Opvolgers Fiat Punto en Bravo geïnspireerd op Panda en 500

Fiat B segment

Fiat CEO Olivier François bevestigde in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica het afgelopen weekend, dat Fiat inderdaad een nieuwe strategie zal volgen voor het B- en het C-segment van de toekomst. De Fiat Panda en de 500 vormen de basis voor de stijl van een toekomstige modellenreeks en de 500L is inmiddels een eerste vrucht van dit idee. Geen al te klassieke hatchback-modellen meer dus, zoals we die kennen in de vorm van de huidige Punto en Bravo.

François spreekt over lucratieve nieuwe Fiat’s die een wereldwijde rol vervullen en daardoor een meer kansrijke positie hebben dan de voorgangers. De opvolger van de Punto wordt volgens de ervaren directeur een zeer herkenbare auto met een typisch Italiaans karakter. Momenteel wordt volgens de Fransman door Centro Stile bepaald, of voor het eerste model ook meer naar de Panda gekeken zal worden, of dat de 500 nog steeds de belangrijkste inspiratiebron moet zijn. Er komt vervolgens ook een tweede model binnen dezelfde periode 2014-2015, dat met een sportievere lijnvoering nog weleens gebaseerd kan zijn op de vorige jaar getoonde 500X (foto). Deze auto doet qua afmetingen niet onder voor een C-segmenter. Fiat zal voortaan een heel eigen koers varen dus en heeft volgens François dankzij het inmiddels bewezen potentieel van de nieuwe 500L, aangetoond dit prima te kunnen.

500X

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Opvolgers Fiat Punto en Bravo geïnspireerd op Panda en 500

  • 19 maart 2013 om 23:20
    Permalink

    Potentieel van de 500L??????? Potentieel zal er zeker zijn, maar of de aantallen ook gehaald gaan worden is maar de vraag. Tot nu loopt die 500L nog niet echt heel hard.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 08:34
    Permalink

    Er wordt gezegd dat het personeel in Servië momenteel 10 uur per dag moet werken om de vraag aan te kunnen naar de 500L, dus hij loopt zo hard als hij kan lopen.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 11:00
    Permalink

    Ik hou mijn hart vast. We zullen zien de 500L doet het goed in Italië. Maar de opvolger van onze punto wordt zeker geen 500L achtige. De 500X van hier boven daar zie ik nog wel brood in. De 500L is wel erg handig maar het is van een panda en een 500 net niks. De punto is een prachtwagen op de misser van de chromen snor van de de evo na die dus gelukkig snel met het 2012 model weer plaats heeft gemaakt. Een 500 is leuk maar het moet er dan wel echt op lijken en de L is een morf van de 500 en de huidige panda en daar wordt ik niet warm van en de 7 zits L belooft niet veel beter te worden als dacia logan met 500 sausje.Laten we dus hoopen dat het meer richting de bovenstaande X zal gaan dan de L.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 14:03
    Permalink

    Let op de 500L is wél mooi! Mensen op straat reageren heel positief, een echte auto om in het echt te zien. Mooier dan de concurrentie en ook best wel uniek qua ruimte en beleving (veel glas rondom). Vind ‘m nu veel mooier dan op de foto’s. Dit is hoe Fiat hoort te zijn. Je moet geen ‘wannabe’ Golf en Polo bouwen volgens mij (zo kijkt de gemiddelde consument hier tegenaan). Dat is een doodlopende weg. De ware merkindentiteit is volgens mij nu weer echt terug. Nu nog wat extra modellen. Ook buiten Italië doet de 500L het naar omstandigheden trouwens goed.

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 14:38
    Permalink

    Toch wel een redelijk raar besluit – alsof de Punto geen verkoopkanon is geweest voor Fiat..

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 14:55
    Permalink

    klopt Raaf, maar de Punto is qua modeltype buiten EU nauwelijks verkoopbaar. Zie Clio dat nu al een misstap van Renault blijkt te zijn. De Punto zal overigens gewoon een waardige opvolger krijgen zoals François hier zegt, dus ik verwacht een speelse auto. Misschien een soort 500L maar dan met lager dak en dito instap?

    Beantwoorden
  • 20 maart 2013 om 16:34
    Permalink

    De 500L is een erg geslaagde wagen, past goed als aanvullen op de 500. Tegelijkertijd is het ding een waar bakbeest, waarbij de vraag is of je nog van B-segment kunt spreken, en is hij met bedragen rond de 20000 euro ook aanzienlijk duurder dan de bedragen waar je een B-segmenter voor verwacht.

    Het is meer een familliewagen dan een volksauto.

    De Punto is wel een echte volksauto, voor degene die wat meer auto wil hebben dan een Panda. Een betaalbare een leuke no-nonsense auto voor de massa, dat is wat de Punto is, en wat mij betreft ook de merkidentitiek van FIAT.

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 10:56
    Permalink

    😥 @ Lancia4Ever & dmantione:
    Over smaak valt niet te twisten. Dus daar ga ik het ook niet over hebben. Feit is wel dat de 500L buiten Italie niet de aantallen haalt die men voor ogen had. En kom dan niet gelijk aan met: “Ja maar het zit economisch tegen en elke fabrikant verkoopt minder dan geprognotiseerd” Fiat doet het slechter dan hun direct concurrenten. En het enige antwoord dat zij, onder druk van de fabriek, hebben zijn financierings- en kortingacties gelijk aan die van de concurrenten. En auto’s op kenteken zetten zodat ze in Italie kunnen melden dat ze hun marktaandeel hebben gehaald. En een niet onbelangrijke factor waarom Fiat het slechter doet dan de concurrentie is hun klantenloyaliteit. Daar doen zij in vergelijking met hun concurrenten helemaal niets aan. En we weten allemaal dat wanneer je 100 auto’s moet verkopen en je klanten loyaliteit is boven de 50% je de andere 50 % van andere merken vandaan moet halen. En dat is een vrij dure operatie. De klanten loyaliteit van bv VW ligt ver boven de 70% dus die kunnen elk jaar weer verwachten dat ze zo rond de 70% van hun aantallen aan VW rijders kwijt kunnen.
    Voor Fiat ligt dat aantal volgens mij veel en veel lager en moeten zij dus elke keer heel veel geld investeren om hun aantallen te ghalen. Geld dat er vanwege de crisis niet is en waardoor Fiat nog meer weg zal zakken.
    Helaas….

    Beantwoorden
  • 21 maart 2013 om 13:10
    Permalink

    Ik kan het niet anders dan volmondig met je eens zijn. Zeker als je bedenkt dat FIAT vanwege zijn lage CO2-cijfers een flink prijsvoordeel heeft t.o.v. concurrerenten kan je niets anders dan concluderen dat ze er op de Noord-Europese markt gewoonweg een jaboel van maken. FIAT is dan nog net wel in ruime mate verkrijgbaar.

    Lancia en Alfa is helemaal schandalig: Die zijn gewoonweg nergens te krijgen. Alleen echte liefhebbers hebben het er voor over om een reis van drie kwartier af te leggen om een toonzaal te bezoeken. Ieder boek “Verkopen voor beginners” stelt dat distributie minstens zo belangrijk is als marketing, maar bij FIAT Nederland lijken ze er blind voor te zijn.

    Loyaliteit is inderdaad de derde stap. Minder belangrijk dan distrubutie en marketing, maar zeker niet onbelangrijk. En inderdaad doet men er bij FIAT helemaal niets aan om klanten terug te laten komen. Modellen die niet vervangen worden, leasecontracten die niet verlengd worden enz. enz.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2013 om 07:45
    Permalink

    Ik ben wel benieuwd wat dit betekent voor de Abarth modellen: een soort Panda Abarth of 500L Abarth zie ik niet zo voor me, maar ik laat me graag verrassen. Wel jammer dat de Punto in z’n echt fraaie verschijning in Abarthversie zal verdwijnen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.