Lezersverslag: Alfa Romeo 155 bedevaart in Duitsland
Steeds vaker merken we dat het altijd even gepassioneerde lezerspubliek van AutoEdizione, de behoefte heeft om hun persoonlijke passie met ons te delen. Een fantastisch feit waar we ons de komende tijd dan ook steeds meer op toe zullen rusten. Vandaag doen we dat via onze vaste rubriek “La Grande Storia”, waarin allerlei aspecten uit de rijke geschiedenis van de Italiaanse auto aan bod komen. Alfa (155) adepten en notoire AutoEdizione-lezers Niels Copiers en Tom Verwoest, reisden af naar Duitsland om daar de laatste successen van Alfa Romeo in de autosport te eren. Zij bezochten daarvoor in een regenachtige setting de Norisring bij Nürnberg, waar behalve races in het verleden, bovenal de DTM werd verreden. In deze toerwagencompetitie halverwege jaren ‘9o, was Mercedes altijd dominant aanwezig, maar kreeg het voornamelijk alleen de achterzijde van de concurrenten in een Alfa Romeo 155 V6 TI te zien. Nicola Larini en Alessandro Nannini waren daarbij uiteraard de bekendste namen. We bedanken Niels en Tom voor hun korte maar veelzeggende belevenis in dat regenachtige stukje Duitsland. Uiteraard hopen wij -en vele andere lezers- evenals hen dat wat deze tak van sport betreft, de zon spoedig weer zal gaan schijnen in Alfa Romeo’s nabije toekomst.
Wil je ook je unieke ervaring met ons delen? Stuur dan gerust je documentatiemateriaal via mail naar [email protected] :
Onze rit begon in het leuke plaatsje Marktheidenfeld valkbij Wurzburg. Wij waren hier te gast bij de famile Di Beni die daar een heerlijke ijssalon hebben, La Gondola . De route voerde via Nürnberg waar een stop werd ingelast op de Zeppelinstrasse waar zich de Norisring bevindt. De Norisring is naar de oude naam Noris genoemd omdat de naam Nurnbergring teveel verwarring ten opzichte van de meer beroemde Nurburgring in de Eifel zou zijn. Op de plaats van het stratencircuit werden voorheen de nazi-partij bijeenkomsten gehouden op het zogenaamde Reichsparteigelande van de NSDAP. Het was ook een landingsplaats voor de Zeppelins die de Nazi’s vooral in de jaren 30 inzetten als vervoer.
Na de oorlog werd al in 1947 begonnen met autoracen na een idee van de Amerikanen. Het gebied was tot 1995 van Amerika, en je reed dus officieel op Amerikaans grondgebied. In 1971 verongelukte er de Mexicaanse rijder Pedro Rodriguez in zijn Ferrari 512. Volgens beschrijving van de DTM-rijders is het een nogal bumpy circuit waar je heel geconcentreerd je lijnen moet rijden. Reden om eens bij dit circuit te kijken, is voor ons uiteraard de Alfa historie die hier ligt. Alfa Romeo kon in de jaren 1993-1995 5 van de 6 verreden races winnend afsluiten. In 1993 was Nicola Larini de dubbel winnaar en reed hij ook in beide races de snelste ronden met respectievelijk 53.65 en 53.14. Christian Danner werd in de Alfa twee keer derde. Het jaar erop in 1994, kon Larini race 1 winnen en een snelste tijd van 52.20 noteren. Deze tijd laat mooi de progressie van de Alfa 155 V6 TI zien. De jaren erop ging de rondetijd telkens weer naar beneden.
Race 2 werd gewonnen door Kris Nissen in de Alfa voor Larini. In 1995 werd de eerste race gewonnen door Danner met een derde plaats voor Nannini, terwijl de Mercedessen de tweede race wonnen. Toen we bij de Norisring aankwamen gingen we eerst bij de Grundig kehre kijken. Hierna zijn we de baan gevolgd door de S chicane (Scholler S) richting tweede spitzkehre (Dutzendteichkehre), waarna de baan richting start/finish terugloopt die daarna weer op de Grundig Spitzkehre uitkomt. Op het rechte stuk waar tijdens de DTM ook altijd de startopstelling plaatsvond, kwamen we aan de rechterkant van de baan bij de paddocks. Daar hebben we nog wat rondgekeken en foto’s gemaakt. Om het rondje compleet te maken zijn we daarna via de finishlijn richting Grundig Kehre gereden om het circuit te verlaten en onze weg naar huis te vervolgen.
Gaaf gedaan jongens mooi verhaal van gemaakt Autoedizione!
We zien elkaar op Italia Zandvoort eind van de maand!
Ciao
Squadra
Mooi dat verhaal geplaatst is.
Vind het altijd leuk om vakantie en autohistorie te vereningen.
Heb in het verleden oa het oude pit gebouw in Brno bezocht toen ik daar voor de WTCC races was.
Heb destijds zelf de DTM tijd meegemaakt en races bezocht te Zolder , Nurburgring en Diepholz maar de stratencircuits van Norisring en Singen kende ik alleen van tv.
Nu deed zich een mogelijkheid voor om tijdens een trip door Duitsland deze laatste circuits te bezoeken.
Singen is bijna niet meer te herkennen want het Industrieterrein is nu volgebouwd. We hebben daarom geen foto’s gemaakt maar wel de plaats bezocht.
Kan me de DTM als twintiger zonder auto nog goed herinneren in 1993. Heb zelfs een traantje gelaten toen Larini de titel won. Het mooie voor mij was dat mijn ouders in 1993 hun 90 V6 inruilden (stom,stom,stom!) voor een demo155 V6 (DXTZ65), een grijze zoals op de foto. Je kon toen de illusie hebben dat de gezins155 met 165pk vergelijkbaar was met de tot 415 pk (!) opgefokte TI.
Kenmerkend voor het seizoen 1994 was het schofterige racegedrag van de Mercs, die in de U-bochten hun voorganger een tikje gaven zodat die rondtolden. Nanini was in de laatste of eennalaatste race ook zo het bokje. Hij werd daar zo kwaad over dat ie “op jacht ging” naar de dader en de Alfa expres vol achterin de Merc parkeerde, waardoor de Alfa in brand vloog, Nanini uitviel en het kampioenschap uit handen gaf, Italiaanse passie, he…
Il piu migliore:
Dat was de actie van Nannini op het circuit van Singen.
Reden voor ons om ook Singen met een bezoek te vereren.
Ja die actie op Roland Asch, echt dat hele Mercedes alle punten afpakken van het seizoen maarja dan is het een Duits merk in een Duits kampioenschap.
Asch deed echt een hele vieze actie omdat Nannini super snel was en op weg naar de leiding van de wedstrijd. Ik kan me Pianta nog voor me halen WOEST was hij!!! Nannini haalde een Steve Sopertje uit die zijn BMW ooit vol door liet lopen in het gras en daarna zowat zijn tegenstander door midden reed omdat ook hij een tik had gehad.!!
Feit blijft dat Alfa Romeo natuurlijk in 1993/1994/1996 kampioen had moeten worden had ook makkelijk gekunt.
Ciao
Squadra
Schitterend verhaal Tom en Niels! Klasse! Tot snel.
voor wat het waard is, wellicht nog een kleine voetnoot bij DTM en Alfa 1993,
Ik was bij de races op de Norisring in 1993. Ik kwam op zaterdagavond aan de praat met een monteur van Larini en ik vertelde hem van mijn Giulia die ik aan het restaureren was en ik deze graag zou voorzien van Quadrofoglio’s , de klaverblaadjes stickers dus. Er was nog geen merchandise destijds en je kon die dingen nergens krijgen. Van de monteur kreeg ik een setje omdat hij zelf een Giulia had gehad.
Op zondagochtend in de warm up had Larini een kleine motorbrand, niks dramatisch en het was snel verholpen maar de motorkap was wel gedeeltelijk gesmolten. Op de reserve motorkap zaten er geen stickers met de klaverblaadjes en ik had de reserve-set gekregen. Dus de winst in de 2 DTM races op de Norisring was zonder Quadrofoglio’s , een van de weinige keren dat fabrieks Alfa’s zonder reden……
Je kunt het zien op de fotos en films van de race, Nannini #7 heeft ze wel Larini #8 moest het doen zonder, voor de zege maakte het weinig uit.
Ik heb de Giulia niet meer , de stickers wel nog.