Minister Clini vindt het groene Fiat niet groen genoeg
De Italiaanse minister van milieu Corrado Clini, is niet blij met het feit dat Fiat nooit in een vroeger stadium is doorgegaan met het ontwikkelen van de elektrische auto. De groenste autobouwer ter wereld is wat Clini betreft niet ‘clean’ genoeg. Dat de minister zo erg kritisch is op misschien wel de schoonste producent van Italië, heeft in werkelijkheid alles te maken met het feit dat de anticrisis regering van Mario Monti druk doende is, met het weer recht zetten van fouten van overheden uit het verleden. Voor elektrische-auto-projecten viel vanuit Brussel namelijk een hoop subsidie te ontvangen. In Italië bleven ondanks dat dergelijke projecten alleen beperkt tot locale en minder omvangrijke initiatieven, die nooit in een grotere vorm zijn gegoten. Dat terwijl het land een eigen autoindustrie heeft, dat bovendien al die tijd nog de juiste knowhow in huis had ook.
Omdat men in het Italiaanse parlement vooral met elkaar bezig was al die tijd en de smog boven de Italiaanse steden intussen drastisch toenam, is het huidige Italiaanse ministerie van milieu nu druk bezig met het maken van een inhaalslag. Bij die inhaalslag gaan ook weer stemmen op, om extra schone auto’s opnieuw te voorzien -zoals tot 2010 het geval was- van de nodige overheidssubsidie om deze markt extra te stimuleren. Dat is vooral een vraag vanuit de Italiaanse leasewereld, omdat de Italiaanse automarkt dit jaar naar verwachting met nog eens 5,6% zal krimpen.
Volgens Clini heeft Fiat een grote kans laten liggen, omdat het in plaats van zich -zoals alle anderen- te richten op de elektrische auto, een eigen weg bewandelde naar extra schone en zuinige meer conventionele motoren. Sergio Marchionne noemt de ontwikkeling van de elektrische auto bijvoorbeeld nobel, maar onrealistisch en te duur. Tot midden jaren negentig dacht Fiat nog wél mee met de overheid en werkte men in Lingotto naast enkele volledig elektrische projecten, bijvoorbeeld ook aan een hybride productiemodel van de Multipla (foto’s), die uiteindelijk nooit het daglicht heeft gezien. Volgens Clini was dit product in potentie zelfs nog efficiënter dan wat Toyota later met de Prius wist te bereiken, een hybride auto die razend populair is geworden. Magneti Marelli was aldus de minister een heel eind op weg met de ontwikkeling, van een erg goed product dat op de markt gezet had kunnen worden. Fiat had dus de knowhow in huis om een leidende rol te gaan spelen op deze markt, maar liet de Magneti Marelli-divisie stoppen met het verder productierijp maken van elektrisch aangedreven oplossingen. Clini’s kritiek gaat nu richting de producent, maar had natuurlijk net zo goed aan voorgaande regeringen geadresseerd kunnen zijn.
[nggallery id=756]
valt wat van te zeggen… Maar helaas is een Prius hybride nog steeds een wassen neus!!! Vooral voor die vertegenwoordigers die uit hun Golf(bleeech) zijn getrapt en een (zuinige) hybride moesten rijden. En dan toch 150 op de snelweg moeten rijden. LOL
ik heb deze multipla waar ik gek op ben,en wat de prius betreft is ook niet zo heilig als men wil doen geloven,en ik vindt de multipla stukken mooier