Fiat bevestigt akkoord over productie van Jeep’s in Rusland
De grote baas heeft het zelf gisteren gezegd, dus komt Fiat als geheel nu ook naar buiten met de bevestiging dat het uiteindelijk op twee locaties in Rusland Jeep’s zal gaan produceren, te beginnen in 2013. De aankondiging heb je begin vorige maand al bij ons kunnen lezen en gaande weg werd ook duidelijk dat het behalve om een fabriek in het strategisch gelegen Sint Petersburg ook om een productielocatie van ZIL in Moskou zal gaan (uiteindelijk misschien zelfs twee). Marchionne bevestigde gisteren tevens vanuit Brussel dat de machine’s vanaf volgend jaar zal gaan draaien. Al in 2009 (net na de fusie met Chrysler) heb je op deze site kunnen lezen over zijn ambitie om in Rusland Jeep’s te gaan bouwen en vandaag blijkt dat dit niet alleen bij een wens is gebleven. Met dit alles is bijvoorbeeld ook duidelijk geworden waarom Fiat vorig jaar een eind maakte aan de samenwerking met Sollers, op een locatie ver van het meest ontwikkelde deel van dit immense land. Net na die breuk werd er in Rusland veel gespeculeerd over een eventuele nieuwe partner van de firma uit Turijn. Jeep heeft veel potentie op deze opkomende markt en kan nu uitzien naar de productie in twee fabrieken. Jeep wordt samen met Alfa Romeo het mondiale merk van FGA.
De nodige handtekeningen zijn dus samen met de Russische bank Sberbank inmiddels gezet en de Joint Venture met een door het Kremlin gecontroleerde firma is een feit. Naast de productie van Jeep’s, zullen er ook in de combinatie CNH-Kamaz -waarin de overheid een aandeel heeft van 20%- lichte Fiat bedrijfswagens en CNH landbouwmachine’s geproduceerd gaan worden. Dat laatste gebeurt op een derde locatie in Naberezhnye Chelny in deelrepubliek Tatarstan. Volgens Fiat zal de productie van personenauto’s geleidelijk uitgebreid kunnen worden naar 120.000 stuks per jaar, goed voor een investering van 850 miljoen euro.
Nasdrovje! 🙂
Zeg! FIAT is ook een mondiaal merk nu ze in de V.S. in 500’jes kunnen rondrijden.
nee, want fiat is marktgericht met alleen 500 lijn in vs en en geheel unieke rol in brazilie. alfa romeo en jeep zijn door marchionne tot mondiale merken gebombardeerd, die op elk continent op nagenoeg dezelfde wijze gepositioneerd zullen worden, zie ouder berichten hier op AE. 😉