Fiat erkent dat vervanging Bravo en Punto een jaar is uitgesteld
Een Italiaanse financiële krant meldt vandaag dat Fiat openlijk heeft erkent dat de Punto en de Bravo pas in 2014 zullen worden vervangen, terwijl dit oorspronkelijk in 2013 zou plaatsvinden. Fiat zoekt naar een meer rendabele wijze van produceren en heeft momenteel te kampen met sterk teruglopende verkoopcijfers als gevolg van de crisis in Italië en daarbuiten. De in Cassino gebouwde C-segment Bravo en in Melfi geproduceerde B-segment Punto, zijn betrouwbare en redelijk succesvolle producten. De vervanger van de Bravo kan in principe al op basis van de Giulietta, Delta, Dart en Viaggio kostenbesparend worden ontwikkeld, maar volgens Fiat is 2013 nog een jaar te vroeg.
Fiat ontvangt veel kritiek voor dit beleid. De Bravo is zelfs nooit grondig aangepast sinds de lancering in 2007. Toch lijkt het bewaren van reserves voor betere tijden nog vooral in het voordeel te werken van CEO Sergio Marchionne. De combinatie Fiat-Chrysler blijft groeien en wordt steeds kredietwaardiger. Intussen is PSA inmiddels de grootste daler op de Europese markt, ondanks dat de Fransen nog steeds investeren in nieuwe modellen. De komende jaren zal blijken of Fiat in Europa te veel met vuur heeft gespeeld, of dat het juist gewoon weer in staat is om te groeien. Vooral de positie op de Italiaanse thuismarkt is daarbij een belangrijke indicator.
De Punto kan nog wel twee jaar mee maar de Bravo eigenlijk niet. Het is jammer dat dat model niet eerder wordt vervangen.
Er is eigenlijk niets mis met de Bravo. Een kleine update zou de levensduur wat kunnen verlengen.
Van de Punto kan ik het nog enigszins begrijpen, die heeft onlangs nog een (in mijn ogen geslaagde) facelift gehad. De Bravo gaat echter redelijk ongewijzigd z’n zesde levensjaar in in 2013. Het uiterlijk hoeven ze in principe weinig aan te doen, technisch zijn er echter nog wel verbeteringen denkbaar, waaronder een superzuinige 1.6 diesel (a la Megane wegenbelastingvrij), aangezien Fiat er prat op gaat de groenste fabrikant van Europa te zijn en natuurlijk de TCT automaten.
Stelling van FGA is dat investeren in Europa geld weggooien is. Als voorbeeld wordt PSA aangehaald. Casuïstiek geneuzel, als je een makkelijk tegenvoorbeeld kan bieden in de vorm van VAG. Niet alleen audi doet goede zaken, ook in Europa, maar ook volks-wagen en skoda.