Super zeldzaam; twee speciale edities van de Lancia Delta Integrale

Deltone

Nee, het is geen fata morgana op autogebied, je ziet hier inderdaad twee super zeldzame ‘Deltone’s’ in optimale conditie die te koop worden aangeboden. Nota bene helemaal in Canada waar Lancia waarschijnlijk nooit op de markt zal verschijnen sinds de fusie met Chrysler een feit is. De Canadese verkoper wil nu van deze kroonjuwelen af en verkoopt ze via Bring a Trailer (BAT) waar wel vaker iets uitzonderlijks te koop wordt aangeboden.

De term zeldzaam is eigenlijk een understatement, want het betreft enerzijds een Lancia Delta Integrale Martini 5 Special Edition uit 1992 waarvan slechts 330 stuks werden gebouwd ter ere van de vijfde wereldtitel in de WRC (rechts op de foto). Volgens de eigenaar is deze geüpgraded naar een Martini 6 editie middels de stickers, 17 inch Speedline velgen en een Group B uitlaatsysteem. De originele velgen krijg je erbij. Anderzijds gaat het om de nog zeldzamere voor Japan gebouwde Lancia Delta Integrale Edizione Finale uit 1994, waarvan slechts 250 stuks werden gebouwd (links op de foto). Deze heeft antracietgrijze 16 inch Speedline velgen, een startknop, carbon fiber detaillering, aluminium pedalen en dito voetsteun voor de bijrijder, en levert 250 pk.

Deze ultieme Integrale’s uit begin jaren ’90 zijn voor de kenner elke cent waard en zullen dus vrij snel verkocht zijn. De Martini 5 moet 80.000 dollar kosten en de Edizione Finale 65.000 dollar. Lees hier alle details op de site van Bring a Trailer en neem contact op via de mail als je ze per container wil laten verschepen. In de VS mag je er wegens bepaalde emissie-eisen de weg nog niet mee op, dus de kans is reëel dat iemand ze naar Europa zal halen of Japan, waar de Delta Integrale nog altijd als een heilige graal wordt beschouwd.

[nggallery id=589]

 

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Super zeldzaam; twee speciale edities van de Lancia Delta Integrale

  • 28 april 2011 om 12:29
    Permalink

    Briljante auto’s!!
    Nu maar hopen dat ze naar Europa worden verscheept, zodat we een (zeer kleine) kans hebben om ze voorbij te zien knallen 🙂

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 14:09
    Permalink

    Martini 6 stickers op een martini 5 :$ :$? wat een zonde… bovendien heeft een F.E. 215 pk…

    In europa ontlopen de prijzen van een Final Edition en een martini 5 niet.
    In ieder geval overpriced. De martini 5 in orginele staat levert zo’n 50000 euro op. De F.E. idem dito.

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 14:12
    Permalink

    ik zie in ieder geval wel een goeie oliedruk bij stationair… 🙂

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 18:00
    Permalink

    De Martini stickers op de zijflank en het kofferdeksel zijn wel degelijk van het type “5”.
    Wat wel is toegevoegd (en afkomstig van de “6”) is de ‘World champion rally’ sticker op de voordeuren, het ‘HF’ logo op de C-stijl en de achterspoiler is wit gespoten met een Martini Racing sticker (Bij de “5” is deze zwart zonder belettering).
    Op de foto’s is echter niet duidelijk of de ‘World rally champion’ sticker is toegevoegd op de voorbumper, alsook of er al dan niet een Lancia logo op het dak is gekleeft (beiden een “6”-bestickering kenmerk.

    Beantwoorden
  • 28 april 2011 om 22:26
    Permalink

    Een Martini 6 maak je niet met een paar stickers…Ook het interieur is gewoon M5. M6 heeft azuurblauw alcantara.

    Zowieso…waarom zou je van een M5 een M6 maken, het zijn beide even zeldzame edities en in originele staat meer waard dan een halve M5/6, wat een onzin (van de verkoper). Tijd dat iemand hem redt van de ondergang voor er nog meer aan “gesleuteld” wordt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.