Maserati wil flink groeien in Rusland dankzij nieuwe modellen
Maserati wil aanzienlijk groeien op de opkomende Russische markt, aldus CEO Giulio Pastore van Maserati Europe. Vandaag is de autosalon van Moskou van start gegaan waar Maserati, Ferrari, Fiat, Chrysler en Jeep eveneens aanwezig zijn. Het Modenese merk met de drietand heeft nu nog een minimaal marktaandeel en verkoopt enkel modellen via importeur Mercury in de hoofdstad en St Petersburg. Mercury is eveneens verantwoordelijk voor de verkoop van andere Italiaanse luxegoederen zoals Gucci, Armani en Dolce&Gabbana. Maserati verkoop in dit immense land ongeveer 60 auto’s per jaar, maar heeft de ambitie omdat te doen toenemen tot zo’n 3000 stuks vanaf 2014.
Dit zal met name realiseerbaar zijn dankzij de introductie van de nieuwe Quattroporte -die momenteel in productie gaat in Turijn- een E-segment (‘Levante’) en de aanstaande SUV. Maserati wil zich tussen merken als Rolls-Royce, Bentley en Porsche in positioneren en zegt dus een unieke plaats op de markt op te kunnen eisen. De op de Kubang Concept gebaseerde SUV is volgens Pastore de ideale auto voor deze markt. Vandaag presenteerde Maserati in Moskou overigens de GranCabrio Sport. ‘Il Tridente wil in Rusland dus binnen een paar jaar net zoveel auto’s verkopen, als dat het dit jaar mondiaal in de eerste zes maanden heeft verkocht. Maserati verkocht vanaf januari 3322 auto’s, waarvan 800 eenheden in Europa, wat gelijk is aan een toename van +5% ten opzichte van 2011. Dit geeft goed weer welke grootse plannen Lingotto heeft met dit charismatische stijlvolle merk. Tegen 2015 wil men internationaal rond de 50.000 auto’s aan de man brengen. Volgens Pastore zijn binnen Europa de Britse, Duitse en Italiaanse markt nog verreweg het grootst, maar wordt er de komende jaren dus veel verwacht van de Russische, maar ook de sterk groeiende Turkse vraag naar luxe auto’s.