse merken dat op 6,4% uitkomt, wat opnieuw een opeenvolgende maandelijkse stijging is, al is het altijd nog minder dan in april 2012. FGA verkocht in totaal 68.000 auto’s op ons continent gedurende de maand april (266.000 sinds januari). In Groot BrittanniĆ« (+10,3%) en Spanje (+11,5%) doet FGA de beste zaken. Overigens krimpt de totale Europese automarkt over het eerste kwartaal nog altijd, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (-7%).
Fiat houdt zich vooral als merk toch behoorlijk staande (-4%), dankzij de constantheid van modellen als de 500 en Freemont, plus de groei van de Panda en de 500L. Deze laatste is sinds januari al meer dan 23.000 keer verkocht en staat sinds begin dit jaar op de tweede plaats in het segment van de compacte MPV’s (15,9% marktaandeel vanaf januari). In de landen Spanje (+30,4%), Groot BrittanniĆ« (+20,3%) en Frankrijk (+14,5%) zijn de resultaten van het merk ronduit positief. In totaal werden er iets meer dan 52.000 Fiat’s verkocht in Europa (marktaandeel 4,9% vanaf januari). Fiat groeit ook in BelgiĆ«, waar sinds januari zo’n 7000 auto’s zijn verkocht (+31,7%). Lancia verkocht 7600 auto’s in april, wat aan een goed presterende Ypsilon (+17,7%) te danken is (marktaandeel van 0,6 naar 0,7%). Alfa Romeo verkocht in totaal 5900 auto’s (0,5% marktaandeel). In Spanje nam de verkoop van de Giulietta de afgelopen maand zelfs toe. Jeep blijft stabiel met 1700 verkochte eenheden (0,2% marktaandeel). Maserati en Ferrari verkochten in Europa in april gezamenlijk 485 auto’s.