Fiat SpA: Iets minder verlies in Europa dan verwacht
Gisteren werd tijdens de viering van de productiestart van de Quattroporte (foto) eens te meer duidelijk, dat er voor Fiat definitief een nieuw tijdperk is aangebroken in Europa. Afgaande op de productieplannen ter bevordering van de export, zijn dat inderdaad hoopvolle plannen, zoals het management van Fiat SpA dat ook verwoorde. Tegelijkertijd wordt pijnlijk duidelijk dat juist de komende jaren het accent noodgedwongen steeds meer op Amerika zal komen te liggen en dat herstel van Fiat op het eigen continent, in grote mate afhangt van een Amerikaans merk, namelijk Jeep. Het Italiaanse massamerk Fiat, wordt een kleiner label, op de grote aantallen die men van het Panda-gamma verwacht na.
In eerste instantie lijkt de door Lingotto gekozen strategie van het volledig aanpassen, te werken. In Europa is het laatste kwartaal afgesloten met een vrijwel gehalveerd te kort (121 miljoen ten opzichte van 225 miljoen in Q4 2011), wat een kleine positieve noot is. De balans is dan ook iets minder negatief uitgeslagen dan aanvankelijk verwacht. De verliezen zijn over heel 2012 echter groter geworden op ons continent, met 704 miljoen ten opzichte van de 557 miljoen van 2011. Er werden iets meer dan 800.000 auto’s verkocht. Met bedrijfswagens erbij gerekend komt de teller uit op iets meer dan een miljoen en een totale afname van de verkoop van -14%. In de VS is er gelukkig een stevige toename van +19% en meer dan 2 miljoen eenheden. Ook mondiaal gezien is de verkoop van de groep uit Turijn en Detroit over 2012 toegenomen ten opzichte van 2011 (+6%).
Wat een goddelijke auto trouwens zo in het blauw. Dan maar Maserati’s als er geen Lancia’s meer in die kleur gemaakt worden
Geef hem mij in het appelblauwzeegroen en je zou me zelfs niet horen klagen.