Maserati groeit sterk in China
Naast Ferrari is ook Maseratieen merk met een gigantisch groeipotentieel. Dat blijkt ook aan de opkomst van de drietand in China. Inmiddels zijn de eerste GranTurismo MC Stradale versies ook in dit land verkocht via het Chinese Ferrari-Maserati dealernetwerk. Dit werd gevierd bij het circuit van Sjanghai waar sinds 2004 de GP wordt verreden. Vorige maand werd dit model gepresenteerd op de autosalon in deze havenstad (foto onder).
De Quattroporte en de GranTurismo doen het erg goed in deze sterk groeiend economie. Inmiddels is Maserati-China qua verkoopaantallen groter dan Maserati-Japan. Dankzij de Chinese groei is Azië nu goed voor 23% van alle Maserati-verkopen in de wereld en de verwachting is, dat dit snel zal toenemen. Helemaal als het Modenese merk binnenkort flink gaat uitbreiden. De afgelopen vijf maanden groeide Maserati meer dan 100% in China. Zelfs 50% van alle Quattroporte’s worden in Azië verkocht. De drietand heeft in dit deel van de wereld momenteel 18 dealers in Japan, 13 in China en 8 in Australië. Onlangs ging ook de verkoop in India van start. In dat dichtbevolkte land wil Maserati tegen 2015 zeven dealers geopend hebben.
En dat worden er veeeeeeel meer!
Nou, dat maakt de discussie over Italiaanse of Amerikaanse HEMI motoren meteen overbodig: als straks het merendeel van de Maserati’s buiten Europa wordt verkocht zal het de meeste klanten worst zijn in welk land de motor is ontworpen/gebouwd, en misschien hebben ze zelfs wel een voorkeur voor de HEMI. Dat ze weinig historisch besef hebben in de opkomende landen is jammer voor het oude Europa, maar ’t is niet anders.