Verkoopcijfers maart 2012
De verkoopdaling in Italië neemt nu zulke grote vormen aan (-26,7%), dat prominenten in de nationale autobranche bij premier Monti een officiële klacht in hebben gediend. Ingenieur Angelo Sticchi Damiani bijvoorbeeld heeft als voorzitter van de ACI/CSAI (landelijke belangenorganisatie voor automobilisten en autosport) openlijk de premier gewaarschuwd, dat door de strenge bezuinigingsmaatregelen met hogere belastingen en benzineprijzen als gevolg, de toch al teruglopende markt enkel verder kapot wordt gemaakt. Sticchi Damiani zegt dat de Italiaanse automobilist tegen de verstikkende situatie moet opstaan. De voorzitter noemt deze val van de automarkt, de ergste in de geschiedenis. Alleen de Franse markt is met -23,5% bijna net zo erg getroffen en ook daar heeft Fiat het moeilijk evenals de Franse merken zelf. In Duitsland was er nog een lichte groei van +3,4% en plusten vooral Fiat en Lancia.
Omdat Fiat Group in Italië nog niet zo lang geleden een groot marktaandeel had (30%) dankzij een run op goedkopere en gesubsidieerde modellen, is de autobouwer uit Turijn nu ook de groep die het hardst wordt getroffen doordat potentiële klanten hun aankoop uitstellen. Het marktaandeel is in vergelijking met maart vorig jaar bijna 4% afgenomen. Op jaarbasis is er sprake van een afname van ongeveer 1% en zit FGA nu op iets minder dan 28% van de totale markt. FGA verkocht in maart 35.990 auto’s terwijl dit er in de derde maand van 2011 nog 55.916 (-35,64%).
Fiat heeft als merk ondanks dat wel de meeste auto’s verkocht met een totaal van 24.900 stuks (marktaandeel 19,29%) wat wel een afname is van -36%. De nieuwe en de vorige generatie Panda nemen het voortouw en zijn de absolute nummer 1 in Italië met 10.287 stuks. De Punto volgt met 7117 stuks. De 500 zien we de top tien weer binnenkomen met 3105 stuks en een negende plek in het landelijke klassement. De Qubo blijft goed scoren met 1083 stuks. De Bravo blijft op een aantal van 1000 steken en de Freemont werd 874 keer verkocht, wat ook minder is dan in de voorgaande maanden dankzij de verslechtering van de markt. De Idea is inmiddels uit productie maar vond nog 391 klanten dankzij een scherpe prijs. De Doblò werd opmerkelijk genoeg slechts 293 maal verkocht.
Lancia verkocht in maart 6490 auto’s wat ten opzichte van maart 2011 een afname is van -29,5% (marktaandeel van 5,06%). De Ypsilon is met 3911 stuks de nummer 5 in de landelijke top 10. De Musa blijft maar goed draaien met 1575 eenheden. De Delta blijft nog altijd stabiel met een aantal rond de 800 stuks. De Voyager is ondanks z’n duurdere prijs één van de van de populairdere MPV’s in Italië met 105 stuks. De Thema staat niet in de top tien van het E-segment, maar daarvan werden er iets meer dan 50 verkocht, net als in de afgelopen maanden. Jeep groeide weer met meer dan 30% en verkocht 663 auto’s.
Alfa Romeo moet het nog van maar twee modellen hebben en in een teruglopende markt is dat niet gunstig. Het merk verkocht 3889 auto’s in Italië -45,6 % ten opzichte van 2011 (marktaandeel van 3,03%). Van de Giulietta zijn er 2590 verkocht, waardoor de ideale C-segmenter voor het eerst op de derde plaats eindigt, nu de Opel Astra net boven de Alfa is komen te staan. Ook de populaire Golf levert in, maar de voorsprong op de Milanese hatchback neemt toe. De MiTo werd 1147 keer verkocht, wat eigenlijk een goed gemiddelde is voor deze niche stadswagen uit het B-segment.
Ferrari en Maserati worden uiteraard ook getroffen door de economische crisis. Het huis uit Maranello verkocht 39 auto’s en Maserati slechts 9 stuks. Lamborghini wist 3 auto’s aan de man te brengen.
Alle merken, op Hyundai en Kia na moesten flink inleveren in Italië met een afname van minimaal -20% ten opzichte van vorig jaar.
Wat een dramatische cijfers, in Italie en ook in Nederland trouwens. Fiat doet het veel slechter dan de markt en er is dus meer aan de hand dan slechte marktomstandigheden. Het wordt hoog tijd om zich te concentreren op de paar modellen die goed lopen en om de productie van alle andere modellen te staken. Ik wens ons allen veel romantiek toe, maar Marchionne vooral veel wijsheid.
De Fiat groep draait op dit moment met een oude modellen reeks behalve de Panda dan. En de nieuwe Punto die gaat komen is er weinig echt nieuws maar beter nu de pijn pakken en zodra de markt aantrekt met nieuwe modellen komen. Misschien om de garantie op FIAT producten te verlengen naar 5 jaar of zo. Dat zou kunnen werken ook bij Alfa Romeo.
Ciao
Squadra
Het is duidelijk dat het steeds uitstellen van nieuwe modellen nu zijn tol begint te eisen. Het is een enorme flater gebleken van Marchionne om weinig te investeren en cashreserves te willen aanleggen (om zich te wapenen tegen de crisis en ook om Chrysler verder te willen inlijven). De andere merken duiken graag in het gat dat FGA alzo heeft gecreëerd en het is maar de vraag hoe ze dit gat nog gedicht krijgen… Voor 2014 moeten we niks verwachten en als het zo verdergaat wordt FGA een bijzonder kleine en kwetsbare speler op de Europese markt.
Dat maart wat minder zou zijn wisten we toch al, door stakingen en stilleggen produktie?
http://www.autoedizione.nl/fiat-slaat-alarm-wegens-terreurdaden-tijdens-staking/
Als het goed is, zal dat effect pas volgende maand echt merkbaar zijn. Veel mensen hebben in maart gewoon een auto kunnen kopen bij de dealer. De productie van de Punto is bv gister weer begonnen.
@Lusso: Ik vind het eigenlijk nog helemaal niet zo duidelijk. PSA en FGA verliezen evenveel en PSA werd zo geprezen om een up-todate gamma. Bovendien heeft Fiat in Italië wel de belangrijke Panda vervangen en de Ypsilon. Wat de Punto betreft is het idd een bewuste keuze. Fiat wil daarvoor een partnerschap afsluiten voordat ze die lanceren, want de auto is al af heb ik begrepen. Boven het B-segment is iedere investering voor FGA in deze fase in EU een domme daad, omdat de groep daar sowieso zwakker in is. Voor de Italiaanse markt met name zou een extra versie van de Giulietta het goed kunnen doen. De Astra en Golf staan boven de Alfa omdat deze in meerdere varianten verkrijgbaar zijn. Ondanks alles verliest FGA percentueel nauwelijks marktaandeel. Ik verwacht juist met de komst van nieuwe modellen in 2013/14/15 dat FGA flink zal groeien, vooral in Italië.
Maar laten we niet vergeten dat het gelukkig niet overal kommer en kwel is. In Brazilie is het marktaandeel van FGA 23%(= marktleider en stijgend) en Chrysler behaalt in de VS recordcijfers.
De lange termijn oriëntatie die Marchionne nu hanteert verdient juist lof! Daar zouden de jongens in de financiële wereld nog wat van kunnen leren…
Dat de resultaten op de Europese markt terugloopt is onvermijdelijk: het groeipotentieel is nihil vergeleken met buitenlandse markten, en het sentiment is gewoon bijzonder beroerd.. het gemorrel in de eigen (Italiaanse) keuken werkt dit alleen maar in de hand. Logisch dat cashreserves aanhouden prioriteit verdient. Investeringen zullen hier niet snel het gewenste resultaat opleveren.
Het ‘diversifieer beleid’ dat Fiat sinds de overname van Chrysler aan het voeren is (inzetten/investeren op meerdere paarden/markten) komt ze later, wanneer ze nieuwe modellen introduceren op mondiaal niveau, nog goed van pas. Dat er nu (Italiaanse) klappen vallen met de deegroller is onafwendbaar… evenals de mondiale economische trends. Het is Geven en nemen met wat je hebt, wil men bij de laatste der aarden horen zoals Marchionne ooit zei.. 😉
Pfff, dus volgende maand wordt het nóg slechter door de stakingen van afgelopen weken? Kan dat dan? In NL is Fiat uit de top 10 geknikkerd.
Ik zal wel weer een azijnzeiker zijn maar ik vraag me serieus af hoe dit goed moet komen in Europa met Fiat. Er is de komende twee jaar geen enkele zicht op verbetering.
Fiat: allemaal oude modellen, op de Panda na maar die gaat het zwaarder dan ooit krijgen door de nieuwe concurrentie. Punto, Bravo: het moddert wat door, nieuwe modellen komen er niet. 500 zal ook alleen maar afnemen en 500L wordt geen verkooptopper (net zoals de Citroën C3 Picasso dat ook niet is)
Lancia: voorlopig geen nieuwe modellen, strategie met omgebadgede Chryslers trappen ze zelfs in Italië niet in. De nieuwe Ypsilon verkoopt buiten Italië traditioneel belabberd (zonde, want het is een leuk autootje)
Alfa: zucht… daar ga ik maar niet eens over hebben.
dit gaat denk ik iedereen in de auto industrie raken.
Ik begrijp je redenering/sentiment Alfa156. Ik denk echter dat behalve de 500L (wat idd een niche is) er ook binnen afzienbare tijd al een nieuwe Fiat hatchback komt en sedan (op basis van de Dart). Eerder dan verwacht. Alfa Romeo moet het helaas idd van de lange adem hebben. Voor het marktaandeel maakt het niets uit, die is al heel laag. Vooral de Giulietta is het bewijs dat mensen het merk snel weer zien staan mits je de goede auto’s brengt. Lancia doet het goed. Grote sedans worden zelfs door Audi en Mercedes al maandenlang nauwelijks meer verkocht. Als er binnenkort alweer een nieuw model komt in het compacte C-segment op Compact Wide, dan verwacht ik een stevige groei voor Lancia. Lancia heeft nu al continuïteit dankzij het succes van Chrysler. Chrysler is dus het beste wat Lancia kon overkomen.
Groot zijn en geen cash hebben of kleiner maar voldoende spek op de rug!!
Zeg t maar .
Alfa was al kapot gemaakt door GM en Lancia is op sterven na dood.
Dan kun je beter geen paniek voetbal spelen en gaan voor de lange termijn met goede produkten.
Over 2 a 3 jaar is iedereen z’n Audi en BMW zat en wil dan ook wel iets anders rijden dan zijn buurman.
Ik heb net ergens gelezen dat de Giulietta SW er al van begin volgend jaar zou zijn. Klopt dat? Dat zou de cijfers voor Alfa wat kunnen opkrikken…
Hopelijk, maar helaas is er geen bevestiging en zijn er geen nieuwe geruchten. Een Sportwagon kan makkelijk gecreëerd worden gezien de platformtechniek die ze in huis hebben. En men heeft het in 2010 bij de introductie ooit over een extra variant gehad, waar Cassino al klaar voor is. Kan Alfa weer even vooruit tot de show begint