Alfa Romeo GT cabrio van Bertone was klaar voor productie

Alfa GT Cabrio

En plotseling was daar de afbeelding een heuse Alfa Romeo GT Cabrio, getekend door Bertone. Dit concept komt nu uit de donkere kelders van Bertone vanwege de veiling van een deel van de inboedel. De open versie van Alfa’s laatste GT heeft in 2003 niet eens een autosalon gehaald omdat al vroeg werd besloten dat dit geen groen licht zou krijgen. Geruchten over de komst van een open variant waren in die periode al langer gaande. De cabriolet zou vrijwel gelijktijdig met de coupé op de markt verschijnen.

De productie zou in Grugliasco van start gaan, waar Fiat vandaag alles uit de kast trekt om daar een Maserati-fabriek van te kunnen maken. Volgens eigenaar en weduwe van de oprichter, Lilli Bertone, was het besluit van Alfa Romeo om het niet te doen, een pijnlijke beslissing voor Carrozzeria Bertone. Zij legde in een commentaar de afgelopen week zelfs een relatie tussen dit project en Bertone’s faillissement in 2009. Volgens mevrouw Bertone was de voormalig CEO van Alfa Romeo Daniele Bandiera, zelf groot voorstander van de in productie name. Maar omdat Fiat in die periode aan de grond zat gaf het geen toestemming voor deze opdracht en stuurde de leiding tevens Bandiera weg, die nu CEO is bij het succesvolle Piaggio.

In plaats hiervan concentreerde Fiat zich op de ontwikkeling van de Spider op basis van de Brera, wat later commercieel gezien een dure fout bleek te zijn. Pininfarina kreeg vervolgens de opdracht en is vandaag ook een ontwerphuis in de problemen. Van de GT die onlangs uit productie is gegaan, werden er uiteindelijk 80.832 gemaakt tegen de inmiddels ook gepensioneerde 21.786 Brera’s en 12.488 Spiders. Een opdracht aan Bertone voor de productie van deze GT, was wellicht een meer verstandig besluit geweest al is as natuurlijk alleen maar verbrande turf… Esthetisch gezien vinden wij het in ieder geval wél de juiste beslissing.

 

 

Deel dit artikel:

40 gedachten over “Alfa Romeo GT cabrio van Bertone was klaar voor productie

  • 9 april 2011 om 16:35
    Permalink

    Een gemiste kans, zoals zo vaak (bvb de Fulvia). Waarschijnlijk zeggen we hetzelfde binnen een aantal jaar ook over de Duettottanta.

    Beantwoorden
  • 9 april 2011 om 18:27
    Permalink

    Wel een schoonheid, ik vraag me alleen af of de carrosserie wel stijf genoeg zou zijn geweest. Daarin blinken de 147/156 en dus GT nou niet bepaald in uit. En in een aantal opzichten was de GT natuurlijk wel gedateerd. Maar toch altijd knap dat een merk met een beperkt budget zulke heerlijke auto’s op markt weet te brengen. Laten we maar gewoon naar de toekomst kijken, want die ziet er vooralsnog rooskleurig uit wat betreft creaties. Of Alfa over 10 jaar nog bestaat zien we dan wel weer….

    Beantwoorden
  • 9 april 2011 om 20:08
    Permalink

    Uit een mooie coupé volgt niet altijd een mooie cabrio. Naar mijn mening is deze een beetje saai. De daklijn van de Coupé is erg beeldbepalend en dat zie je bij deze open versie niet terug.

    Beantwoorden
  • 11 april 2011 om 17:53
    Permalink

    Iedereen kan zeggen wat hij/zij wil maar dit is een verdomde mooie auto. Zonde dat de productie hiervan nooit opgang is gekomen.
    Ik gok dat menig A4/3-Serie cabrio rijder toch zeker ook deze alfa had bekeken.
    Daarbij is het voordeel dat je eindelijk normaal kunt zitten achterin als het dak open is…

    Beantwoorden
  • 11 april 2011 om 18:57
    Permalink

    Ja het gekke is eigenlijk dat de GT het heel redelijk heeft gedaan als Alfa Romeo kwa verkopen.

    Begrijp niet waarom Alfa Romeo niet als nog met een facelift en nieuwe motoren deze auto heeft gebracht. Je kan dan zo het hele plaatje compleet maken. En je hebt de aandacht weer terug de GT een flinke facelift geven de nieuwe motoren er in en deze cabrio in productie. Als je deze auto in 2009 een facelift had gegeven en dan nieuwe motoren erin en deze cabrio. Dan had Alfa Romeo een completer programma gehad.

    Je hebt nu mega gaten in de lineUp het mooie is ook dat je geen mega investering hoeft te doen dus de GT zou dan leuk geld op kunnen brengen.

    Het is maar een idee!?

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 april 2011 om 19:37
    Permalink

    De opvolger van de Gt had er al lang moeten zijn, de Gt heeft in zijn carriere heel goed verkocht voor een beperkt segment als een coupé, snap dus ook niet waarom hem geen opvolger kreeg. Is op de dag van vandaag nog altijd bloedmooi en een koppendraaier als je hem tegenkomt.De cabrio versie vind ik de lijn van de coupé geen eer aandoen en met name de achterkant is mij een doorn in het oog.

    Beantwoorden
  • 11 april 2011 om 20:15
    Permalink

    @Milleke: Heb je een ruimtereis gemaakt of in een grot gewoont.de redenen zijn nu toch wel bekend bij iedereen.

    Beantwoorden
  • 11 april 2011 om 20:22
    Permalink

    Ja ze hadden meer een Gran Cabrio lijn moeten volgen maar dat had zeker mogelijk geweest.

    En achterop van die spoilers met bescherming achter de hoofdsteunen beetje ala Renault 19 Cabrio die had.

    Dan heb je gewoon een heel mooie Cabrio,

    Maar laten we niet vergeten dat Alfa Romeo niks meer was he!!

    De GT was niet winst gevend ook de 159 en Brera niet alleen de 147 wist een beetje te plussen, ook kwa productie waren de auto’s niet goed in de markt gezet. Sergio is daar dus heel druk mee bezig om Alfa Romeo weer er bovenop te helpen!!

    Met de juiste modellen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 april 2011 om 13:48
    Permalink

    alfaspeed

    Verklaar je nader? Heb ik dan iets gemist, was er dan een reden waarom de Gt geen opvolger kreeg, door een reorganisatie of wat?

    Beantwoorden
  • 18 april 2011 om 20:26
    Permalink

    @Milleke
    Ze hebben geen geld bij FGA. En in tegenstelling tot wat andere bedrijven doen als ze op de rand van het bankroet zitten, zoals VGA, Mercedes, BMW en Porsche destijds, heeft men geen relaunche plan opgesteld maar bankier Marchionne binnengehaald die maar één doel voor ogen heeft ; kosten drukken.

    Als dat betekent Chryslers rebadgen naar Lancia’s, dan is dat zo.
    Als dat betekent dat Ferrari verkocht moet worden, dan is dat zo.
    Als dat betekent dat alle racerij en R&D van Alfa moet stoppen, dan doen we dat gewoon. Van een opvolger van de GT kan dus never nooit niemals sprake zijn. Want dat kost geld.

    Dat een autobouwer auto’s moet bouwen, en dan nog auto’s waar de klanten om vragen, daar moet je bij een kostenreducerende boekhoudende bankier niet voor zijn. Stoppen met de kosten. Museum dicht. Geen Lancia rally meer, geen Alfa toerwagens meer, geen gekke eigenzinnige auto’s meer. Koekblikjes verkopen. 😉

    Beantwoorden
  • 18 april 2011 om 20:59
    Permalink

    @Chorizo:

    Tsja, zit wat in…maar van de andere kant….

    Stelling Lancia’s zijn rebadges: Goedkope poging om nieuwe clientèle binnen te halen die niet gehinderd worden door enig historisch besef. Van de andere kant blijft het natuurlijk wel beperkt tot het altijd wat moeizame hogere segment. De Delta en Ypsilon en straks hopelijk toch de Fulvia hebben genoeg flair.
    Ferrari wordt niet verkocht, echt niet.
    Maar goed dat Fiat niet al eerder door een bankier werd gerund, dan had Alfa niet meer bestaan. Van de andere kant, als er continuïteit en visie was geweest was Alfa het weer het Italiaanse BMW gebleken…echt premium, echt onderscheidend, echt aansprekend…
    M. heeft zich eerder wel positief uitgelaten over een toekomstige terugkeer in de racerij van Alfa..

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 07:21
    Permalink

    @BartJan
    Denk je dan dat een gerebadgede Chrysler wél een kans maakt tegen een BMW 5-serie? Denk je dat als iemand iets niet wil verkopen, hij de pers haalt met er een prijs op te plakken?

    Denk hier eens over : als Alfa eerder OF NU werd gerund door een charismatische petrolhead met kennis van zaken als Iacocca, Lutz, Piech of Di Montezemolo, hell, voor mijn part zelfs Ghosn… dan bestond BMW al niet meer : ALLE truuks en modellen hebben ze geleerd van Alfa, en perfect heruitgevoerd = Autodelta vs M-devision, Spider vs Z4, Guilia sportsedan vs 3-reeks, 2600 vs 5-reeks, GTV6 vs Z3/Z4coupe, 2600 sprint vs 6-reeks, 33stradale vs M1. En binnenkort beginnen ze met een heruitgave van de Sud met de BMWi-range. Als alfa die concepten zelf had heruitgebracht, had BMW nooit geen bestaansreden gehad.

    Maar nu is de strategie ; stoppen met ook maar iets te doen. Dat wordt een winner 🙂

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 10:25
    Permalink

    @Chorizo:

    De kansen van Lancia zijn veel groter met de fusie van Chrysler. Het merk moet namelijk in de basis altijd nog overleven. Een compleet Lancia gamma neerzetten terwijl de verkopen ZEER slecht zijn, is gewoon zelfmoord. Het probleem is dat Alfa Romeo bijna altijd al door ‘petrolheads’ is gerund. Dat heeft er in dit geval helaas gezorgd dat er absoluut niet aan continuIteit en kostenbeheersing is gedacht. De modellen die destijds op de markt verschenen voldeden weliswaar aan de smaak van de ‘liefhebbers’ maar waren is de breedste zin van het woord niet concurrerend genoeg om met de rest van de markt mee te kunnen.

    Nu met Marchionne aan de leiding liggen zaken heel anders. Modellen worden getimed, kostenefficient en voor een veel groter publiek op de markt gezet. Alfa Romeo is en bljift altijd nog een volumemerk dat alleen met de nodige aantallen kan overleven.

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 11:16
    Permalink

    even terug ontopic…
    ik ben blij dat ze deze GTC nooit hebben gebouwd…

    zou net zo een fiasco zijn geworden als de GTC in de zestiger jaren..
    Dit is een afgezaagde GT.. Alfa hoort cabrio’s (lees Spiders) te bouwen met een eigen gezicht, die vanaf het eerste moment van ontwerpen als cabriolet zijn gemaakt, en niet een afgezaagde versie van de coupe.
    (de 916spider en Breraspider zijn wat mij betreft al op het randje, die modellen delen dezelfde body met de coupe,maar zijn wel totaal in balans, en tegelijk met de coupe versie ontworpen.. )

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 11:36
    Permalink

    @Hans75

    Met je eens wat betreft de GT en de visie wat betreft Alfa en Spiders. Echter de 916 Spider is wat mij betreft niet op het randje maar wel degelijk een echte Alfa Spider, ondanks of misschien wel juist vanwege de overeenkomsten met de GTV…

    Ik denk trouwens dat de MiTo (wat je er verder ook van vindt) als cabrio wel eens verrassend succsvol zou kunnen zijn (geweest). Daar is gewoon markt voor en dan is de MiTo in 1 klap toch de mooiste!

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 16:58
    Permalink

    @Hans75
    Jij bent een geweldig analyst. De markt is helemaal niet klaar voor een gewone coupé met het dak af. Zoals de massale verkopen van BMW3 (decennia lang) ,Audi A5 Cabrio (en ervoor de A4), Mercedes C cabrio, 370Z cabrio, en ga zo maar door bewijzen. Het is véél beter helemaal geen auto’s op de markt te brengen, dan verkoop je pas goed. Toch? 🙂

    @Ilquadrifoglio
    Denk je dat er überhaupt nog een Lancia schildje zou zijn, als in de sixties vincenzo ipv de B20 met vooruitstrevende VR6 en transaxle te ontwikkelen die de Aston Martins van die tijd om de oren reden, gewoon een chrysler had genomen en gerebadged? Een 300c verkopen als Lancia, dat is merkenmoord.

    Beantwoorden
  • 19 april 2011 om 18:47
    Permalink

    @chorizo: Je moet wat te doen hebeben in je vrijetijd niet dan? Ik zou zeggen bied je aan in Turijn.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 12:58
    Permalink

    @ Alfaspeed
    Bedankt voor de suggestie, maar werken voor een bankier-boekhouder met enkel ogen op de beurscijfers is aan mij niet besteed. Liever een dynamische onderneming die producten op de markt brengt die de klanten willen.

    @ Il quadrifoglio
    Als jij me kan vertellen wat er fundamenteel veranderd is vergeleken met 50 of voor mijn part 100 jaar geleden in de automarkt, hoor ik het graag.

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 13:27
    Permalink

    @chorizo:

    Ligt nogal voor de hand lijkt me…

    – de huidige markt is minder individualistisch
    – snelheid van ontwikkelingen
    – kopersgedrag
    – concurrentieposities
    – het product moet aantrekkelijk zijn voor de leasemarkt
    – grotere aantallen nodig om kostendekkend te kunnen produceren

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:02
    Permalink

    Je hebt een paar dingen gemist denk ik zo
    – al opgevallen hoeveel coachbuilts er vandaag bestaan? En de enorme hoeveelheid aan individualiserings opties?
    – auto’s rijden nog steeds op rubber luchtbanden aangedreven voor verbrandingsmotoren, de hybrides met range extenders zijn net als 1920 in de sterke minderheid en niet of amper voorbij het prototype en kleine-serie stadium. Een 2 liter benzine auto verbruikte in 1992 zo’n 10 liter in normaal gebruik (alfa 75 TS), en nu nog (Alfa Giulietta 1750)
    – rijke mensen kopen dure auto’s, arme mensen blik, individualisten zijn op zoek naar een alternatief daartussenin. Citroen en Saab spelen nog altijd hun rol..
    – ondanks de conglomeratisering is er opmerkelijk weinig veranderd tussen de posities van pakweg renault, mercedes en volkswagen onderling. De uitdagers waren vroeger Toyota en co en nu zijn dat de nieuwe Chinese en Koreaanse merken. Veel verschil..?
    – de leasemarkt is gewoon identiek aan de brave huisvadermarkt van destijds (mondeo man etc).
    – dus Infinity is niet kostendekkend? Porsche? Ferrari? Maserati? Wiesmann? Lotus?

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:36
    Permalink

    @chorizo:

    Nou dat denk ik niet.

    – Enig idee hoeveel merken er zijn verdwenen of opgeslokt door de grote concerns? Dit staat niet in verhouding met de ’tuners’ denk ik zo.
    – Alleen perst de 1750 er veel meer vermogen uit en moet er worden meegedaan aan de groene hype. Dit staat overigens wel buiten de discussie denk ik zo…
    – Citroen en Saab spelen absoluut geen rol. Beide merken kunnen namelijk niet mee in de hogere segmenten. Citroen draait vooral op de kleine compacte modellen en het verhaal van Saab is bekend.
    – Deze merken onderling misschien wel. Maar het is helaas een feit dat de Duitse 3 gewoon ijzersterk zijn. Merken die in hetzelfde segment actief zijn hebben het gewoon behoorlijk moeilijk om voeten aan de grond te krijgen (Lexus, Infinity, Alfa Romeo, Lancia, Jaguar, Saab en Volvo). MG en Rover zijn helaas al verdwenen. Het probleem is dat de Duitse 3 te sterk worden geassocieerd met status. Wat bij veel mensen helaas maar al te vaak doorslaggevend is bij de aanschaf van een auto.
    – De leasemarkt is absoluut niet identiek aan de huisvadersmarkt. De huisvader kan nog voor lief nemen dat de auto sneller afschrijft. Bedrijven kijken maar vaak alleen naar het leasebedrag en hoe representatief (eenheidsworst) de auto is. Je schrikt ervan hoe vaak je hoort dat mensen van de baas geen Italiaanse auto mogen leasen!!!
    – Je noemt hier merken die in kleine hoeveelheden auto’s produceren die voor een hoog bedrag worden verkocht. Gewoon de vraag groter houden dan het aanbod en daar de productie op afstemmen. Alfa Romeo en Lancia zijn uiteraard volumemerken…

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 15:52
    Permalink

    – Zagato een tuner? Touring? Pininfarina? Castagna?
    – Dus jij beslist wat binnen en buiten de discussie staat. Wat handig voor je.
    – Citroen en Saab spelen geen rol. Zo. Jammer dan dat met name citroen het beter doet in de Euro markt dan Lancia en Alfa samen. Spelen die nog een rol volgens jou?
    – Waarom zijn die merken sterk? Omdat ze godsgegeven beter zijn? Nee, omdat ze gewoon weten wat de klant wil en dat geven. Ik denk niet dat ik verkeerd ben als ik zeg dat geen enkele Lancist zat te wachten op een gerebadgede 300C. Dat is dus het geluid van core customers die afhaken. Hoe wil je nog dat anderen wel aanhaken?
    Status krijg je niet door speciale drankjes of toverspreuken, dat krijg je door een naam op te bouwen in klanttevredenheid en competitie. Iets waar deze merken in investeerden al zaten ze aan de grond. Zie mijn eerdere commentaar over hoe goed het gaat met ‘onze’ merken in de autosport.
    – Excuseer, maar als huisvader en niet-leaser kijk ik weldegelijk naar de afschrijving van mijn auto. Ik kan je vertellen dat ik piswoest werd als ik destijds vernam dat de BAAS van FGA kwam vertellen dat de 159 NIET VOLDEED, wat denk je dat dit soort uitspraken met de restwaarde doet? Wat denk je dat leasefirma’s dan denken? Met zo’n uitspraken, vind je het dan gek dat zakelijke mensen hun geloof verliezen in het product?
    – Caterham, hoog bedrag? Lotus Elise kost amper evenveel als een Giulietta, maken die massaproducten soms? En zo’n MX-5, hoe zit het daarmee? Wel te maken door Mazda maar niet door Alfa (je weet wel, het merk dat het hele concept op de markt bekend maakte met de Spider).

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 16:34
    Permalink

    @Chorizo, je spreekt jezelf tegen.. Alfa heeft deze GTC niet op de markt gebracht omdat ze snappen dat ze hem niet of nauwelijks zouden verkopen. Waar BMW, Audi en Mercedes een Sedan ongestraft kunnen omdopen tot cabrio en coupe, pikt een alfa-koper dat niet.

    Het publiek is anders, de duitsers kunnen momenteel met hun imago en marktaandeel deze auto’s toch nog een een relatief groot volume produceren.
    Alfa zou dat nooit gelukt zijn.. wat dat betreft hebben ze inmiddels al wat zelfkennis opgebouwd. de volumes zijn te klein, daardoor de ontwikkel en productiekosten te hoog, ergo.. daar maak je geen winst mee.
    Natuurlijk is het leuk als er meer Alfa Modellen zijn, maar ik denk dat Alfa zich beter kan concentreren op het compleet maken en houden van het standaard gamma,, zodat die zeldzame groep kopers niet noodgedwongen naar andere merken moeten grijpen.

    Ik ben het wel met je eens dat de uitspraken van SM mbt de 159 volledig van de zotte zijn.. zelfs al heb je die mening (ben ik trouwens niet), dan is het nog niet zo handig om je eigen product onderuit te maaien..

    Beantwoorden
  • 20 april 2011 om 17:32
    Permalink

    Zo zo mannen, lekker bezig. Maar dat mag.

    Grootste manco bij Alfa en FGA is het ontbreken van een solide Managementorganisatie (=volksaard denk ik) Goede, constructieve en consequente middellange termijnplanning (ook volksaard?) en modellenpolitiek. Maar wel kortdurende en weinig vruchbare smanewerkingsverbanden waarbij bijna dodelijke keuzes zijn gemaakt. Dus erg kostbaar! Bijv: De JTD ruilen tegen discutabele GM techniek. Waar je goed in bent weggeven en er iets voor terug krijgen dat botst met je identiteit. Van de Arna hebben ze niets geleerd blijkbaar, maar ik denk dat het huidige management niet eens weet wat de Arna was…

    Wat mij ook steeds irriteert is de almaar dwang-neurotische wil Premium te willen zijn. Premium is een doel op zich geworden. Ik begrijp dat je een merk moet positioneren, maar dat kun je niet over jezelf afroepen. Daar moet je aan werken en de klant (en pers?) bepaalt vervolgens wel of je premium bent, al weet ik nog steeds niet welk voordeel dat voor Alfa zou moeten zijn. Alfa is Alfa, ga uit van eigen kracht. Het heeft Audi 20 jaar gekost om te staan waar ze nu staan. En Audi is premium of zoiets, want prachtig afgewerkt met erg mooie materialen erg dikke uitvoeringen. Hebben die auto’s een ziel? Krijg je grijns op je gezicht als je achter het stuur zit…?

    En dan de “gave” om telkens te laat een model te introduceren. En dan openlijk uitstel van de introductie communiceren. Nee, dakt wekt vertrouwen…

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 09:31
    Permalink

    @Chorizo:

    – Het zou misschien alleen op Zagato en Touring van toepassing kunnen zijn. Maar de frequentie waarin je deze auto’s ziet zegt uiteraard al genoeg, wat deels ook met de prijs te maken heeft. Pininfarina zie ik meer als een ontwerpstudio.
    – Het past niet echt in deze discussie vind ik. Maar als je dit toch wilt bespreken verwijs ik je graag naar het forum.
    – We hebben het hier over de hogere segmenten. De C6 is bijvoorbeeld een prachtige auto die je maar zelden ziet. De auto heeft de badge en het ontwerp wat niet mainstream is tegen.
    – Stabiele en sterke thuismarkt. Ze geven inderdaad wat de klant wilt… Maar dat zijn klaarblijkelijk geen eigenzinnige auto’s! Die auto’s moeten vooral status uitstralen, wat naar mijn mening in de basis geen mooie sierlijke lijnen betekend. Deze merken zijn vanaf de jaren ’50/60 sterk bezig geweest met het vestigen van de naam en verbeteren van het product. Duiters zijn dan ook ijzersterke marketeers! Als je geen geld hebt kun je ook nergens in investeren, maar moet je slim omgaan met de middelen. BMW is bijvoorbeeld met de Isetta ook van de ondergang gered!
    – De 159 voldoet toch ook niet als Alfa Romeo? Niets anders dat kritiek gelezen… Veel ‘Alfisten’ lieten de 159 dan ook links liggen.
    – Zijn voornamelijk auto’s die gebaseerd zijn op bestaande techniek (Toyota motoren bijvoorbeeld). Hetzelfde doet Alfa Romeo nu ook met de 4C. Mazda had zelf het succes van de Miata niet zo hoog ingeschat. Ze konden zich door behoorlijke afname van de rest van de vloot wel een risico permiteren.

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 12:56
    Permalink

    @Hans75
    Als je bedoelt dat het een beter idee was om de Brera te laten herontwerpen door Pininfarina tot een spider, met afwijkende carrosseriedelen, dan een vierzits cabrio uit te brengen van een auto die relatief goed verkocht, spreken de cijfers je tegen. De spider was een flop want door de pers afgeslacht op basis van de dynamische prestaties – iets waarvoor de GT steeds geprezen werd.
    Nogmaals : als je geen auto aanbiedt die binnen een niche kan gekocht worden, ZAL hij niet verkocht worden, fysiek onmogelijk.
    Het is toch van den dolle dat Volvo wel opeenvolgende modellen van een sportieve vierzitscabrio kan uitbrengen en Alfa niet?

    @BartJan
    Nagel op de kop met je analyse van de “gave” van late introducties. Destijds stopte men in 1987 met de GTV6 want “de klanten vragen er niet naar” (klinkt bekend?), terwijl de Toyota Celica net toen een verkooptopper werd. Pas tien jaar later kwam men vanuit FGA met de respons.

    Premium is wat (potentiële) audi klanten vragen en krijgen. (Fijn voor hun. Ik zie iemand die in de markt is voor een sportieve italiaan nog niet de aankoop afbreken op het feit dat het dashboard geen micrometer werk is.)
    Hitsige goedklinkende motoren, lichtvoetigheid en rwd is wat alfa klanten vragen. En niet krijgen. Alfa verkoopcijfers voldoen niet aan de verwachtingen..rara. Tip van de week : geef je potentiele klanten wat ze vragen!

    Of : ik zou graag een moderne interpretatie willen kopen van de Giulia. Ultrakorte voorste overhang. Motor ver achter de vooras. Lijnmotor met gretige gasvoet en sportief geluid. Prettige zetels, dashboard naar bestuurder gericht, achterwiel aandrijving, en een compacte lijn. Als ik dat per se wil, kan ik dan iets anders kopen dan een BMW 3? Ook als ik echt niet in een BMW gezien wil worden?

    @ Ilquadrifoglio
    Het typeert een beetje dat je naast de Ferrari Aperta’s, de Glickenhaus Enzo, de nieuwe Stratos en dies meer wil kijken, enkel over de C6 en niet over de DS3, C4, DS5, C5 (die telkens hun niche met militaire precisie raken) praat, het hebt over toyota motoren terwijl je weet dat ALLE Alfa’s met Fiat motoren rijden, en dies meer.

    De 159 is een pracht van een auto, die nooit geen fwd had mogen hebben maar alleszins meer Alfa is als een MiTo (Punto chassis, Punto versnellingsbak, Punto motoren, Punto switchgear..).
    Toppunt : de 159 is ontworpen en uitgebracht TIJDENS het bewind van SM.

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 13:17
    Permalink

    @chorizo:

    Je noemt allemaal ontzettend dure auto’s, die in relatief kleine aantallen worden gemaakt. Het succes van de C5 is ook niet om naar huis te schrijven. De verkopen staan bijvoorbeeld niet in verhouding tot de Audi A4. De DS reeks moet zichzelf ook nog maar bewijzen. Ik beweer ook niet dat er iets mis is met het gebruik van andere motoren. Ik heb bijvoorbeeld veel vertrouwen in de nieuwe 4C die de 1750 gebruikt. Het chassis van de 159 is zelfs uitmuntend! De torsiestijfheid was destijds bijna met geen enkele andere auto te vergelijken. Alleen de Rolls Royce Phantom evenaarde dit. Helaas kwam deze uit de samenwerking met GM… Helaas waren ook de verkoopaantallen van de 159 te laag om de productielijn dekkend te krijgen. Toppunt? De 159 is ontwikkeld onder het bewind van Karl Heinz Kalbfell…

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 13:58
    Permalink

    Ok dan;
    Je had het over verschillen tussen vroeger en nu : coachbuilt was vroeger (duur) en is nu (duur. Verschil?

    De C5 vult de niche van de eigenzinnige klant die geen A4 wil, gaat niet in concurrentie met de A4, want zoals Bart Jan al duidde, het is dom om “premiumer” te willen doen dan de meesters van “premium”, je moet je strategie aanpassen. En de C5 doet dat goed.
    Heel Citroen doet het goed : ze leveren wat hun klanten willen en verkopen zo meer als individualistisch merk dan Alfa en Lancia samen, precies omdat ze de wensen van de klanten vervullen. Dat is de essentie van marketing. Ook heeft nog geen enkele PSA manager gezegd dat één van hun producten niet voldoen.

    Herr Kalbfell werkte onder SM..

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 14:30
    Permalink

    @chorizo:

    – Coachbuilt werd vroeger op meer gangbare auto’s toegepast…
    – Om het nogmaals aan te halen; moet de excentrique DS reeks zich nog maar bewijzen. Lancia lukt het bijvoorbeeld niet om dergeljik gestylde producten buiten Italië te verkopen. De wensen van de ‘Alfist’ zijn totaal van andere aard. Achterwielaandrijving en gretige motoren ed zorgen ervoor dat de prijs hoger komt te liggen. Dan begeef je jezelf prijstechnisch wel serieus in het segment van de Duitse 3. Je ziet dat merken als Lexus en Jaguar in Europa maar moeilijk aansluiting in dat segment krijgen. Daar wringt naar mijn mening juist de schoen…
    – Marchionne werd pas in 2004 CEO.

    Beantwoorden
  • 21 april 2011 om 14:41
    Permalink

    – Meer gangbare auto’s zoals de 500? De Fiat 500 Zagato’s kosten meer als Porsches destijds dus dat “meer gangbare”..
    – Lancia? ‘Dergelijk gestylede producten’ als de DS? Nou moe? Ten eerste gaat het bij de DS niet in hoofdzaak om de styling en ten tweede is er sinds de overname van Fiat bij Lancia nog een vooruitstrevende sedan gemaakt? Ik zou niet weten welke?
    (vooruitstrevend zoals : eerste zelfdragende koetswerk, intertwined V motor, isostatische versnellingsbak,.. die orde van grootte).

    Dat Lancia het niet lukte om de Thesis te verkopen, okee, maar als reactie een 300C rebadgen? Dat gaat wel werken?

    – Wat is er mis met het prijstechnisch aangaan van de Duitse 3? En in hoeverre is dat al niet zo? Zijn Alfa’s dan zo veel goedkoper, terwijl er minder wordt geïnvesteerd in klantenondersteuning, competitie en al de andere zaken die de Duitsers hun naam hoog houdt? De consument is op zoek naar de beste Marketing Mix, en momenteel ligt die duidelijk bij Renault, PSA, FGA, Daimler en BMW.

    – Kalbfell ging in 2005 weg, werkte dus onder SM zoals ik zei

    Beantwoorden
  • 22 april 2011 om 23:59
    Permalink

    @chorizo: Nu wordt het af-en-toe alleen op exoten toegepast. De 1900/2600 kon bijvoorbeeld nog met verschillende carrosserieën geleverd worden. De huidige 500 Zagato is momenteel één van de weinige uitzonderingen. De DS is lifestyle? Wie wel? VW met de Passat DSG? De Insignia die verkeersborden kan lezen?

    Ik denk dat er meer Thema’s verkocht gaan worden. De Thesis vond je mooi of afschuwelijk. Je gaat geen auto ontwikkelen terwijl de kans groot is dat de nodige aantallen toch niet gehaald gaan worden. Een dergelijke misstap kan voor Lancia desastreuze gevolgen hebben.

    Daar is niets mis mee. Maar je moet wel de nodige aantallen kunnen halen. De impact van competitie is naar mijn mening verwaarloosbaar. Wat kan het de gemiddelde zakelijke rijden nou schelen? Waarschijnlijk weet 80% niet eens wat het WTCC of DTM is. Aan die sterke naam hebben ze decennia lang gewerkt. Dit terwijl Alfa Romeo op de verkeerde tijdstippen niet volledig ontwikkelde modellen introduceerde. Dit soort zaken gaan onder Marchionne gelukkig beter.

    De 159 is echt niet in één jaar ontwikkeld. 😀

    Begrijp goed dat ik hier niet perse m’n gelijk wil halen. We kunnen hier waarschijnlijk nog jaren over discussiëren. Ik hoop uiteraard van harte de merken Alfa Romeo en Lancia weer die mooie merken van toen kunnen worden. Alfa Romeo is aardig op weg, voor Lancia lijkt de weg wat langer. Heb sterk de indruk dat de intentie van Fiat goed is, en alles binnen de mogelijkheden zullen doen. Dit alles uiteraard op de verantwoorde wijze, zonder de bedrijven financieel in gevaar te brengen.

    Beantwoorden
  • 24 april 2011 om 01:33
    Permalink

    Je kunt zeggen wat je wilt ,maar de nieuwe 300 is een prachtauto geworden.Ik zou er zo eentje met Lancia badge aanschaffen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.