Lancia toch met aanloop naar Rally deelname bezig?

Er gaat steeds vaker het gerucht dat Lancia toch terugkeert naar de Rally-wereld waar het thuishoort, al is dat dikwijls op wilde fantasieën gebaseerd en niet op feiten. Het zou het magische Italiaanse rijtje immer compleet maken; Ferrari en Maserati in de F1 en GT klasse’s, Alfa Romeo in de F2/F3 en toerwagencompetities en dan Lancia samen met Abarth in de WRC. Over Abarth en Alfa Romeo is bekend dat er extra plannen op tafel liggen. Maar tot nu toe is er door de mensen in Turijn altijd ontkend dat er met Lancia ook een sportief plan wordt beraamd.

Tot nu toe, want volgens de Italiaanse site LanciaItaliablog.com heeft voormalig Rally-kampioen en Lancia-icoon Miki Biasion via Twitter vandaag persoonlijk laten weten dat het zeer zeker gaat gebeuren en wel in 2014. De Italiaan uit Veneto, die eigenlijk Massimo heet, zegt dat er op basis van de Ypsilon een Rally-kanon wordt bedacht met een uniek uiterlijk. Het vormt een beetje de herhaling van wat ooit als de Stratos werd bedacht (op basis van de Fulvia). De auto wordt namelijk veel breder en lager en deelt enkel nog het platform met de kleine Lancia. Men spreekt (uiteraard) over een gelimiteerde productie.

Hij meldt daarbij dat zelfs dat de naam zal veranderen in Fulvia. Deze legendarische naam, vormde ooit de basis in de Rally-geschiedenis van het merk uit Chivasso. Het Reparto Corse Abarth zal zich net als in het verleden ontfermen over het team. Of dit de basis zal zijn voor enkele smakelijke straatversies is nog zeer de vraag. Maar het kan een ideaal begin zijn. Het wordt hoog tijd dat de initialen ‘HF’ onder het stof vandaan worden gehaald!

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Lancia toch met aanloop naar Rally deelname bezig?

  • 25 mei 2012 om 08:39
    Permalink

    Dat zou schitterend zijn! En graag dan van elk Lancia-model een HF versie (buiten de Voyager dan) 🙂

    Beantwoorden
  • 25 mei 2012 om 13:02
    Permalink

    Hoog tijd inderdaad, Lancia was in de jaren 70/80 een icoon op rally gebied. Met de nodige weemoed moet ik aan de vergelijking met Audi denken. Audi was in deze tijd niet meer dan een gerebadgde VW en maakte voor het eerst naam met de Quattro in de rallye sport. De basis van het merk en succes in de jaren daarna (incl het succesvol doordringen in het premium segment) is toen begonnnen. Lancia is weer terug waar Audi toen was. Een merk dat gerebadgde Chryslers produceert. Hopelijk is ook hier een comeback mogelijk… Forza Lancia! 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.