Lancia in Padova gepresenteerd als cabriomerk van toen tot nu
Lancia laat zich van 25-28 oktober in Padova van de luchtige kant zien, dankzij een rij cabrio’s tot en met de Flavia van vandaag. Op het historisch georiënteerde Auto e Moto d’Epoca is de Fiat-groep traditioneel dominant aanwezig en plaatst de fabrikant enkele recent producten naast prachtige voorbeelden uit het verleden. De nieuwe Flavia heeft van oorsprong natuurlijk vooral met Chrysler’s kijk op een auto te maken, maar Lancia maakt van de gelegenheid gebruik, om te laten zien dat een dergelijk model toch wel degelijk hout snijdt. Ondanks dat er tot dit jaar heel lang geen cabriolet met Lancia-logo meer op de markt verscheen (simpelweg omdat Cabrio’s niet langer populair zijn in Europa), willen de mensen achter het mooie merk uit Turijn even wijzen op een rijke traditie uit een grijs verleden.
‘Convertibile’ werden de open Lancia’s vaak voluit genoemd, of in een enkel geval ‘Spider’, zoals de legendarische Aurelia B24 (achteraan foto 1), die wereldberoemd is geworden tot in de VS aan toe. Lancia was vooral in de jaren ’50 en ’60 het ultieme cabriomerk met uiteraard dat typisch Italiaanse raffinement. De majestueuze Flaminia Convertibile van Touring uit 1960 (vooraan foto 1, links foto 2) vormt bijvoorbeeld een hoogtepunt en is dan ook vanaf donderdag in Padova te zien. Van deze auto werden er tot 1964 rond de 850 stuks gebouwd en het werd in die jaren vaak gezien als het mooist denkbare op het gebied van cabriolets. De ‘open air’ sensatie van de Flavia bestond ook in 1962 al, dankzij een geslaagde creatie van Vignale (foto 3, rechts foto 2). De Flavia 1500 Convertibile toen al verkrijgbaar met soft- of hardtop.
Maar de geschiedenis van open Lancia’s gaat zelfs nog veel verder terug, aangezien het luxe merk al vanaf de beginjaren van de twintigste eeuw open koetswerken bouwde. Bijvoorbeeld de Artena Cabriolet uit 1932 (foto onder), uit Lancia’s eigen museumcollectie. Deze heeft een 2000 cc 4 cilinder en is zelfs een van de eerste koetswerken die door het legendarische (Pinin)Farina ooit is gebouwd. Deze zeldzame schoonheid is in optimale staat heeft de typische elegantie van een echte Lancia, dankzij zwarte spatborden, rood koetswerk en een crèmekleurig dak.
De huidige Flavia markeert de terugkeer van de open Lancia. We verwachten ook van de volgende generatie weer een open versie ergens tussen volgens jaar en het jaar erna.