Fiat Punto TwinAir zo fris als een hoentje!
Gister werden we door Fiat in het zonovergoten bijna Mediterraan aandoende Zuid Holandse Noorden uitgenodigd om de aantrekkelijke Fiat Punto TwinAir eens nader te bekijken. We kennen dit prachtige oord tussen het zoete water aan de grens met de provincie Utrecht overigens alleen in combinatie met prachtig weer, want een paar jaar geleden waren we er ook al tijdens zo’n zomerse dag, toen voor de Punto Evo 1.3 MultiJet. Fiat blijft verbazen op het gebied van zuinige krachtige motoren, dus ook de 2012 editie met tweecilinder benzinemotor, zorgt voor een kwalitatief hoogwaardig product. Dat komt ook omdat de Punto een fijne auto blijft om in te rijden en vandaag de dag ziet de B-segment Fiat er weer frisser uit dan ooit. De combinatie met de TwinAir zorgt ervoor dat het een heerlijk totaal plaatjes is.
Dat vonden we ook al toen we afgelopen winter ermee rond een besneeuwd Milaan mochten rijden. De TwinAir klinkt in de Punto wat rustiger en wat meer op de achtergrond dan in de compactere Ypsilon en de 500 en lijkt nu eerder kwieker dan dat het eventueel ondermaats zou zijn vanwege het formaat. Integendeel, de nauwelijks vibrerende ‘Bicilindrico’ lanceert met gemak deze vijfdeurs op volwassen wijze naar hogere snelheden. We hebben deze ‘Engine of the Year 2011′ dan ook niet voor niets al vaker vergeleken met een afgetrainde dwerg op anabolen. Fiat speelt in het nieuwe spotje hieronder daar ook leuk op in. De immer zeer fijn schakelende 6-bak, is een fijn mechanisme bij het vlot optrekken met de TwinAir. De 85 pk turbo met 145 Nm koppel bij slechts 2000 t/min (98 g CO² per km), laat zich van z’n beste kant zien (0-100 in 12,7 sec. top van 172 km/u). Het eerste wat wij bedachten is dat Fiat het een en ander geoptimaliseerd heeft sinds de lancering van de tweecilinder op de 500 in 2010. Dat schijnt te kloppen en dat zit ‘m vooral in de details, zoals het aangrijpingspunt bij lagere snelheden en de reductie van geluid en vibraties. We zouden iedereen die enigszins sceptisch is over dit blok, dan ook aanraden om juist met de Punto eens op stap te gaan. De Punto TwinAir, is volgens ons het ideale antwoord voor wie goedkoop wil rijden, maar soms het verbruik even wil laten voor wat het is en vervolgens wat sportiever te werk gaat. In de MultiJet is dat namelijk niet echt een optie. Hopelijk is de MiTo TwinAir ook een winnende combinatie. Gelukkig kunnen we die binnen een maand al aan de tand voelen, zodat we goed kunnen vergelijken. Het schijnt dat de Alfa met name nog mooier klinkt.
We kwamen ook een Evo tegen; Niet lelijk, maar de 2012 is toch iets mooier!
We willen Fiat ook even een compliment geven, voor de gewaagde doch verstandige keuze, om de Punto nog een keer te laten evolueren, in plaats van de in 2005 geïntroduceerde B-segmenter al te vervangen. De auto voelt in alles namelijk degelijk en betrouwbaar aan, zoals we ook al zeiden toen we de MyLife reden. Afgezien van rationele keuzes om nog te wachten met een definitieve vervanger, vinden we de Punto 2012 vooral in combinatie met deze motor, erg aantrekkelijk en nog zo fris als een hoentje. Dat werd bewezen toen iemand van BNR’s Autoshow tijdens de introductie met een splinternieuwe Peugeot 208 aan kwam rijden. Een directe pas gelanceerde concurrent, maar na ‘m nader bekeken te hebben, op geen enkel punt superieur te noemen aan de Fiat. Sterker nog, bepaalde aspecten zoals het hanteren van de portieren, toonden aan dat de Fransoos meer als een lowcost overkwam, terwijl de creatie uit Melfi echt solide aanvoelt. Italiaanse degelijkheid dus, zonder een enkele cynische ondertoon. Petje af dus voor de beleidsmakers in Turijn.
De Punto TwinAir is op initiatief van Fiat nu te krijgen als wegenbelastingvrije optie tot juli 2015 (de 1.3 MultiJet diesel tot 2014). Dat is een voordeel van 1584 euro (bij de MultiJet is dat 768 euro). Als je ‘m in deze zonnige periode aanschaft, krijg je bovendien 3 jaar garantie en betaal je 3 jaar 0% rente in het geval van een financiering (max. 6500 euro). Het ‘Cool Blue’ pakket is voorlopig gratis op de ‘Easy’. Dat is een pakket van 600 euro met Blue&Me communicatiesysteem, Dual Zone automatische Airco en My Port aansluiting voor de Blue&Me TomTom. De tweecilinder TwinAir Turbo is verkrijgbaar vanaf 13.290 euro.
[nggallery id=820]
httpvh://youtu.be/NDWOVX_wzsw
Mooi artikel, maar bedoel je niet dat de Peugeot 208 nergens ‘superieur’ valt te noemen tov de Punto ipv ‘inferieur’? 🙂
EDIT: idd bedankt! Dat heb ik vaker als ik een oorspronkelijke zin even snel verbouw tot iets anders. Gelukkig zijn de trouwe lezers er ook nog 😀