Genève 2011: De Tomaso Deauville
In 1970 presenteerde DeTomaso in Turijn een grote vierdeurs limousine V8. Ook deze had on-Italiaanse techniek in de vorm van bijvoorbeeld een transmissie. Vandaag reïncarneert de Deauville als luxe 4×4 SUV met Crossover kenmerken. Gian Mario Rossignolo bewaarde de naam tot het laatst en bouwde ook wat dat betreft de spanning op via de initialen SLC en SLS. Er zijn van de Deauville reeds 1500 stuks door klanten besteld. Het exemplaar in Genève heeft een V6 2.8 Turbo motor met 300 pk bij 5500 toeren. De top van het gamma zal straks echter worden aangevoerd door de Deauville DT8. Deze heeft zoals het getal al doet vermoeden een V8 met 550 pk. De Deauville komt ook nog met een model voor de zakelijke dieselrijder middels een 6 cilinder met 250 pk.
De eerste exemplaren zullen dit najaar bij de klant worden afgeleverd voor een bedrag van rond de 90.000 euro. DeTomaso houdt ook uitvoerig rekening met de klant en verwerkt qua opties, wat je maar wenst. Deze grote handgebouwde auto uit Grugliasco is 5,08 meter lang, 1,95 m breed en 1,63 m hoog. De kofferbak heeft een inhoud van 700 liter.
De V6 heeft een GM motor als donor en zorgt voor 400 Nm koppel bij 2000-5000 toeren. De gerobotiseerde automaat heeft 6 versnellingen. Het chassis is van aluminium en is volgens de hoogwaardige UNIVIS techniek gefabriceerd. De Deauville heeft een McPherson vering voor en Multilink ophanging achter. De ophanging is ook voorzien van hoogwaardige aluminium onderdelen die volgens een geavanceerde methode zijn gefabriceerd. De V6 weegt 1850 kilo, gaat in 6,7 seconden naar de 100 en heeft een top van 250 km per uur.
De oude Deauville van 40 jaar geleden was de tegenhanger van de Maserati Quattroporte. Maserati komt volgend jaar met een SUV en daarmee is de cirkel weer rond.
[nggallery id=562]
Goh…Deauville is wel een goed gekozen naam maar voor de rest. Lijkt mij net iets te saai voor het geld.
ik las net dat er ook een nieuwe Pantera in de maak is… (hopelijk wel met een ontwerp dat geen pijn aan de ogen doet)