Fiat is hard op weg in Rusland, maar moet nieuwe partner buiten EU gaan zoeken
Marchionne was de eerste die deze winter hamerde op meer Europese samenwerking tussen de ‘zwakkeren’ op de lokale markt, maar zal waarschijnlijk juist degene zijn die het op ons continent zonder nieuwe partner moet stellen. PSA zal met GM gaan samenwerken op Europese bodem, nu bekend is geworden dat de Amerikanen een aandeel van 4% gaan nemen in de Franse firma. De ruimte om je als autofabrikant te versterken tegenover de grootste concerns, wordt dus steeds nauwer. Sergio Marchionne laat vandaag in Brussel weten dat zijn recente trip in Rusland een zeer vruchtbare is geweest. Fiat heeft daar inmiddels zicht op een uitgebreide samenwerking met de overheid en aast op maar liefst drie productielocaties voor respectievelijk Jeep, Fiat Professional en CNH. De eerste Jeep zal al begin volgend jaar van de band rollen volgens Marchionne.
De CEO zegt zelf nu ook dat de kans op een Europese partner voor Fiat-Chrysler erg klein is geworden, maar dat er in Azië goede gesprekken gaande zijn met de Japanse firma’s Suzuki en Mazda. De eerste ligt in een echtscheiding met VAG en heeft al een goede band met Lingotto en de tweede wordt al een tijdje steeds meer losgelaten door Ford. Mazda werd overigens een paar jaar geleden al in verband gebracht met Alfa Romeo als het om samenwerking gaat. De voorzitter van het ACEA spreekt over voldoende mogelijkheden voor de Italo-Amerikaanse groep. Volgens de CEO moet de totale Europese productiecapaciteit met minstens 20% worden gereduceerd. Europa moet weer beter kunnen concurreren en de maximale flexibiliteit toepassen. Fiat werkt in Italië wat dat aangaat momenteel met de snelheid van het licht, stelt Marchionne; “We kunnen in Italië niet langer blijven produceren enkel om een systeem staande te houden dat verder geen enkele gezonde economische basis heeft.” In Mirafiori Turijn moet vanaf 2013 de productie van een nieuwe Jeep beginnen, die juist ook naar de VS geëxporteerd zal worden. Volgens Marchionne kunnen verdere obstakels en opstootjes nu fataal zijn en blijft Fiat op z’n hoede.
Een aziatische partner lijkt mij meer wenselijk dan een Europese. Op die manier zijn ze eindelijk in alle werelddelen vertegenwoordigd.
GM die aandelen PSA koopt, ze zullen daar wel rondgelopen hebben en gedacht hebben hier liggen mooie motoren en onderstellen in het magazijn 😉 PSA nog nooit van Saab gehoord? 🙁
Opel voortaan aan de HDI’s en tsja Ford dan maar JTD’s inkopen, al zal dat een te simpele voorstelling zijn.
Ik vind t jammer dat Fiat niet met PSA of Opel iets kon gaan doen, juist in Europa met een Europees merk samen werken scheelt kosten.. Wat ik ook vreemd vind is dat Fiat in de toekomst de Scudo/ducato niet meer met PSA gaat doen?! Wel alleen samen met RAM? Juist een met Europees zie ik schaalvergroting hier in Europa.,,, kweet t niet hoor.. Ben nu in Praag trouwens, ik zie weinig van de Fiat groep hier, alleen maar VAG.. Waar is die Fiat Linea? Geen 1 gezien!! Veel werk te doen nog!!
Ik vind t jammer dat Fiat niet met PSA of Opel iets kon gaan doen, juist in Europa met een Europees merk samen werken scheelt kosten.. Wat ik ook vreemd vind is dat Fiat in de toekomst de Scudo/ducato niet meer met PSA gaat doen?! Wel alleen samen met RAM? Juist een met Europees zie ik schaalvergroting hier in Europa.,,, kweet t niet hoor.. Ben nu in Praag trouwens, ik zie weinig van de Fiat groep hier, alleen maar VAG.. Waar is die Fiat Linea? Geen een gezien!! Veel werk te doen nog!!