Magneti Marelli krijgt prijs voor LED-techniek
Op de technische universiteit van Wenen, ontving de internationale firma uit Milaan de ‘Professor Ferdinand Porsche’ prijs voor beste verlichtingstechniek in de autobranche. LED is inmiddels overal doorgedrongen in de autoindustrie, ook op de meer recente producten van Fiat Group. Sommigen vinden het prachtig, anderen verafschuwen het, maar uiteindelijk telt de functionaliteit en heeft LED uiteraard de toekomst. Magneti Marelli heeft als een van de eersten een Full LED systeem bedacht, waarbij dus alle functies van de koplamp (inclusief ver stralen met een een adaptief systeem) volledig met deze techniek zijn uitgerust. Audi en Mercedes gebruiken dit systeem dat door deze dochteronderneming van Fiat is ontwikkeld, op respectievelijk de R8 en de CLS. Magneti Marelli kreeg deze erkenning dan ook al voor de tweede keer, nadat het vorige maand namens Daimler in Stuttgart al twee oorkondes in de wacht mocht slepen. Een deel van de top van VAG en Porsche zag vorige week hoe CEO Kamislav Fadel (Magneti Marelli Research & Development Automotive Lighting) namens de Italiaanse firma de oorkonde in ontvangst nam. De prijs werd in 1977 voor het eerst uitgereikt door de dochter van Ferdinand Porsche, Louise PiĆ«ch. De uitreiking aan ingenieurs/firma’s die een beslissende rol spelen in nieuwe ontwikkelingen binnen de autoindustrie, vindt om de twee jaar plaats.
Aangezien Magneti Marelli deze knowhow dus in huis heeft, is het niet onlogisch dat we vergelijkbare Full LED systemen, in koplampen van toekomstige grotere auto’s van Fiat-Chrysler terug gaan zien (Lancia/Chrysler, Jeep, Maserati, Alfa Romeo, Ferrari).
Wel appart dat ze binne FGA de techniek zelf nog niet gebruiken. Wellicht op de nieuw QP.
De Alfa Diva had toch al een dergelijk LED systeem?