Eerste rij-indruk Fiat Panda 4×4 en Natural Power
Je verwacht niet dat je op Balocco goed uit de voeten kan met de nieuwe Fiat Panda 4×4, maar eigenlijk heeft het voormalige testcircuit van Alfa Romeo alles en dus kun je er ook alles testen. Eind vorige week was het dan ook een ware ontdekkingstocht, toen we tussen de bomen ook nog een stuk bos ontdekten met zandweg en hobbels. Balocco is een wereld op zich, vooral sinds Fiat het terrein van 190 hectare, eind jaren ’80 flink heeft uitgebreid. Er waren trouwens meer mooie geheimen op deze historische grond, want terwijl we met de Panda Natural Power deze landelijke omgeving tussen de Sesia en Cervo rivier aaiden, werden we plots opgeschrikt door een behoorlijke brul van een kleine zwarte sportwagen die ons op hoge snelheid de bocht afpakte. Het lage gecamoufleerde onbekende object, zat werkelijk aan de weg gekleefd en schoot als een kogel over de baan. Het bleek de nieuwe Alfa Romeo 4C met 1750 middenmotor te zijn, waar begin volgend jaar in Detroit het doek vanaf zal worden getrokken. Wat belooft dat veel goeds! Overigens was er meer te zien…maar hebben we de mensen uit Lingotto -op de ogen van een toevallig passerend kind- gezworen daar niet verder over uit te weiden.
Teruggekomen in de realiteit van de Panda, merken we dat Fiat terecht hoog opgeeft over deze hogere broertjes (+47 mm) van het origineel. De 4×4 komt op ons over als een luxe kleine SUV met een hoop aantrekkingskracht. Wat ons betreft is deze klipgeit met nieuwe manuele zesbak, en ‘Torque on demand’ techniek de Panda der Panda’s. Simpelweg vanwege het feit dat de Panda al in basisuitvoering op je overkomt als een solide en uiterst betrouwbaar concept, dat nu bovendien met een scherp oog voor detail is vervaardigd ook en dat daar nu zowel optisch als technisch een dot slagroom aan toe is gevoegd. Het off-road jasje met standaard rijke uitrusting, maar vooral ook de behoorlijk indrukwekkende wegligging dankzij de aangepaste ophanging, maakt er een ultiem hebbeding van. Een echte crisiskiller naar onze mening, want waarom voor groter gaan als dit al groots aanvoelt? De hoge zit, prachtige afwerking, fijne schakelbak en het aangename stuurgedrag geven een koninklijk gevoel. Ook de Trekking met Traction+ systeem biedt dezelfde emotie en is ideaal voor wie niet echt in de bergen woont. We beseffen dat je voor het verbruik met deze hogere Panda, eerder voor een 1.3 MultiJet zou kiezen dan voor de 0.9 TwinAir Turbo.
Op dit punt aangekomen wijzen we natuurlijk ook graag even naar de Natural Power op groengas, waar we al veel over hebben geschreven. Deze eveneens iets hogere auto is technisch gezien echt uniek en overtreft in alles z’n voorganger. Een zuinigheidstest konden we natuurlijk niet doen, maar het was al een beleving om te zien hoe Fiat de gasflessen in dit model werkelijk heeft weggewerkt. Uiteraard is er ook het model op LPG met een normale hoogte, die Fiat de Panda EasyPower heeft genoemd.
Fiat heeft met deze extra versies aan de nieuwe Panda een volledig gamma gekoppeld, geheel in de meer dan 30 jaar oude traditie van een van de populairste Fiat’s ooit. Het mooiste van dit alles is dat de compacte vijfdeurs technisch gezien, een zeer perfectionistische auto is en dat het tegelijkertijd een voldoende speels karakter heeft, voorzien van een aimabele vormgeving.
Echt een juweeltje, die 4×4. In de Engelse pers, zoals Autocar, is men juist helemaal weg van de 4×4 met TwinAir turbo! Nog nooit zo’n positieve Fiat test gelezen.
💡 💡
Alleen jammer dat in Nederland de 1.3 MultiJet niet geleverd zal worden door Fiat i.v.m het belastingklimaat.
Dus iedereen die met een nieuwe Panda wilt dieselen moet een 1.3 MultiJet via de grijs import aanschaffen.
Op AutoScout24.de staan al 4×4, 1.3 MultiJet Panda’s nieuw te koop.