Mirafiori tijdelijk dicht en einde productie Lancia Musa
Ondanks dat we onlangs nog schreven dat Lancia de Musa wegens de vraag, langer dan oorspronkelijk de bedoeling was in productie heeft gehouden, komt via andere kanalen vandaag binnen dat de op de Fiat Idea gebaseerde mini-mpv na de zomer toch uit productie zal gaan. De in 2004 geïntroduceerde (facelift in 2007) vooral in Italië zeer succesvolle luxe mini-mpv, zal daarmee het geschiedenisboek definitief sluiten dat ging over een Lancia van een louter Italiaanse afkomst. De reden dat deze auto dan ook geen nieuwe grille mocht ontvangen, krijgt volgens ons dan ook ineens een symbolische lading.
De aftocht van de Musa gebeurt tegen een donkere achtergrond van Fiat’s grootste fabriek in crisis, Mirafiori. Voor het eerst zullen alle 5400 werknemers namelijk thuis komen te zitten voor een verplichte zomervakantie tijdens een heel aantal dagen in juni en juli. Een productiestop van dit formaat, heeft bijna nog nooit plaatsgevonden in Turijn en schetst hoe ernstig de situatie is op de lokale markt en in de rest van Europa. Opnieuw stijgt in Turijn de angst dat de toekomst van deze kolos op het spel staat. Mirafiori zal dit jaar de laagste productie draaien in de geschiedenis van haar bestaan, dat ooit aan het begin van de vorige eeuw begon. Wat na de zomer overblijft is de productie van de MiTo en een ongelofelijke hang naar de productiestart van de nieuwe B-segment SUV’s/Crossover’s voor Jeep en Fiat. Fiat heeft onlangs officieel bekend gemaakt, dat men daar in 2013 mee zal beginnen. De lege hallen die daarvoor in aanmerking komen schijnen al speciaal daarvoor te zijn opgeknapt.
Jammer dit, de opvolger is de 500L?
VAG zakt niet in snappen die Italianen dan niet dat in deze tijden van crisis vooral in eigenland dat ze Italiaanse producten moeten kopen i.p.v. dat Duitse spul? FGA gaat slecht en VAG gaat onvermoeid door.
Italianen laat al die andere merken links liggen en Koop FGA producten!!!
‘Een productiestop van dit formaat, heeft bijna nog nooit plaatsgevonden in Turijn en schetst hoe ernstig de situatie is op de lokale markt en in de rest van Europa.’
Het zegt meer over Fiat dan over de Europese markt. Als Fiat producten uit productie haalt zonder ze op te volgen of modellen lekker laat aanmodderen, zakken de verkopen vanzelf.
@dac1991
Ook bv PSA en Opel hebben het moeilijk.
Dat is waar, maar die zijn meer nog dan Fiat afhankelijk van Europa. Fiat zou dus in een veel betere positie kunnen zitten dan zij.
Het klinkt niet als verstandig beleid dat je 5400 man niets laat lopen doen. Hadden ze geen ja gezegd in een referendum? Waarvoor hebben ze dan ja gezegd als ze naar huis gestuurd worden?
Design-technisch vind ik het geen verlies,
Maar knap beroerd voor de werknemers.
En besides de italianen kopen zich al suf aan italian-made-cars, die markt is zo langzamerhand ook verzadigd, laat ze maar concentreren op de markten buiten hun landsgrenzen en op zn “duits” stug volhouden, want het is gebleken dat dat werkt…
@Di Segno
Vooral buiten Europese grenzen op dit moment. Met bedrijfswagens ook nog veel meer doen op dat soort markten.
Ben nooit geen grote fan geweest van de Musa, vind het een beetje Lancia-onwaardig. Weinig luxueus/stijlvol… Maar het model verkocht wel goed, wordt waarschijnlijk dus een aderlating tenzij er snel een opvolger komt.