Nieuwe Fiat Panda 2011 doet eerste testrit op de weg
En het is tevens direct een van de laatste ritjes, want in augustus begint de productie al in Pomigliano d’Arco. Het is duidelijk dat bijna alles aan de nieuwe Panda al volledig aan de tand is gevoeld in Brazilië. De Braziliaanse Uno en de Panda hebben namelijk erg veel gemeen. De ophanging is wel nieuw en dus zien we de Panda hier wegrijden met een kofferbak vol Italiaans marmer of Piemontese rivierkeien, om dat eens goed te gaan testen. Als je vanaf vandaag dus bij het hek in Mirafiori gaat staan is de kans groot dat je er eentje zult treffen, want daar zijn deze kiekjes namelijk ook gemaakt door een lezer van Alvolante.it. De paparazzo wist twee testexemplaren te vangen op de gevoelige plaat. De chauffeur stopt zelfs even om zich gewillig te laten vangen.
Als je een foto van de Braziliaanse Uno ernaast zet, kun je zien dat de grote luchtinlaat aardig overeenkomt, maar dat de neus van de Europese tegenhanger waarschijnlijk is ronder is en schuiner naar achteren loopt. Ook de koplampen zullen daardoor ronder zijn en we zien dat de mistlampen hoger zijn gepositioneerd. ‘Rondingen’ zouden volgens onze laatste informatie ook het belangrijkste kenmerk zijn van de nieuwe robuuste kleine Fiat. De Panda kruipt vooral aan de voorzijde -vermoedelijk met een chromen ‘snor’- dichter naar de 500 en de Punto Evo toe, zodat Fiat las merk een duidelijke coherente eigen stijl krijgt. De klassieke Panda-grille met drie gaten, is dus exclusief aan de Uno voorbehouden. Aan de achterzijde en de zijkant zal de nieuwe Panda een goede ‘mix tussen heden en verleden’ zijn, met een knipoog naar het succesvolle actuele model. Het lijkt erop dat deze kleine vijfdeurs de deurgrepen van de achterportieren op de normale plek zal krijgen, zodat de Panda niet te veel aan de Ypsilon zal doen denken.
Het wachten is nu op de eerste onthullende foto’s van het interieur, want daar zullen we het grootste nieuws zien straks. De productiekranen zijn in Italië zo stilaan allemaal opengedraaid, dus kunnen we de komende jaren, net als tijdens betere jaren van Fiat, weer met enige regelmaat iets nieuws spotten op de straten van het schiereiland.
[nggallery id=624]
Ik hou me hart vast, hopelijk laten ze die kunststof zijbeplating en enorme wielranden achterwege.