Olivier François: ‘Er komen nog genoeg interessante modellen aan’
Olivier françois had genoeg te vertellen op de Fiat-stand in Los Angeles vandaag, en beloofde zelfs meer. De CEO van Fiat vertelde over de filosofie die ‘500’ heet en hoe Lingotto deze succesvol denkt uit te kunnen bouwen. Zo had François het over een aanstaande Crossover, wat voor ons duidelijk op de komst van de 500X duidt. Dit model zal in de Italiaanse fabriek van Melfi gebouwd gaan worden en wordt straks het topmodel van de 500-reeks.
In de verdere toekomst komen er ook nog enkele grotere modellen bij en daarbij kan worden gedacht aan het C-segment, waarvoor Fiat misschien de aanduiding 600 gaat hanteren. De Panda is vrijwel het enige toekomstige Fiat-model dat volgens de CEO niet naar de VS zal komen. Fiat’s Amerikaanse plan lijkt te slagen, want sinds 2011 werden er van de 500 alleen al73.000 stuks verkocht, waarvan 46.673 gedurende dit jaar. Vorige maand werden er 3720 stuks verkocht, wat bijna het dubbele is ten opzichte van oktober vorig jaar. Over de eventuele komst van de 500E naar Europa zette de CEO nu de deur echter wel op een kier; “Voorlopig niet, maar dat kan in de toekomst altijd alsnog“.
Eerst in allt toonaarden vertellen dat de 500E absoluut niety naar Europa komt vanwege het vermeende verlies van zo’n € 10.000,- per auto en nu weer dit. MAKE UP YOUR MIND ❗
@ Dutchbird,
Ik denk de vele positieve reacties op de 500E, aan de twijfel mee helpen.
En;
Als Tesla een subsidie krijgt van 7 miljoen van de amerikaanse overheid, ben ik benieuwd wat Fiat vangt, alleen de zon gaat voor niets op
Ze zijn helemaal de weg kwijt daar bij FGA ! 🙁
Iedere keer die beloftes over nieuwe modellen en een paar maanden later zetten ze weer alles stop.
Een gemiste kans voor Europa die 500E.
Ik zou hem gelijk gekocht hebben,het zou de mooiste elektrische auto van dit moment zijn in NL !
Die “E” hebben ze toch alleen maar in het gamma om uberhaupt auto’s te mogen verkopen in Californie. Heb ik ergens gelezen misschien wel hier 🙂
@San
Maar als je die auto hebt en er is markt voor, dan probeer je toch ook daar die auto’s te verkopen? Al is het alleen maar om de ontwikkelingskosten terug te verdienen…
Als er een leuke subsidie op komt dan kan het natuurlijk altijd overwogen worden. Zo niet, dan zouden ze wel gek zijn om de 500E naar Europa te brengen. Als ze de prijs vragen die een E auto werkelijk kost dan is er NIEMAND die interesse zal hebben. GM/Opel verliest er dik op, Renault verliest er dik op en de verkoop gaat heel slecht.
@Dutchbird
Betwijfel of er nu een markt voor is. Als ik hier al een elektrische auto zie is het vaak van een overheid of iets dergelijks. Zogenaamd om te laten zien dat ze heel “groen” bezig zijn 😉
De overheden rijden veel in “goene”auto’s, maar ook zakelijk Nederalnd gaat steeds meer over iop groen auto’s in verband met de belasting voordelen..
De Fiat 500E kost in de USA ca $35.000,-
In Nederlands dus rond de ca € 27.000,- ex BTW.
Als ondernemer kan je dan nog prtogfiteren van de Kleinschaligheids- en Milieu Inversterings Aftrek (bijelkaar zo rond de 40%!!!!!)en geen BPM, bijtelling en wegenbelasting….
Ik zou zeggen: direct IMPORTEREN dat ding!
En als GM zoals hier gezegd wordt dik geld verliest op de Volt ende Ampera, waarom hebben ze dan het voornemen om er in 2017 500.000 van de verkopen?
En wat Renault betreft, die hebben met de Fluence gewoon geen goed product in huis. Te groot en een te kleine accidiradius. En die opgevoerde 2-persoons golfkar mag er dan leuk utzien, maar is gewoon veel te onpraktisch als redelijk vervoermiddel.
En…. dat kan je van de Fiat 500E niet zeggen. Die siet er gewoon weer VET uit!
hahaha GM en voornemens, das net zoiets als vredesbesprekingen in het midden-oosten…ze draaien zelfs in de VS dik verlies op de Volt, maar moeten er wel mee door omdat het project te kostbaar is geweest. Nee de elektrische markt komt in de randstad van NL misschien wel een beetje los langzaam maar zeker, maar voorbij Amersfoort verder europa in is het een dooie markt.