Alfa Romeo wordt weer racemerk van FGA en begint mogelijk in F3
Een jaar geleden liet de hoogste baas van FGA het zelf al weten en sinds de Motor Show van Bologna vorige week zijn er weer nieuwe geluiden over een terugkeer van Alfa Romeo in de autosport. Dat het uiteindelijk gaat gebeuren is inmiddels wel zeker, maar hoe en wanneer weet nog niemand. Toch zijn er al de nodige hints en steeds meer mensen beweren dat het QV-logo als eerste terug zal keren in de Italiaanse F3. Een eerste moedige stap sinds de definitieve en nogal trieste verdwijning van de podia in 2007…
Alfa Romeo staat als eerste winnaar van de F1 (1950) misschien nog wel het meest symbool voor de Italiaanse autosport geschiedenis dat teruggaat tot begin jaren ’20 van de twintigste eeuw. Daarom is een terugkeer haast onvermijdelijk, al gaat dat uiteraard niet binnen één seizoen lukken. Samen met nieuwe productiemodellen -die vooral vanaf 2013 van de band zullen gaan rollen- en een Amerikaanse marktintroductie, moet Alfa Romeo als mondiaal sportief Italiaans automerk, het grote midden gaan bedienen tussen Abarth Maserati en Ferrari in. Alfa Romeo heeft enorm veel potentie en de fabrikant zegt daar zeer bewust van te zijn. Door de revitalisering samen met Chrysler zal FGA weer over voldoende middelen kunnen beschikken om er wat van te maken.
Sommigen beweren dat het Milanese merk in naam op het circuit ‘Fiat Powertrain Technologies Racing’ zal gaan vervangen, dat sinds 2008 in samenwerking met Dallara 4 cilinder (1995 cc) racewagens samenstelt voor de F3 kampioenschappen. FPT Racing zal als naam verdwijnen en de samenwerking met Dallara zal blijven bestaan. Dat laatste is ook te zien aan de 4C Concept, waarmee Alfa Romeo reeds een terugkeer als prestigieus sportief automerk heeft aangekondigd. De ultra lichte techniek voor de op en ombouw is in samenwerking met de experts uit Parma tot stand gekomen.
Ook de naam van ingenieur Paolo Martinelli wordt weer volop genoemd, die tevens werkzaam is voor Maserati. Naast een nieuwe generatie 4 cilinder 1750 turbo motoren, houdt deze ervaren ingenieur van Fiat Group zich ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe V6 en V8.
Vorig jaar vernamen we al dat Abarth en Alfa Romeo op meerdere vlakken zullen gaan samenwerken en volgens ons heeft dit op het vlak van sportiviteit vooral met de mensen achter FPT Racing en Dallara te maken. Alfa Romeo zal terugkeren naar de lichtere racecategorieën en later ook weer deelnemen aan de toerwagen kampioenschappen (Giulia). Daarna rest FGA enkel nog de keus om Lancia terug te brengen naar de hoogste klasse op Rally-gebied. Maar dat blijft voorlopig alleen een droom voor de liefhebber.
Eindelijk! Al had ik gehoopt dat het iets prestigieuser zou zijn dan F3. Indycar of zo…
F1,DTM en WRC rally zou mij het meest boeien. De rest vind ik maar amteurracerij.
DTM lijkt mij het beste. Laat de geschiedenis zich maar herhalen. Lekker de vloer aanvegen met die Mercedessen. 😈
Heronimus
Ik denk dat DTM een prima platform zou zijn voor Alfa Romeo, Je rijd tegen de premium merken en ze kunnen dit prima, je hebt genoeg V8 motoren in aanbod Maserati Ferrari of Chrysler om er wat mee te doen daarbij kan Dallara de auto ontwikkelen in samenwerking met Alfa Corse. En dan een Guilia GTA DTM ontwikkelen als Alfa Romeo terug komt in de DTM zal ik vaak in Duitsland zijn denk ik en natuurlijk Zandvoort.
Ciao
Squadra
F3 is beslist geen “amateurklasse”. De meeste succesvolle F1 coureurs zijn vanuit de F3 naar de F1 overgestapt. De auto’s zijn qua rijeigenschappen en afstelmogelijkheden te vergelijken met F1 (natuurlijk zijn er minder afstelmogelijkheden dan in de F1, maar die er zijn, zijn van waarde in het leerproces van de coureurs).
In de F3 vechten Volkswagen en Mercedes in de verschillende competies om de titel.
Waarschijnlijk vindt men de F3 minder aansprekend dan F1, maar dat komt ook omdat er geen media andacht (TV) in Nederland aan gegeven wordt. Dat was anders in de tijd van Jos Verstappen, die indertijd het Duits kamioenschap won.
Ik denk trouwens dat het voor Alfa Romeo een goede opstap is om door te groeien naar een hogere klasse. Men kan op motorisch gebied de competitie aangaan. En het is goed dat ze starten in Italie en niet direct in de Euroseries of in het Duits of Brits kampioenschap. Dan kunnen ze in alle rust de motor verder ontwikkelen en competatief maken.
En wellicht dat er in de toekomst een Italiaanse motor in F3 bolides zitten van het enige succesvolle formule team in Nederland: Van Amersfoort Racing http://www.vanamersfoortracing.nl