Lancia zal middensegment modellen ontwikkelen met Chrysler

Na onrust onder Lancia-liefhebbers vorige week, over het ‘reduceren’ van de plannen met het mooie merk uit Turijn, is er nu ook steeds meer de geruststelling, dat het merk sowieso gehandhaafd blijft binnen de Fiat-groep. De nadere verklaring komt zelfs vanuit een geloofwaardige en objectieve hoek. Chrysler-woordvoerder Scott Brown heeft namelijk laten weten, dat in Detroit op dit moment een team aan het best denkbare ontwerp werkt, voor middensegment Chrysler’s en Lancia’s. Chrysler wil in het C/D segment een strategisch gezien belangrijk offensief starten, dat zowel in de VS als op andere continenten, de potentie heeft om commercieel goed te kunnen slagen.

Het wordt de ideale balans tussen stijlvol maar niet overdreven uitgesproken design en luxe, verbonden aan de beste techniek en motoren. De woordvoerder sprak over de ideale fusie tussen Chrysler- en Lancia-DNA. Ook zei hij dat Lancia dus alles behalve bedreigd wordt in haar voortbestaan.

Het wordt dus geen halve poging met Chrysler’s, die toevallig zo nu en dan met Lancia-logo deze kant opwaaien. Andersom evenmin, wat ook al eens met weinig succes door de Italianen in de VS is geprobeerd (foto’s) gedurende de jaren ’70.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Lancia zal middensegment modellen ontwikkelen met Chrysler

  • 5 november 2012 om 12:02
    Permalink

    Das goed nieuws. Waar ik me (hopelijk onterecht) een beetje zorgen over maak is het grote verschil in volume tussen de Amerikaanse en de Europese markt. Dat zou er in de praktijk toe kunnen leiden dat beslissingen in het ontwikkelingsproces ten gunste van de Amerikaanse markt zullen uitvallen. En daarmee de aantrekkelijkheid voor het model voor de Europese markt negatief beïnvloeden. Nogmaals, ik hoop van harte dat ik er naast zit. 😉

    Beantwoorden
  • 5 november 2012 om 12:53
    Permalink

    @Paul: Ik denk dat je ernaast zit vanwege het feit dat ondanks de crisis hier, de ‘Europese norm’ toch een beetje de norm van de algehele auto-industrie is geworden (met dank aan de Duitse merken). Zelfs in China zien de mensen die goed verdienen het liefst de Europese standaard in de showroom staan (vandaar ook de strategie om Alfa Romeo’s in Italië te bouwen en daar naartoe te exporteren eerst). Dat wil dus zeggen dat de nieuwe Lancia straks een soort premium auto wordt dat overal in de wereld gemakkelijk eveneens als Chrysler verkocht zal worden. Zelf vind ik dat Lancia het in China prima zou kunnen doen en misschien wel een beter label is dan Chrysler in dat land..Alleen al voor de uitspraak van de naam.

    Ik denk dat waar Maserati en Alfa Romeo heel uitgesproken merken zijn binnen de plannen van FGA, Lancia meer de koers zal varen van degelijke Italiaan. Een soort Saab. Een merk dat het goed kan doen zodra de economie aantrekt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.