Rij-impressie Abarth 500C Esse Esse: Assettissimo!
Hetzelfde speledingetje als een paar maanden geleden, maar dan voorzien van wat betoverende mooie spulletjes uit het Assetto Corse kistje van Abarth. We reden weg in de Abarth 500C Esse Esse met 160 in plaats van 135 pk. Hoewel we bij de Punto met Super Sportiva initialen nog wat twijfelden over de meerwaarde, is dat bij deze geweldige kart-achtige 500C zeker niet het geval. Voor ons is dit koning Abarth! Dat concluderen we natuurlijk omdat we nog nooit in een 695 Tributo Ferrari of Cabrio Italia met 180 pk hebben gereden. Dat wordt dus onze volgende missie.. De importeur gaf ons alvast een beetje het Tributo Ferrari gevoel mee, want zij hebben bewust voor de accessoire van vier uitlaten gekozen op dit model. Bedankt Abarth! De Monza Kit met ‘Record Monza’ uitlaatsysteem -type ‘Dual Mode’ met variabele tegendruk- klinkt sowieso al heel gaaf in twinpipe formatie, maar deze opzet slaat echt alles. De luchtfilter is nog altijd van het ‘Powered by BMC’ type. Stationair merk je al dat er iets anders dan anders onder hangt. Als het geheel lekker warm is of het weer is wat vochtig, dan is de korte felle knal die je hoort bij het vlot opschakelen een ware beloning op je stuurmanskunsten. Je kunt het systeem ook los aanschaffen in de accessoirewinkel van Abarth en dat is zeker geen weggegooid geld. Doen dus! Normaal gesproken vind je deze dus niet in het Assetto Corse kistje, maar hangt ie bijvoorbeeld wel standaard onder de peperdure 695 Tributo Ferrari.
[nggallery id=801]
‘Kart-achtig’ was de 500C natuurlijk al van zichzelf, maar dit is echt een heerlijke schep er bovenop. Het betreft nog steeds de 500C MT met handbak die nu alleen nog strakker over bochtige wegen te leiden valt dan al het geval was. De Esse Esse blinkt uit in een uitmuntend goed stuurgevoel en contact met de weg. Ondanks de nog sportievere afstellingen, doet het ons deugd te constateren dat je nooit echt op de martelbank ligt. De 500C Esse Esse kan nog steeds goed voor langere afstanden worden gebruikt en is nooit echt onaangenaam. Onder de wielkasten zitten voor geperforeerde en geventileerde 284 mm x 22 mm diameter remschijven en achter geperforeerde remschijven van Brembo met een diameter van 240 mm x 11 mm. High performance remblokken voor en Koni schokdempers voor en achter met FSD (Frequency Selective Dumping) klep. Ook de veren zijn aangepast en de oogstrelende titanium grijze spaakvelgen die je hier ziet, zijn de 17 inch van het ET35 Design type, uitgerust met 205/40 R17 banden.
Het vermogen valt heel goed te doseren, waardoor je op aangename wijze dit prachtig vormgegeven bommetje de sporen kunt geven. Ook in de stad blijft hierdoor de ‘fun factor’ van deze 500C met Assetto Corse Kit rechtovereind staan. Deze schorpioen weet in alle opzichten te behagen en is daardoor echt een auto die je op je verlanglijstje kunt plaatsen mits je niet op pad moet met meer dan 1 persoon (2 kleine kids gaat overigens prima). Deze Esse Esse wekt verbazing bij je op, omdat je nooit dat ‘opgerekte’ gevoel krijgt. De 500 leent zich dus op ideale wijze voor dit soort configuraties. Wat ook een prettige bijkomstigheid is, is dat je deze investering van 1250 euro inclusief montage, doet zonder echt veel vaker te hoeven tanken (7,2 liter per 100 km). Van nul tot honderd gaat gevoelsmatig nu in minstens een seconde minder (7,4 in plaats van 8,1, max. 230 Nm koppel bij 3000 t/min). Een snellere 500C dus die in totaal net zo veel kost als een standaard 140 pk model met Competizione transmissie. Ook rationeel gezien is deze handgeschakelde Esse Esse dus een absolute aanrader! Heel veel sportief plezier, compleet met cabrio feeling en prachtige op en top Italiaanse look. Als bestuurder krijg je dikwijls leuke complimentjes.
[nggallery id=800]
Mehoela natuurlijk:
Van 130 pk naar 160 pk en dan nog een gemiddelde van 5,5 L/100km, elke VMBO-leerling met natuurkunde in zijn pakket kan je vertellen dat dat absoluut, dus niet relatief, onmogelijk is. Meer fun moet natuurlijk wel ergens vandaan komen, als het niet uit de lengte is, dan wel uit de breedte
Uit eigen ervaring: 7,2 L/100km
Maar wel uitermate plezierige km’s
Dacht ik al. Nauwelijks merkbaar trouwens voor mijn gevoel. Wel maf dat Abarth in de specs alleen het officiële verbruik aangeeft. Maar ja wie let dan ook op het verbruik als je zoiets koopt? 😛
Uit eigen ervaring?!
Lucky basterd!