April 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA
Vorige maand nog leek de belangrijke thuismarkt van Fiat even op adem te komen wat de neerwaartse spiraal betreft en werd voor het eerst in maanden een afname genoteerd onder de -10%. Dat was een opleving van korte duur, want in april zit het in crisis verkerende Italië weer met dubbele negatieve cijfers op de automarkt en wel -10,83% ten opzichte van april vorig jaar. Er werden in totaal 116.209 auto’s verkocht. Het is de zevenendertigste afname alweer sinds maart 2010. Lichtpuntje is wel dat het aantal orders is toegenomen wat hoop biedt voor de toekomst. Fiat Group Automobiles verkocht de afgelopen maand in eigen land 35.093 auto’s, wat gelijk is aan een afname van -14,4% ten opzichte van april 2012. Het enige positieve aspect zit ‘m in het feit dat in april FGA’s marktaandeel, uitkomt op 30,20%. Hierdoor neemt ook het marktaandeel op jaarbasis toe van 28,75% in dezelfde periode vorig jaar naar 29,34% over het eerste kwartaal van dit jaar. De 30% is dus in zicht, waarmee weer waarden van voor de crisis worden gehaald, als het om de populariteit van de Italiaanse merken op het schiereiland gaat. Dat zien we ook terug in de top-10 van april, waarin de eerste vier plaatsen op de ranglijst naar Turijn gaan.
Fiat verkocht in Italië 25.498 auto’s, wat gelijk staat aan een afname van -9,92% (marktaandeel op jaarbasis van 21,89%). De nummer één van het land is nog altijd de Panda met een aanzienlijke 9317 stuks. De Punto volgt nog altijd op de nationale ranglijst met 6379 eenheden. De nummer drie van Fiat is de 500 met 4644 eenheden en een vierde plaats in de nationale top-10. De 500L werd 2396 maal verkocht en daalt deze maand dus stevig ten opzichte van maart. Dat laatste heeft vermoedelijk te maken met de aankondiging van een versie op LPG, waar klanten op het moment een stevige korting op kunnen krijgen. De 1.3 en 1.6 diesel zijn momenteel het populairst en staat zelfs op de tweede plek in de Italiaanse diesel top-10 met 1939 stuks. De grote Freemont blijft solide met 1063 stuks. De Bravo volgt met een aantal van tegen de 800 eenheden gevolgd door de Qubo met 764 stuks. Onderaan treffen we de Sedici met 289 eenheden en de Doblò met 254 stuks.
Lancia noteert een afname van -18,19% en de verkoop van 6152 eenheden (marktaandeel op jaarbasis van 4,53%). De populaire Ypsilon vormt de belangrijkste bron van inkomsten met 5234 eenheden en een derde plaats op de landelijke ranglijst. De Delta is de nummer twee met circa 680 eenheden. De Musa is bijna op en werd 99 maal verkocht. De Voyager werd 78 maal verkocht en de Thema valt na een korte opleving weer helemaal terug met een aantal van rond de 40 eenheden. Dat laatste heeft vermoedelijk te maken met het wegvallen van het nodige extra voordeel of met het feit dat de grote leveringen in de voorgaande maanden gericht waren aan de overheid of de nodige taxi-bedrijven. Van de cabriolet Flavia werden er nog geen 20 verkocht. Sinds januari zijn van dit model nog maar 115 stuks verkocht. Jeep verkocht 480 auto’s, wat gelijk is aan een afname van -19,46% ten opzichte van april 2012.
Alfa Romeo kon nog maar 2964 maal een klant vinden en levert maar liefst -33,41% in ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar (marktaandeel op jaarbasis van 2,43%). Een nieuw dieptepunt in de geschiedenis van het merk op de thuismarkt. Schrale troost is het feit dat de Giulietta de nummer twee is in het C-segment met 2171 eenheden. De MiTo komt op 771 stuks.
Ferrari en Maserati kunnen na een donkere periode even opgelucht ademhalen. Het sportwagenmerk uit Maranello verkocht 23 auto’s, wat slechts een afname is van -8%. De 458 Italia werd 10 maal verkocht en de F12berlinetta 8 keer. Maserati ziet dankzij de eerste leveringen van de nieuwe Quattroporte zelfs een stijging van +187,5% en verkocht in april 23 auto’s. De GranTurismo werd 12 maal afgeleverd en de Quattroporte 11 keer.
Ik ben dan toch benieuwd waarom er voorlopig geen opvolger komt voor de Punto (of een SUV als opvolger). Er is blijkbaar toch potentie.
En Alfa Romeo wat een drama.. Ik vindt het toch echt onbegrijpen hoe slecht die MITO het doet. Het is toch een fanastisch autotje!
@ Alfabruur:
Een opvolger van de Punto betekent verlies kopen. Je ziet dat her marktaandeel van FIAT stijgt in Italië, met het huidige programma, d.w.z. dat FIAT het beter doet dan de concurrentie mét nieuwe modellen. De vraag naar auto’s in Europa, m.n. Zuid-Europa, is simpelweg te klein om nieuwe modellen rendabel te kunnen introduceren. Peugeot en Ford als voorbeeld: Wel nieuwe modellen met dito hoge investeringen, zonder de daarbij behorende volumes. Resultaat: verlies.
Voor wat betreft de MiTo: Dat is inderdaad onbegrijpelijk