Erop of eronder voor Fiat Mirafiori
In Turijn wordt men steeds ongeruster en zal vandaag of morgen moeten blijken of de 5400 werknemers van Fiat’s grootste fabriek opgelucht zullen kunnen ademhalen. Onlangs schreven we al over het gedwongen betaalde verlof van de komende maanden en het naderende einde van de productie van de Lancia Musa. Wat overblijft is de assemblagelijn van de Alfa Romeo MiTo (foto), die helaas door de huidige marktcondities ook dikwijls een dag blijft stilstaan en deze zomer dus zelfs langer dan dat.
Op papier ligt er het plan voor de opbouw van nieuwe assemblagelijnen, die zelfs in de tweede helft van 2013 al operationeel moeten zijn. De hallen waar dit moet gebeuren zijn al meer dan een jaar voorbereid op deze flinke uitbreiding. De productie van een nieuwe Crossover van Fiat (500X) voor de mondiale markt, moet de Mirafiori-fabriek naar betere tijden loodsen. In 2014 volgt een vergelijkbaar model voor het merk Jeep. Ook de bouw van kleine Alfa’s in de vorm van een nieuwe (vijfdeurs) MiTo zou hier gaan plaatsvinden, eveneens op grote schaal. De nieuwe kleine Alfa zal over de hele wereld geĆ«xporteerd worden en vooral in Europa en Amerika verkocht worden.
Na de strijd tegen een bepaalde vakbond eind 2010, volgde al snel de onzekerheid voor verdere investeringen in Mirafiori wegens een sterk stijgende overcapaciteit. Deze optelsom -en de strategische stilte vanuit Lingotto en Detroit- zorgt ervoor dat het ongewisse nu ook de betere partners van Fiat erg onrustig maken, zoals de lokale overheid en de vakbond Fim-Cisl. Een leider van deze bond geeft vandaag aan dat als Fiat het plan serieus in werking wil stellen, het nog voor de zomer een teken van leven moet geven. Niet alleen omdat het beloofde plan anders ernstige vertraging op zal lopen, maar ook omdat nog niemand zeker is wat de toekomst zal zijn van deze grote lege kolos.
Nu weer een nieuwe dan 5drs MiTo i.p.v. een kleinere SUV/crossover. Die 500X, opvolger Sedici? zal dan een flink andere body hebben dan de 500L, anders zou het logischer zijn die in dezelfde fabriek te maken lijkt me.
Ik lees nu pas het artikel over produktieplan š³
Hoog tijd voor nieuwe modellen zou ik zeggen. Uit de verkoopcijfers blijkt dat de nieuwe modellen het juist goed doen ondanks de marktcondities. Die Mito 5deurs zal een opsteker zijn voor Alfa. Wat gebeurt er dan eigenlijk met de driedeurs??
@San Fiat werkt aan fabrieken waar in principe alle platformen toepasbaar zijn. In Pomigliano is da bv al zo. Het klopt dat B-Evo in ServiĆ« als 500L wordt gebruikt, maar dat wil niet zeggen dat alle B-Evo modellen daar vandaan moeten komen. Dit plan (500X, Jeepster en Mito 5drs) zou een ideaal plan zijn voor Mirafiori en zorgt voor duizenden auto’s per dag aangezien ook de VS bedient moet worden.
PS: De alfa C-segment SUV staat op ‘CompactWideUS’ dus wordt in Toledo USA gebouwd straks. Die fabriek is al in de verbouwing en wordt zelfs groter.
Bestaande modellen nog even handhaven kan op zich wel, maar ze moeten wel voorzien worden van nieuwe technologie: Multiair, Twinair, LPG, aardgas blijft op veel modellen schitteren door afwezigheid. Dat is naar mijn mening waar consumenten vooral op zitten te wachten en niet op een net iets anders vormgegeven luchtrooster.